بهترین کمدی‌ها با حال‌و‌هوای دانشگاهی

دوران دانشجویی از مهم‌ترین دوران زندگی هرکسی است. این دوران اولین تجربه‌ی آزادی بعد از 18 سال زندگی در کنار خانواده است و این تجربه‌ تقریباً برای همه شبیه به هم است.
برای شما از بهترین کمدی‌ها با حال و هوای دانشگاه و کالج نوشته‌ایم:
10- Damsels in Distress 2012ویت استیل‌من Whit Stillman فوق‌العاده در Damsels in Distress دیدگاه عجیب خودش نسبت به کالج را به تصویر کشیده است، فیلمی که در آن گروهی از زنان در تلاش‌اند تا زندگی دانشجویان را بهبود بخشند. این چهار زن یک مرکز جلوگیری از خودکشی را راه می‌اندازند و کارهایی مثل اختراع یک مدل رقص و یا دوستی با پسرهای زشت (برای اینکه اعتمادبه‌نفسشان بالا رود) انجام می‌دهند. نگاه ایدئال‌گرای این فیلم این است که اگر افراد بیشتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و یا به فکر همدیگر باشند، قطعاً کالج شکل دیگری پیدا می‌کند.
9-22 Jump Street 2014عجیب است که چطور دنباله‌ی یک بازتولید/نسخه‌ی کمدی یک سریال تلویزیونی ناموفق دهه‌ی 80 میلادی، به یکی از ناراحت‌کننده‌ترین و احتمالاً رایج‌ترین المان‌های زندگی دانشجویی پرداخته است: این‌که چطور دوستان قدیمی و هم‌مدرسه‌ای بعد از آشنایی با آدم‌های جدید از یکدیگر دور می‌شوند. در «خیابان جامپ شماره‌ی 22» 22 Jump Street، چنینگ تیتوم Channing Tatum و جونا هیل Jonah خودشان را در نقش دانشجویان یک دانشگاه دولتی جا می‌زنند.
8- Revenge of the Nerds 1984این فیلم داستان کلاسیک خوب‌ها در مقابل بدها است،‌ که در اینجا دو گروه کلیشه‌ای فرهنگ دهه‌ی 80 میلادی: پسران ورزشکار در مقابل پسران درس‌خوان است. در این Revenge of the Nerds اتفاقات بد یکی پشت دیگری برای درس‌خوان‌ها رخ می‌دهند. درنتیجه درس‌خوان‌‌ها باهم متحد می‌شوند و از گروه ورزشکارها انتقام می‌گیرند. انتقام درس‌خوان‌ها بیشتر همان دوستی خاصی است که در کالج شکل می‌گیرد و تا آخر عمر هم ادامه پیدا می‌کند.
7- Animal House 1978بعد از «خانه‌ی حیوانات» Animal House در سال 1978 فیلم‌های زیادی در همین رابطه بیرون آمد، اما هیچ‌کدام به‌پای آن نرسیدند.
البته در جواب این سؤال که آیا داستان این فیلم هنوز هم قابل ارتباط برقرار کردن است باید جواب منفی داد، چراکه می‌توان گفت موضوع «خانه‌ی حیوانات» قدیمی است. برای مثال در صحنه‌ای پسرهای سفیدپوست از دست پسرهای ترسناک آمریکایی-آفریقایی فرار می‌کنند که تنها دلیل ترسناک بودن آن‌ها آفریقایی-آمریکایی بودنشان است. با وجود مشکلات زیاد فیلم نمی‌شد در لیستی از فیلم‌های مربوط به کالج «خانه‌ی حیوانات» حضور نداشته باشد.
6- Real Genius 1985احتمالاً وال کیلمر Val Kilmer بهترین بازی‌اش را در کمدی Real Genius به ثبت رسانده است. کیلمر در نقش کریس نایت Chris Knight یک نابغه‌ی جالب که در حال اتمام دوره‌اش در یک موسسه‌ی علمی مشهور است به ایفای نقش پرداخته است. نایت در مقابل فشاری که یک پروفسور بدجنس روی او می‌گذارد مقاومت می‌کند. Real Genius دیدگاه عجیب و علمی-تخیلی به کالج ارائه می‌دهد.
5- Monsters University 2013فقط پیکسار Pixar می‌تواند فیلمی در مورد کالج درست کند که مخاطب آن کودکان باشد. مشخص می‌شود مایک Mike و سالی Sulley شرکت هیولاها Monsters, Inc برای تبدیل شدن به هیولاهای حرفه‌ای نیاز به تمرین‌های پیشرفته‌ای دارند درنتیجه «دانشگاه هیولاها» Monsters University آن‌ها را به کالج می‌فرستد. این دو باهم ملاقات کرده و دوست می‌شوند، اما جو کالج آن‌ها را از هم دور می‌کند. مایک برای وارد شدن به کالج درس زیادی خوانده است، اما سالی که اجداد او همگی هیولاهایی حرفه‌ای بوده‌اند، به‌راحتی وارد کالج می‌شود. «دانشگاه هیولاها» نشان می‌دهد که پیدا کردن دوست و حفظ دوستی‌ها در کالج چقدر سخت است.
4- Old School 2003بهترین کمدی‌ها در مورد کالج تمام جزییات مربوط به این تجربه را به تصویر می‌کشند، اما «مدرسه‌ی قدیمی» Old School ترجیح داده است فقط به نکات مثبت کالج بپردازد. دانشجویی دورانی پراسترس، هزینه‌بر و گیج‌کننده است، اما بعضی از افراد فقط خوش‌گذرانی‌های آن را به یاد می‌آورند. در این فیلم مردی زن خیانت‌کارش را ترک کرده و به خانه‌ای نزدیک یک کالج نقل‌مکان می‌کند. بعد از مدتی از او خواسته می‌شود این خانه را ترک کند چراکه خانه‌ی او در منطقه‌ی ویژه‌ی دانشجویان است. درنتیجه خانه‌اش را به یک مرکز مهمانی و خوش‌گذرانی تبدیل می‌کند که دانشجویان زیادی در آن رفت‌وآمد می‌کنند.
3- Dear White People 2014در سال 2014 نویسنده و کارگردان جاستین سیمین Justin Simien یک کمدی عمیق در مورد سیاست‌های نژادپرستانه و مشکلات مربوط به شناخت خود در کالج ساخت. Dear White People مربوط به اتفاقاتی است که بعد از یک مهمانی با تم صورت‌های سیاه blackface یک کلاب رخ می‌دهد. این فیلم به یک اندازه خنده‌دار، تأثیرگذار و دل‌پذیر است.
2- Wonder Boys 2000این فیلم جزو معدود فیلم‌های مربوط به دوران دانشگاه است که به‌جای یک دانشجو از زبان یکی از کارکنان روایت می‌شود. این فیلم اقتباسی کاملاً وفادارانه به دو و یا سه تا از بهترین رمان‌های مایکل شیبن Michael Chabon است. در «پسران شگفت‌انگیز» Wonder Boys مایکل داگلاس Michael Douglas در نقش یک نویسنده جلوی دوربین رفته است که در کالج هنرهای نورت ایسترن لیبرال Northeastern liberal نویسندگی خلاق درس می‌دهد. او که پس از نوشتن یک کتاب موفق حالا در دوران خوبی نیست، از پیشرفت دانشجویانش ترسیده است. «پسران شگفت‌انگیز» نشان می‌دهد که در فضایی مربوط به آینده و پیشرفت، پیر بودن و یا داشتن حضوری کمرنگ چه حسی به فرد می‌دهد.
1- Legally Blonde 2001قبل از «لگالی بلاند» Legally Blonde ریس ویترسپون Reese Witherspoon در چند فیلم بزرگ دیگر هم حضور داشت، اما در این فیلم بود که توانست همه را عاشق خود کند. او در این فیلم در نقش دختر کلیشه‌ای سطحی بازی می‌کند که عشق سابقش را تا دانشگاه حقوق هاروارد Harvard Law دنبال می‌کند. او با گفتن بهترین و معروف‌ترین دیالوگ این فیلم: مگر کار سختی است؟ راه خودش را به این دانشگاه باز می‌کند. به همین خاطر «لگالی بلاند» برای همیشه روی این کلیشه خط کشیده و نشان می‌دهد چطور هر نفر می‌تواند جنبه‌های زیادی داشته باشد. کشف زمینه‌هایی که در آن قوی هستید، کاری است که باید در مدرسه انجام دهید.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی برایان بون Brian Boone در سایت www.vulture.com است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان