ماهان شبکه ایرانیان

آبشار دودوزن گیلان ؛ سقوط شکوهمند آب

باز هم آماده ی رفتن به سفری متفاوت شده ایم &#۸۲۳۰;

آبشار دودوزن گیلان
photo by Bahareh Fallah ؛ Karnaval

باز هم آماده ی رفتن به سفری متفاوت شده ایم …

سفری که از خیلی چیزها دورمان می کند و لحظات فراموش نشدنی را به ما هدیه می دهد. خستگی هایمان را به جان می خرد و طبیعتی کم نظیر ما را در آغوش می گیرد. هر چه قدر که از شهر دور و دورتر می شویم آرامش قابل لمس تر می شود.

پیچ و خم جاده و خستگی راه در برابر زیبایی های بی بدیلی که انتظارمان را می کشد اصلا به چشم نمی آیند. به جاده می زنیم و راهی روستایی در شهر شفت استان گیلان می شویم. شهری که پیش تر از این نیز ما را با زیبایی های روستای امامزاده ابراهیم محسور کرده بود.

این بار به گوشه ای دیگر از این شهرستان می رویم تا آبشاری زیبا را در روستای خرُم کَش به تماشا بنشینیم. جایی که تصاویر و صداهای طبیعت لحظه ای هم رهایمان نمی کنند …

اگر تصمیم دارید که خستگی روزهای پرکار و مشغله را به در کنید و به دنبال مقصدی تازه هستیدبه شما سفر به آبشار دودوَزن را پیشنهاد می کنیم

با کارناوال همراه باشید…

آبشار دودوزن گیلان

پای در مسیری رویایی می گذاریم …

به محض فاصله گرفتن از جاده ی اصلی شفت و ورود به جاده آبشار دیدنی ها آغاز می شود. در هر لحظه از حرکت تصویر تازه ای در جاده نقش می بندد آنقدر که شاید چندین بار توقف کنید و به تماشای ذره ذره ی این زیبایی ها بپردازید. #طبیعت شمال ایران همیشه غافل گیر کننده است. در این جاده هم ممکن است نم باران به سراغتان بیاید یا مه هوس عبور از عرض جاده را کند و گاهی هم حیوانات اهلی سد راهتان می شوند. برای رسیدن به دودوزن نباید عجله کرد، عجله کردن در چنین جاده ای بسیاری از تجربیات لذت بخش سفر را از شما می گیرد. صبور باشید و جرعه جرعه از معجون آرامشی که نصیبتان می شود بنوشید و لذت ببرید.

در کنار طبیعت روستاها و اهالی با صفایشان هم بر لذت سفرتان می افزایند. ابتدا از کنار روستای احمدسر گوراب می گذریم و پس از آن، روستای شالماء، سفید نرگس، بازارچه علیسرا، بقعه آقا سید کاس و آقا سید رضی و سیاه نرگس را پشت سر می گذاریم تا به روستای خرم کش برسیم. چیزی که لحظه ای دست از سرتان بر نمی دارد صدای جوش و خروش رودخاه ای است که از آبشار سرچشمه می گیرد و با نوای آهنگینش تا پایان راه ما را همراهی می کند.

آبشار دودوزن گیلان
photo by Bahareh Fallah ؛ Karnaval

 تا پای آبشار قدم می زنیم…

24 کیلومتر از شهر شفت دور شده و به انتهای مسیر رویایی رسیده ایم. تابلوی آبشار در اینجا دیده می شود و مارا به گذر از مسیری سنگ فرش شده و پله ای دعوت می کند. به هر حال اگر خواستار دمی آسایش در طبیعت هستیم کمی پیاده روی چندان نفس گیر به نظر نمی رسد. پایین رفتن از پله ها نشان از ورود به اعماق دره ای دارد که آبشار را در خود جای داده است.

در میانه ی راه از کنار خانه های تخریب شده می گذریم که نشان از حضور زندگی در گذشته دارند. چشمه ای در میانه ی راه شما را به نوشیدن آبی گوارا دعوت می کند. در جای جای مسیر دست فروشان محلی، محصولات خود را به شما ارائه می دهند.

بعد از پشت سر گذاشتن قسمتی از مسیر سنگ فرش شده در 100 متری آبشار قرار می گیریم و شاید اینجا جایی است که اولین و زیباترین تصویر از آن را می توانیم ببینیم.

آبشار دودوزن گیلان
photo by Ali Rahmanpour
آبشار دودوزن گیلان

آبشار دودوزن ؛ سقوط با شکوه آب

آبشار دودوزن از آبشارهای زیبای استان گیلان است که در منطقه ی کوهستانی و ییلاقی سیاهمزکی قرار دارد. هنوز تحقیقات دقیقی در مورد این آبشار صورت نگرفته است و به همین سبب کسی ارتفاع دقیق آن را نمی داند. وجود پوشش جنگلی انبوه، رودخانه های پر جوش و خروش، چشمه های آب و زیبایی های کم نظیر باعث جلب توجه گردشگران به آن شده است.

آب این آبشار از چشمه دودوزن سرچشمه می گیرد و پس از عبور از آبشار در رودخانه ای جاری می شود و زمین های روستایی پایین دست را سیراب می کند.

آبشار دودوزن گیلان
photo by Bahareh Fallah ؛ Karnaval
آبشار دودوزن گیلان

دیدنی ها و تفریحات

آب بازی و خیس شدن در آب یکی از تجربیاتی است که در نزدیکی آبشارها لحظاتی شاد را برای گردشگران می آفریند. پس نگران خیس شدن نباشید و تن به آب بزنید تا لحظاتتان به یاد ماندنی تر شوند.

رفتن به نزدیکی دیواره ی آبشار گرچه کمی خطرناک است اما لذت خاص خود را دارد . اگر کفش مناسب و قدرت بدنی مناسب دارید رفتن به کنار دیواره ی آبشار را تجربه کنید.

یکی از قسمت های جالب توجه در محوطه آبشار وجود یک پل چوبی است که امکان عبور از عرض رودخانه را برایتان فراهم می کند. می توانید روی این پل بایستید و از تماشای آبشار لذت ببرید.

در محلی که آبشار به آن می ریزد حوضچه ای کوچک ایجاد شده که وسوسه ی شیرجه در آن را برای بعضی گردشگران ایجاد می کند. برخی دل به دریا می زنند و این کار را امتحان می کنند اما به دلیل خطراتی همچون عمق نامعلوم این حوضچه و وجود سنگ های تیز این کار توصیه نمی شود.

آبشار و طبیعت پیرامون آن سوژه ی عکاسی بسیار چشم نوازی است که شما را به ثبت تصاویر ترغیب می کند. پس در صورت آشنایی با اصول عکاسی از آبشار می توانید تصاویر بسیار زیبایی را ثبت کنید.

سقوط از آبشار نیز مورد توجه برخی کوهنوردان علاقه مند قرار گرفته است.

قدم زدن در محوطه ی آبشار و برپا کردن پیک نیک از دیگر تفریحاتی است که روزی بسیار خاطره انگیز را برایتان رقم می زند.

آبشار دودوزن گیلان
photo by Bahareh Fallah ؛ Karnaval
آبشار دودوزن گیلان
photo by Diyar Mirza
doodvazan11

امکانات

مسیر دسترسی تا نزدیکی آبشار آسفالته و مسیر پیاده روی تا پای آبشار سنگفرش می باشد.

در کنار آبشار سرویس بهداشتی وجود دارد و همچنین قسمتی به عنوان نماز خانه در نظر گرفته شده است.

بوفه ی کوچکی برای خرید برخی خوراکیها و آب معدنی نیز وجود دارد.

کلبه ای کوچک با آلاچیق های اطرافش، غذاهای محلی محدودی را به مسافران ارائه می کند.

آبشار دودوزن گیلان

نام گذاری

نام این آبشار از جلوه ی آن در روزهای بارانی مه آلود آمده است. در زمان بارش باران به دلیل افزایش میزان آبِ آبشار شدت جوش و خروش آن بیشتر و در اثر شدت برخورد با آب حوضچه مقداری از آب نیز به سمت بالا پرتاب می شود. مه نیز به این طبیعت اضافه می گردد و گویی دودی سفید کل آبشار را در بر می گیرد به طوریکه حوضچه ی پای آن دیده نمی شود. این تصویر ایجاد شده باعث نام گذاری این آبشار به این صورت شده است.

آبشار دودوزن گیلان

کجا بمونیم؟

در سفر به این آبشار گزینه های بسیاری برای اقامت پیش روی شما قرار می گیرند.

می توانید در قلعه رودخان، ماسوله، فومن و یا روستای امامزاده ابراهیم در هتل ها یا خانه های محلی اقامت کنید و بازدید از آبشار را در برنامه ی سفرتان بگنجانید. کمپ در طبیعت نیز می تواند یکی از انواع اقامتی باشد که می توانید تجربه کنید.

آبشار دودوزن گیلان
photo by Sona Moayedzade

بهترین فصل سفر

به دلیل کوهستانی بودن منطقه، آب و هوای آن در بهار و تابستان بسیار خنک و مطبوع است. در پاییز منطقه ی جنگلی لباس رنگینی به تن می کند که بر جلوه های آبشار می افزاید.

یخ زدگی در زمستان هم زیبایی های خاص خودش را دارد. با این وجود بهار و تابستان فصولی هستند که گردشگران بیشتری را راهی این منطقه می کند.

آبشار دودوزن گیلان
photo by Sadegh Jam
آبشار دودوزن گیلان

راه دسترسی

برای رسیدن به آبشار به سوی شهرستان شفت بروید و از طریق جاده شفت از مرکز این شهرستان عبور کنید. با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز و ورود به جاده نصیر محله به سیاهمزکی در مسیر آبشار قرار می گیرید و از کنار روستاها می گذرید.

2 کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم کش را می بینید و پس از 700 متر دورشدن از آن  تابلویی را می بینید که نشان می دهد 800 متر با آبشار فاصله دارید، کافی است 300 متر دیگر را با اتومبیل طی کنید تا به انتهای مسیر آسفالته برسید. حالا به پاهایتان تکیه کنید و قدم در مسیر سنگفرش شده بگذارید تا به آبشار برسید.

در انتهای مسیر آسفالته متوجه پلی مابین مسیر خاکی و ماشین رو و مال رو می شویم. تابلویی وجود دارد که به ما نشان می دهد  بقیه مسیر تا پای آبشار درحال ساخت و بازسازی می باشد و در آینده دسترسی به پای آبشار را با اتومبیل ممکن می کند.

آبشار دودوزن گیلان
photo by Mahboobe Noori

پیشنهادات کارناوالی

در مسیر رسیدن به آبشار از زیبایی ها لذت ببرید اما احتیاط در رانندگی را فراموش نکنید.

پنیر این منطقه بسیار معروف است. با خرید آن و دیگر محصولات محلی همچون عسل، نان محلی، لبنیات و دست بافته های روستاییان هم به اقتصاد محلی کمک می کنید و هم خاطرات شیرین بیشتری می سازید.

از آب چشمه در میانه ی راه نوش جان کنید و از این هدیه طبیعت بهره مند شوید.

در پایان مسیر آسفالته مغازه ای برای خریدن خوراکی و برخی احتیاجات وجود دارد. پیشنهاد می کنیم که قبل از ورود به مسیر سنگفرش شده هر آنچه می خواهید را تهیه کنید تا به مشکل بر نخورید.

بردن لباس اضافه برای تجربه ی آب بازی فراموشتان نشود.

در برنامه ی سفرتان می توانید بازدید از دیگر جاذبه های منطقه را نیز بگنجانید. با جاذبه های گیلان در کارناوال آشنا شوید.

 چشیدن غذاهای محلی گیلان را فراموش نکنید و برای آشنایی با آنها غذاهای محلی گیلان ؛ قسمت اول و غذاهای محلی گیلان ؛ قسمت دوم را در کارناوال بخوانید.

خرید سوغاتی در سفر به گیلان خاطراتتان را ماندگارتر می کند پس وقتی را نیز به رفتن به بازار اختصاص دهید.

یادتان نرود که مهربانی شما با طبیعت آن را برای آیندگان و نسل های بعدی حفظ خواهد کرد . پس مراقب این موهبت خداوند باشید.

آبشار دودوزن گیلان

در پایان این ویدئوی زیبا از آبشار دودوزن گیلان را از دست ندهید

در حال بارگذاری ویدئو ...

سخن آخر

تا به حال سفری به شهرستان شفت داشته اید ؟

آبشار دودوزن را از نزدیک دیده اید ؟

منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در کارناوال  هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان