گل‌هایی که عطرشان رایحه بهشتی را به خانه می‌آورد

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شود بسیاری از ما علاقه‌­مند باشیم از گل­‌ها و گیاهان در حیاط­ و داخل خانه‌­هایمان نگهداری کنیم

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شود بسیاری از ما علاقه‌­مند باشیم از گل­‌ها و گیاهان در حیاط­ و داخل خانه‌­هایمان نگهداری کنیم. در واقع آنها علاوه بر اینکه طبیعت را به محیط زندگی ما می­‌آورند و آن را زیباتر می­‌کنند، استرس ما را کاهش می­‌دهند، روحیه‌­ی بهتری به ما می­‌بخشند و هوا را تصفیه و البته گاهی نیز خوش‌بو می­‌کنند. حتی یکی از این دلایل نیز به تنهایی می‌­تواند کافی باشد که بخواهیم از چند گل و گیاه در خانه‌­ی خود نگهداری کنیم. همانطور که گفتیم تنها زیبایی گل‌­ها نیست که ما را مجذوب می­‌کند، بلکه گاهی در کنار زیبایی می­‌توانیم از رایحه­‌ی خوش آنها نیز لذت ببریم. اگر شما نیز به گیاهان خوش‌عطر علاقه دارید و می­‌خواهید در مورد روش‌­های نگهداری از چند نمونه از بهترین آنها بدانید با بنیتا همراه شوید.

 یاس

یاس‌­ها که در انگلیسی به نام jasmine شناخته می­‌شوند، مسلما جزو خوش‌بوترین گل‌­هایی هستند که می­‌توانید از آنها در گلدان یا باغچه نگهداری کنید و از عطر مسحورکننده­‌ی آن‌ها لذت ببرید. یاس داری تنوع زیادی است؛ از جمله یاس سفید، یاس ژاپنی، یاس رازقی، یاس صورتی، یاس بنفش ایرانی، یاس ستاره­‌ای، یاس زرد و ..ازمحبوب­‌ترین و خوش‌بوترین این یاس‌­ها، یاس رازقی است که به نحوه‌­ی نگهداری آن می­‌پردازیم.

 یاس

 یاس رازقی اگر نور کافی دریافت کند تقریبا اکثر ما­ه­‌های سال گل­‌دهی خواهد داشت، بنابراین از آن جایی نگهداری کنید که کاملا روشن است و رطوبت کافی دارد. اگر در داخل خانه از آن نگهداری می­‌کنید آن را در معرض نور غیر مستقیم و کافی قرار دهید؛ زیرا که نور مستقیم برگ‌ها را می­‌سوزاند. این گل به آبیاری مرتب ولی نه بیش از اندازه نیاز دارد، بنابراین اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک گلدان اندکی خشک گردد. بهتر است در بهار و تابستان با کود مناسب، مخصوصا همراه با آهن، خاک آن غنی شود. یاس رازقی تحمل سرما را ندارد و باید در فصل سرد سال آن را به داخل خانه بیاورید و یا با نایلون بپوشانید. شاخه­‌های رازقی تاک‌مانند است و قابلیت بلند شدن و آرایش شدن روی داربست را دارد، بنابراین اگر در حیاط خانه‌­تان از آن نگهداری می­‌کنید از این قابلیت آن می‌­توانید برای زیبا کردن حیاط استفاده کنید و از عطر گل­‌های ستاره شکل آن که تا چندین متر دورتر نیز حس می­‌شود لذت ببرید.

 

محبوبه شب


محبوبه شب

این گل، همان‌طور که از اسمش نیز مشخص است، به دلیل عطر خوبش به هنگام شب معروف و البته محبوب است. محبوبه شب به نور زیاد نیاز دارد؛ بنابراین اگر در خانه از آن نگهداری می­‌کنید آن را در معرض نور غیرمستقیم پنجره جنوبی قرار دهید. برای آبیاری باید اجازه دهید که سطح خاک گلدان خشک شود و سپس آبیاری بعدی را انجام دهید، زیرا که این گل به آب زیاد حساس است و موجب پوسیدگی ریشه آن می‌­گردد. محبوبه شب همچنین به رطوبت متوسط نیاز دارد، بنابراین چند بار در هفته با اسپری آب‌فشان برگ­‌ها را مرطوب کنید. بهترین دما برای نگهداری از آن 20 تا 26 درجه سانتیگراد است. این گل جزو گیاهان سمی است، بنابراین اگر حیوان خانگی یا فرزند کوچک در خانه دارید این نکته را حتما در نظر بگیرید.

 شب بو

 شب بو

 یک گل زیبا و خوشبو برای فصل زمستان و بهار. شب­‌بوها گیاهانی یکساله و یا دوساله هستند که به شکل کم­پر و پرپر وجود دارد و در رنگ‌های بسیار متنوعی از جمله صورتی، ارغوانی، سفید، بنفش، زرد، قرمز و یاسی موجود هستند. اگر خودتان بخواهید این گل را بکارید و پرورش دهید باید بدانید که شب‌بو از نظر گل­دهی به انواع بهاره، تابستانه و پاییزه تقسیم می‌­شود و با توجه به اینکه دوست دارید چه زمانی به گل بنشیند زمان کاشت متفاوتی دارد، به طوری که باید بین 8 تا 14 هفته قبل کاشته شوند. برای اینکه کیفیت گل خوبی به دست بیاورید شب‌ها آن را در جایی خنک و در دمای 2 تا 4 درجه سانتیگراد و روزها 15 تا 21 درجه نگهداری کنید. این گل به آبیاری بیش از حد حساس است و خواهد پوسید، بنابراین اجازه دهید سطح روی خاک بین دو آبیاری اندکی خشک شود. این گل همچنین تحمل گرمای بیش از اندازه را ندارد ولی به نور زیاد و حتی مستقیم نیازمند است. بنابراین آن را در محلی قرار دهید که خیلی گرم نباشد و نور کافی دریافت کند.

گاردنیا

 گاردنیا

ملکه‌­ی گل­‌های خوش‌عطر. گاردنیا یکی از مشهورترین گل­‌های خوش‌ عطری است که از آن می­‌توانید علاوه بر محیط بیرونی، در داخل آپارتمانتان نیز نگهداری کنید. برگ­‌های براق گاردنیا، جلوه گل­‌های سفید تکی یا دو تایی و رز مانند آن، که عطر قوی و بسیار دلپذیری دارند را دو چندان می­‌کند. این گل به نور و رطوبت بالایی نیازمند است و باید در بهار و تابستان به طور مرتب آبیاری و کوددهی شود، ولی در پاییز و زمستان کوددهی را متوقف کنید و در بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان اندکی خشک شود. بهترین کود برای گاردنیا کودهایی است که برای گل­‌های اسید دوست تولید می­‌شوند. از نظر دما، نباید آن را در مکان سرد و یا بیش از حد گرم قرار داد و یک دمای متوسط دمای مناسبی برای این گل محسوب می­‌شود. گاردنیا در ماه­‌های گرم به گل می‌­نشیند ولی زیبایی برگ­‌های آن به قدری هست که حتی بدون گل نیز زیبا باشد. برگ­‌های انبوه گاردنیا آن را به گزینه مناسبی برای ساخت حصارهای گیاهی در بیرون از منزل در مناطقی که زمستان­‌های سردی ندارند تبدیل می­‌کند. رطوبت در رشد این گل بسیار موثر است، همچنین خاکی که به خوبی زه‌کشی می­‌شود و PHاسیدی آن. اگر خاک گاردنیا به اندازه کافی اسیدی نباشد گل­ها به رنگ زرد متمایل می­‌شوند. اگر از این گل در داخل خانه نگهداری می­‌کنید برای گل­دهی آن را در معرض نور زیاد و غیر مستقیم قرار دهید.  

هویا یا پیچ مومی

 هویا

هویا از جمله گیاهانی است که پرورش آن آسان است و گل­‌های انگور شکل و مومی آن به رنگ‌­های سفید و صورتی، عطری شیرین و دلپذیر دارند. برگ‌­های براق هویا حتی زمانی که فاقد گل است نیز جلوه‌­ای زیبا به آن می­‌بخشد. این گل به نور متوسط تا زیاد نیازمند است و البته گلی است که نگهداری از آن برای افراد فراموشکار کاملا مناسب است زیرا که به آبیاری زیادی نیاز ندارد و اگر گاهی فراموش کنید که در زمانی که باید، به آن آب بدهید آسیب نمی‌­بیند. بهار و تابستان با کود مناسب خاک گلدان را غنی کنید. اگر گیاه شما به گل نمی‌­نشیند به احتمال زیاد نور کافی دریافت نمی­‌کند و به نور بیشتری نیاز دارد.

اگر دوست داشته باشید می توانید سری هم به مطلب «با گل‌های آپارتمانی بهار را به خانه بیاوریم» بزنید.

 منابع: http://glassy-garden.com -bhg.com 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان