ماهان شبکه ایرانیان

آبشار پیران ؛ صلابت و شکوه طبیعت کرمانشاه

عشق بازی طبیعت با رنگ ها به هر گوشه ای از ایران منظره ای تازه را تقدیم کرده است. چشم انداز هایی که هر لحظه با دیدنشان جانمان تازه می شود و روحمان غرق در آرامش&#۸۲۳۰;

عشق بازی طبیعت با رنگ ها به هر گوشه ای از ایران منظره ای تازه را تقدیم کرده است. چشم انداز هایی که هر لحظه با دیدنشان جانمان تازه می شود و روحمان غرق در آرامش…

لذت سفر دو چندان می شود وقتی بدانی مقصدت را دستان طبیعت به تصویر کشیده است. وقتی جاده را به شوق رسیدن به جلوه ای تازه طی می کنی، خستگی چندان هم با معنا به نظر نمی رسد. اینکه می دانی با رسیدن به مقصد آرامش، کمترین چیزی است که نصیبت می شود بهترین انگیزه است برای کوله بار بستن و به جاده زدن…

در گوشه ای از ایران عزیزمان، یکی از همین جلوه های الطاف خداوندی شکوه و صلابتی کم نظیر را به نمایش گذاشته و طبیعت را به حضورش آراسته است. جلوه ای که در کوهستانی زیبا به جوش و خروشش ادامه می دهد تا زیباترین صحنه ها را در قلب طبیعت بیافریند.

راهیِ نیمه ی غربی کشور می شویم و قصد #سفر به کرمانشاه را داریم تا آبشار زیبای پیران را ببینیم. باید به سوی شهر سرپل ذهاب برویم و روستای شالان را پشت سر بگذاریم.

با کارناوال در این سفر همراه باشید…

آبشار پیران کرمانشاه

آبشار پیران ؛ جلوه ای از صلابت و شکوه

تمام آنچه به چشم می آید صلابت و شکوهی وصف نشدنی است که در میان کوهستانی سر به فلک کشیده و تصویری رویایی را در قاب چشمانمان جای کرده است. چه زیباست رقص آب در میان این کوه های سر به فلک کشیده، آب جاری می شود و سقوط می کند تا زیباترین موسیقی اش را تقدیم جهان هستی کند.

غرق در تماشای آبشار بلند پیران می شویم که شکوهش را در سه طبقه به نمایش گذاشته است. سه طبقه بودنش تصویری از آبشار شلماش را پیش چشمانمان تداعی می کند اما صلابتش در کمتر جایی به چشممان خورده است. به هر طرف که نگاه می کنی، چیزی نظرت را جلب می کند، رد آب و فرسایشِ ناشی از آن در جای جای دره و بر روی دیواره ها به چشم می خورند.

این آبشار پر ابهت در دره ای زیبا قرار دارد که سرسبزی اش را مدیون آب این آبشار است. آب آبشار از منطقه ای به نام ریجاب (از شهرهای استان کرمانشاه) سرچشمه می گیرد. آب پس از عبور از روستای ژالکه و سقوطش از آبشار، در میان دره ی هونه جاری می شود و در آخر به روستای پیران می رسد.

سر که می چرخانی چشمت به آبشار کوچک دیگری در روبه روی این آبشار با شکوه می افتد که در طبیعت جاری شده است. 

 این آبشار مرتفع در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاریِ ثبتِ آثار ملیِ کشور در لیست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید.

آبشار پیران کرمانشاه

ارتفاع آبشار پیران

در این آبشار سه طبقه، دوطبقه ی بالاتر ارتفاع زیادی دارند اما در طبقه ی پایین آبشار این ارتفاع از نصف هم کمتر می شود. طبقه ی سوم آبشار خودش را در میان درختان پنهان کرده و از بالا دیده نمی شود. ارتفاع این آبشار هنوز به طور دقیق اندازه گیری نشده اما اندازه گیری اختلاف ارتفاعِ نقطه ی بالا و پایینِ طبقه ی سوم با سیستم اندازه گیری GPS ارتفاع 180 متر را نشان داده است. همچنین به استناد سایر منابع، آبشار از بالای صخره ها تا پایین ترین نقطه ی آن ارتفاعی برابر 150 متر دارد که اگر فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره ای تنگ در آن قسمت را در نظر بگیریم، ارتفاع قسمت آبریز حدود 100 متر تخمین زده می شود.

بنا بر اعلام کارشناس میراث فرهنگی  سر پل ذهاب، این آبشار ارتفاعی بیش از 160 متر را دارا می باشد. در اینجا این سوال پیش می آید که چرا در منابع اینترنتی لقب #بلندترین آبشار ایران، به آبشار لاتون گیلان با 105 متر ارتفاع اختصاص یافته است؟!!

آبشار پیران کرمانشاه

دیدنی ها و تفریحات

مناظر تماشایی، بساط خود را در سراسر این منطقه پهن کرده اند. کوه های سر به فلک کشیده در همه جا به چشم می خورند و وسوسه ای عجیب را برای ثبت تصاویر به یاد ماندنی به جان آدم می اندازند. عکاسی در این منطقه لذتی وصف نشدنی را به همراه دارد پس در منطقه گشتی بزنید و حواستان را برای شکار عکس های زیبا جمع کنید.

لذت آب تنی و شیطنت در این فضا خاطره ای به یاد ماندنی را در ذهنتان به یادگار می گذارد که از به یاد آوردنش خسته نخواهید شد.

صلابت و شکوه این آبشار، سالانه کوهنوردان زیادی را به سوی خود می کشاند تا لذت فرود از ارتفاعات بالای آبشار به پایین را تجربه کنند چرا که به سبب ارتفاع بلند و دیوار مانند صخره ها صعود از آن ممکن نیست. پس اگر از علاقه مندان به کوه نوردی هستید و با اصول آن آشنایی دارید معطل نکنید و به جاده بزنید.

 باغ های انجیر، زردآلو، انار و همچنین درختان با شکوه چنار، تبریزی و گردو دردره ی پیران جلوه ای خاص به طبیعت این منطقه بخشیده اند. 

دوچرخه سواری در این منطقه طرفداران زیادی دارد و علاقه مندان به این رشته در این منطقه دیده می شوند. برنامه های هیجان انگیزی توسط ورزشکاران حرفه ای همچون اسلک لاین نیز در این منطقه اجرا می شود و طعم به یادماندنی از هیجان را القا می کند.

آبشار پیران کرمانشاه
آبشار پیران کرمانشاه
آبشار پیران کرمانشاه
photo by Reza Yeylaghi

امکانات آبشار پیران

در فاصله ی 400 متری آبشار پارکینگی برای پارک ماشین ها وجود دارد. سرویس های بهداشتی و آلاچیق ها در فاصله ی 300 متری آبشار ایجاد شده اند. مسیر پارکینگ تا پای آبشار نیز سنگفرش و برای دسترسی از پای آبشار به طبقه ی میانی راه پله ای ایجاد شده است.

هزینه ها

استفاده از این امکانات و خدمات رایگان است اما در ایام افزایش مسافرت ها و شلوغیِ منطقه، به منظور خدمات رسانی بهتر مبلغ 20000 ریال از هر وسیله ی نقلیه دریافت می شود.

آبشار پیران کرمانشاه
آبشار پیران کرمانشاه
آبشار پیران کرمانشاه

نام آبشار

این آبشار به دو نام شناخته می شود. معروف ترین نامش پیران است که از نام روستایی به همین نام در پایین دست آبشار ناشی می شود، نام دیگرش ریجاب و تغییر یافته ی کلمه ی ریژآوو به زبان کردیِ کرمانشاهی می باشد. این نام از دو بخش ریژ و آوو به معنای ریختن و آب تشکیل شده است.

آبشار پیران کرمانشاه
photo by Ali Sohrabi

بهترین فصل سفر

کرمانشاه به دلیل قرارگیری در اقلیم کوهستانی در ماه های سرد سال برفگیر و سرد است. در فصول گرمِ سال این منطقه، آب و هوای مطبوعی را به ساکنان زمین هدیه می دهد و مقصد خوبی برای سفرهای تابستانی به شمار می رود. البته نباید فراموش کنیم که جلوه های طبیعت در هر فصلی دیدنی و تماشایی هستند.

آبشار پیران کرمانشاه

کجا بمونیم؟

برای سفر به #آبشار پیران نگران اقامت خود نباشید. می توانید در مرکز کرمانشاه اقامت کنید، در این صورت با آبشار 2 ساعتی فاصله خواهید داشت. گزینه ی دیگر اقامت در شهر اسلام آبادِ غرب است که در 72 کیلومتری آبشار قرار دارد. راه دیگر اقامت و کمپینگ در طبیعت است که البته لازمه ی آن آشنایی به اصول کمپینگ می باشد.

آبشار پیران کرمانشاه

راه دسترسی

برای رسیدن به این آبشار دو مسیر پیش روی شما است:

مسیر اول 

اگر قصد سفر به آبشار پیران را دارید به سوی کرمانشاه بروید و مسیرتان را تا شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران ادامه دهید، حالا وارد جاده خاکی ناهمواری می شوید که پس از طی 2 کیلومتر به محلی که به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است می رسید، پس از حدود 1500 متر پیاده روی آبشار را پیش روی خود می بینید، قسمتی از این مسیر سنگفرش شده و مناسب پیاده روی است.

مسیر دوم

برای آنکه آبشار را از نمایی متفاوت به تماشا بنشینید به سوی منطقه ی ریجاب بروید و خودتان را به روستای ژالگه برسانید. در کنار این روستا راهی به بالای صخره های مشرف به آبشار در ارتفاع 200 متری از زمین منتهی می شود، صلابت و شکوه آبشار از این نما بسیار خاص و جذاب است، پس از تماشای آبشار از این نما  می توانید 45 کیلومتر ماشین سواری کنید و به پای آبشار برسید.

آبشار پیران کرمانشاه
آبشار پیران کرمانشاه

پیشنهادات کارناوالی

تماشای دیدنی های تاریخی در نزدیکی آبشار پیران را از دست ندهید. یکی از آنها ویرانه‌های قصر یزدگرد است که مربوط به دوره ی ساسانیان است.

برای آنکه با خیال راحت به شیطنت و آب بازی بپردازید بردن یک دست لباس اضافه را فراموش نکنید.

به میان روستاهای نزدیک آبشار بروید و به گشت و گذار بپردازید، چشیدن غذاهای محلی کرمانشاه یکی از تجربیات خوشمزه ای است که هیچگاه فراموش نخواهید کرد، برای آشنایی با این تجربیات خوشمزه مطالب زیر را مطالعه کنید:

غذاهای سنتی کرمانشاه ؛ قسمت اول

غذاهای سنتی کرمانشاه ؛ قسمت دوم

نان و شیرینی های سنتی کرمانشاه

زمانی را هم به خرید سوغات و صنایع دستی کرمانشاه اختصاص دهید.

خاطر طبیعت را با زباله نیازاریم و آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

Piran waterfall10

در آخر ویدئویی زیبا از آبشار پیران را به تماشا بنشینید 

در حال بارگذاری ویدئو ...

سخن آخر 

از سفر به آبشار پیران لذت بردید؟ 

تا به حال این آبشار را از نزدیک دیده اید؟

جاذبه های دیگری را می شناسید که جایشان در کارناوال خالی باشد؟

منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم.

در پایان از کارشناس مسئول میراث فرهنگیِ سرپل ذهاب سپاسگزاریم که اطلاعات این آبشار را در اختیار کارناوال قرار دادند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان