به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، وحید میرحسینی مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه با اشاره به اینکه بازرسیهای اداری را در مسیر اصلاح قرار دادیم، خبر داد: در سومین دوره بازرسیهای اداری که از دفاتر شعب قضایی سراسر کشور انجام شد، حدود 8 هزار شعبه در کشور مورد بازرسی قرار گرفت و حدود 20 هزار نفر کارمند حاضر در شعب سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفتند.
وی گفت: گروه هدف در این دوره مدیران دفاتر، دادورزها (که عهدهدار اجرای احکام دادگاهها هستند)، منشیهای دادگاهها و مسئول بایگانی دفاتر شعب قضایی بودند.
این مقام قضایی افزود: این بازرسیهای اداری توسط 756 بازرس آشنا به کار و توانمند با ابلاغ رسمی و در قالب 252 هیئت بازرسی به صورت رسمی و میدانی در سراسر کشور انجام گرفت.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه گفت: در مسیر انجام بازرسیهای اداری اقداماتی هم توسط هیئتهای بازرسی انجام پذیرفت که از جمله آن تذکراتی بود که در محیط دفتر به عوامل دفتری جهت اصلاح کارها داده شده است.
میرحسینی با اشاره به اینکه گروه هدف بر حسب وظایفی که در دفتر داشتند مورد بازرسی اداری قرار گرفتند، بیان کرد: در حال حاضر برای هر کارمندی که در شعب قضایی است فایل اختصاصی در نظر گرفته شده است و کاملاً به اطلاعاتشان دسترسی داریم و بعلاوه اینکه نتایج این بازرسیهای اداری را در جابجاییها، تغییر سمت و ارتقای این کارکنان اعمال میکنیم.
وی افزود: علاوه بر آن سه هزار تذکر بر حسب گزارشات تهیه شده است، حدود 3 هزار نفر از کارکنان در برنامه آموزش قرار گرفتند، برای حدود 2 هزار و پانصدنفر از کارکنان به جهت انجام وظایف خوب پیشنهاد تشویق شده است، حدود 400 نفر دعوت به مصاحبه و تذکر شدند، پیشنهاد جابجایی حدود 300 نفر از کارکنان داده شده است و تعدادی از این کارکنان به هیئت تخلفات معرفی شدند و در نهایت حدود 600 نفر در برنامه بازرسی مجدد قرار گرفتند.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه اذعان داشت: هدف از این بازرسیهای اداری در واقع تنظیم فرایندهای دفاتر شعب، بهبود کیفیت خدمات، صفر شدن کارهای معوقه و پاسخگویی صحیح توام با احترام به مراجعان بوده است.
وی در ادامه افزود: دو کار عمده بعد از عملیات بازرسیهای اداری انجام شده است. ابتدا اینکه کلیه معایب کارکنان بصورت مشروح به دادگستریهای کشور ابلاغ شده است که این معایب را به شرح بستههایی که تهیه شده است دنبال و رفع کنند. در شناسایی معایب موارد مهمی مورد توجه قرار گرفت.
این مقام قضایی ادامه داد: برگ شماری و ثبت و حفظ اسناد مراجعان به دادگاههای قضایی در پروندهها در وضعیت خوبی قرار داشت. هزینههای دادرسی و دریافت صحیح آن ابلاغ شده است که کنترل و نظارتهای بیشتری صورت بگیرد. درخصوص معوق نبودن و بلا اقدام ننمودن پروندهها تذکراتی داده شده است و همچنین بکارگیری کارکنان متخصص در پستهای سازمانی به استانها ابلاغ شده و مدیران باید نظارت کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: در تنظیم صورت جلسات و صحت اقدامات اجرای احکام دادورزها مواردی اعلام گردید تا رعایت کنند. اینکه کارکنان مجرب و توانمند در قسمت اجرا بکارگیری شوند در حال پیگیری میباشد تا بواسطه اینکه موضوع اجرا موضوع مهمی میباشد، احتمال خطا در آنجا را کاهش دهیم.
میرحسینی خاطرنشان کرد: در زمینه تعیین اوقات تهیه صورت جلسات دادگاه، متن احضاریه و اخطاریه ها، نوشتن صحیح تصمیمگیریهای دادگاه، قرارها و آراء توسط منشیها پیگیری مستمر و دقیقی داریم تا بصورت صحیح انجام شود.
وی با اشاره به اینکه علت بعضی از کوتاهیها و ضعفها را باید در سه نکته دید، عنوان کرد: بیدقتی و سهلانگاری در انجام وظایف، ضعف در مهارت و آموزش و البته حجم زیاد کار را به عنوان سومین علت برای بروز چنین مشکلاتی شناسایی شد. در بازرسیهای اداری که انجام شد، به این جمعبندی رسیدیم که افزایش سطح تحصیلات و آموزش نقش مهمی در درستی انجام صحیح وظایف داشته است. نکته بعدی میزان رضایت شغلی بود که تاثیر مهم و مستقیمی بر انجام صحیح وظایف داشته است.
وی افزود: در بازرسیهای اداری که از مدیران دفاتر در سالهای گذشته انجام دادیم با توجه به شاخصها در شرایط بهتری قرار داریم. در بازرسیهای اداری سال 96 امتیاز خیلی خوب کاهش پیدا کرده است که علت آن دقت بیشتر بازرسیها بوده است و اینکه در بازرسیهای اداری کمتر مسامحه شده است. گفتنی است اشتغال مدیران در پستهای سازمانی در دفاتر 12 درصد افزایش پیدا کرده است.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه بیان داشت: از نتایج بازرسیهای اداری استنباط میشود همکاران خانم در انجام وظایف دفتری امتیاز خوبی کسب کردند و کارها را با دقت بیشتری انجام دادند و نکته مهم این است که شاخصها نشان میدهد همکاران در شعب در کارشان خوب عمل کردند و این راستی آزمایی شده است.
وی افزود: در نظر سنجیهایی که از کارکنان صورت گرفته است، حدود 7 هزار نفر اعلام کردند بازرسیهای اداری در رفتار و عملکرد آنان تاثیر داشته است، حدود 6500 نفر بازرسیهای اداری را در کاهش زمان دادرسی موثر دانستند، حدود 5 هزار و 500 نفر انجام بازرسیهای اداری را در کیفیت تصمیم گیری و بهبود خدمات و انجام وظایف موثر دانستند، حدود 5 هزار نفر از گروههای هدف اعلام کردند بازرسیهای اداری موجب افزایش روحیه خدمت به مردم میشود، چون کار آنها دیده میشود و مورد توجه قرار میگیرند و حدود 5 هزار نفر اعلام کردند درنحوه برخورد با مراجعان تاثیر داشته است.
میرحسینی گفت: در سال 97 به جدیت بدنبال اصلاح معایب بازرسی اداری سال 96 از کلیه استانها و واحدهای قضایی هستیم و کارشناسان ما در نظارت و ارزشیابی بصورت منطقهای و استانی موضوعات را بررسی میکنند و باید مجاب شوند ایرادات برطرف شده است. در پاییز سال 97 هم کل ستاد دادگستریهای کشور مورد بازرسی قرار میگیرند، چون واحدهای ستادی هم پشتیبان صف قرار دارند و برنامه درحال آمادهسازی برای ابلاغ به کشور و واحدهای ستادی مرکز است.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه با اشاره به دو موضوع به جمع بندی پرداخت و گفت: هدف از بازرسیهای اداری سالمسازی و کنترل فرایندهای دفاتر و وظایف در محیط دفاتر است و بدنبال انتقال تجربیات هستیم تا بخشی از ایرادات مرتفع شود. نگاه، نگاه اصلاحی است و بدنبال مچگیری نیستیم و از آن فاصله گرفتیم و به سمت اصلاح امور در پیش هستیم بواسطه اینکه رویکرد مهم معاونت منابع انسانی میباشد و این رویکرد باعث شده است موفق شویم نتایج و گزارشات را بصورت میدانی بررسی کنیم.
وی افزود: نکته دوم این است که ما نسبت به اینکه مردم به کارکردهای ما در مجموعه دستگاه قضایی اعتماد کنند، تعهد بزرگی به مردم داریم. بخش مرتبط به ما در حوزه منابع انسانی و نظارت بر عملکرد کارکنان مخصوصاً در شعب دفاتر قضایی که نقطه تماس ما با مردم است با جدیت و حساسیت دنبال میشود و مردم بدانند به نمایندگی از آنها در شعب حضور داریم و بررسی میکنیم تا خدمات درست انجام شود و نسبت به برخورد با ارباب رجوع بشدت حساس هستیم که البته برخوردها ارتقاء پیدا کرده است و قابل تقدیر است.
میرحسینی خبر داد: بازرسیهای اداری برنامهریزی شده و ادامه دارد و امیدواریم نتیجه آن ارائه خدمات خوب به مردم باشد. گزارش بازرسیهای اداری هم منتشر شده و برای مسئولان محترم قضایی ارسال شده است تا در ساختار سازمانی با همبستگی و پیوستگی کمک کنیم اجرای خدمات خوب صورت بگیرد. وی در ادامه گفت: با توجه به سخت بودن شرایط رسیدگی و حجم بالای پروندهها، در واقع به کمک همکاران قضایی آمدهایم.
مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه اظهار داشت: ما حرکت نظارت کارکنان و بازرسیهای اداری را رو به جلو میبینیم و دلیل بازرس اداری به نمایندگی از مردم است و خدمتگذار مردم هستیم.
وی افزود: کار بازرسیهای اداری دوره سوم را با هدف سالمسازی دفاتر شعب قضایی سراسر کشور و اصلاح فرایندها با رویکرد انتقال تجارب دنبال کردیم.
میرحسینی در پایان سخنان خود از همکاری روسای کل دادگستری استانها، معاونین منابع انسانی، روسای واحدهای قضایی، همکارانی که مورد بازرسی اداری قرار گرفتند، بازرسان، مدیریتهای نظارت کارکنان در استانها تشکر و قدردانی کرد.