صابر ابر بالاتر از فاکنر، همینگوی و کامو!

کتاب بازیگر سینما که با قیمت ۳۰۰ هزار تومان منتشر شد!

در روز‌هایی که بسیاری از ناشران باسابقه کشور به واسطه تلاطم نرخ ارز دچار مشکلات زیادی در فرایند تولید کتاب شده‌اند یکی از بازیگران سینمای کشور کتابی را با قیمت ۳۰۰ هزارتومان منتشر کرده است.

صبح نو: در روز‌هایی که بسیاری از ناشران باسابقه کشور به واسطه تلاطم نرخ ارز دچار مشکلات زیادی در فرایند تولید کتاب شده‌اند یکی از بازیگران سینمای کشور کتابی را با قیمت 300 هزارتومان منتشر کرده است.

هفته گذشته بود که خبر انتشار کتابی از آقای صابر ابر، بازیگر سینمای کشورمان منتشر شد. تا اینجا خیلی نکته غیرعادی وجود ندارد که یک بازیگر کتاب منتشر کرده چرا که ابر پیش از این مطالب اینستاگرامش را هم از طریق یکی از ناشران مشهور کشور به چاپ رسانده بود و البته چند بازیگر دیگر هم کتاب‌های خودشان را اعم از داستان و‌... منتشر کرده بودند. نکته عجیب ماجرای کتاب ابر، قیمت بالا و نامتعارف آن بود. 300 هزار تومان برای کتابی که گفته می‌شود حاصل تحقیق این بازیگر درباره زندگی مادربزرگ‌هایی است که در حال فراموشی‌اند. خود ابر درباره این پروژه گفته است: در این پروژه 100‌مادربزرگ از شهر‌ها و روستا‌های مختلف ایران انتخاب شدند تا به بهانه آشپزی، روایت و قصه خود را از زندگی و نسل‌شان بازگو کنند. بیش از هزاران فرم مشارکت برای پروژه ارسال شد که متأسفانه ما به‌دلیل تأمین هزینه‌های پروژه از سرمایه شخصی نمی‌توانستیم سراغ تمام آن‌ها برویم؛ در نتیجه سعی کردیم مادربزرگ‌هایی را از نقاط مختلف ایران انتخاب کنیم. در مجموع به 30‌شهر و روستای ایران
در 14‌استان سفر کردیم.
تا هفت خانه آن‌ورتر، سه خروجی خواهد داشت که شامل یک کتاب مصورِ دو زبانه (فارسی و انگلیسی)، یک مستند سریالی که طی سفر‌های پروژه از تک‌تک مادربزرگ‌ها تهیه شده و به‌صورت یک بسته فرهنگی در سه دی‌وی‌دی ارائه خواهد شد و همچنین یک تور نمایشگاهی خواهد بود. این تور در تاریخ هفتم مهرماه از تهران آغاز و سپس در شهرهایی، چون اصفهان، شیراز و... برگزار می‌شود.
جالب اینجاست که این بازیگر خلاف کتاب قبلی خود که یک ناشر اسم و رسم‌دار بود این بار کتابش را توسط انتشاراتی منتشر کرده که خود مسوولیتش را بر عهده دارد به عبارتی دیگر ابر این بار نخواسته سود پول حاصل از کتاب به جیب انتشاراتی دیگر برود و ترجیح داده این هزینه هنگفت را به جیب خود اضافه کند.
مقایسه کتاب ابر با نویسندگان بزرگ جهان
همان‌طور که ذکر شد قیمت بالای این کتاب بازتاب زیادی در فضای فرهنگی و البته مجازی کشور داشت.
یکی از کاربران با انتقاد از مدل قیمت‌گذاری این کتاب به مقایسه قیمت کتاب وی با کتاب نویسندگان بزرگ جهان پرداخت. نتیجه این کار جالب بود. اگر کتاب ابر با قیمت دلار بازار آزاد محاسبه شود رقم آن بین 23 تا 25 دلار در نوسان است حال قیمت کتاب‌های برخی نویسندگان مشهور جهان که توسط ناشران معتبر عرضه می‌شود، مقایسه کنید با این کتاب: خشم و هیاهو (فاکنر):10 دلار، اتوپیا (تامس مور):5 دلار، فلسفه غرب (راسل):15 دلار، در انتظار گودو (بکت):13 دلار، خاطرات (چرچیل):12 دلار، پدیدارشناسی روح (هگل):10 دلار، پیرمرد و دریا (همینگوی):11 دلار، بیگانه (کامو):11 دلار، سرمایه (مارکس):14 دلار، تاملات (دکارت): 5 دلار، نقد عقل محض (کانت): 9 دلار، زایش تراژدی (نیچه): 5 دلار.
کاربر دیگری نوشته است با قیمت کتاب جدیدِ صابر ابر می‌شود دو دوره 10جلدی پالتویی «کلیدر» محمود دولت‌آبادی خرید!
البته این روز‌ها بازار نشر ظاهراً همصدا با ارز در نوسان است و از قضا مسوولان آن و برخی روسای اتحادیه‌های صنفی نیز مشکلی با این نوع قیمت‌گذاری‌ها ندارند چنانچه آقای محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نیز معتقد است قیمت‌گذاری کتاب در اختیار ناشران است: تغییر قیمت کتاب حق طبیعی ناشران است و تنها مرجع رسمی اعلام آن، ناشر ذینفع (تولیدکننده) است.
ناشر با اعلام رسمی تغییر قیمت در سایت شخصی خود و اعلام آن به مراجع مرتبط و واحد‌های ذی‌ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله اداره کتاب و موسسه خانه کتاب، اطلاع‌رسانی لازم را انجام داده و به این ترتیب نباید مسوولیتی متوجه ناشر شود.
فعلاً که فضای فرهنگی کشور به‌جای اینکه درگیر مسائل اصلی خود باشد درگیر مسائلی، چون کپی‌کاری تهمینه میلانی از بزرگان نقاشی جهان و البته کتاب 300‌هزار تومانی شبه‌استار سینمایی است که فکر می‌کند در همه عرصه‌های هنری حرفی برای گفتن دارد و لازم است علاوه‌بر سینما قله‌های دیگر هنر را نیز فتح کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان