ماهان شبکه ایرانیان

آبشار مارگون ؛ مرتفع ترین آبشار چشمه ای ایران

طبیعت در جای جای ایران نمایشی متفاوت را به راه انداخته است

طبیعت در جای جای ایران نمایشی متفاوت را به راه انداخته است. نمایشی که برای دیدن تک تک صحنه هایش باید ساعات بسیاری را در سفر گذراند. با بررسی آب و هوای جای جای ایران، چهار فصلی را می بینیم که خوانَش را از شمال تا جنوب ایران گسترده است. در هر سفری تنها می توان گوشه ای از این فصل های رنگارنگ را به تصویر کشید و برای دیدن همه ی آنها حتی یک عمر دراز هم کفاف نمی دهد.

راهی یکی از استان های کشورمان می شویم که در کنار نامش، تاریخ و ادب و فرهنگ ایران می نشیند. همه آن را به شعر شاعرانی همچون حافظ و سعدی و تاریخی به گستردگی تخت جمشید و پاسارگاد و بوی عطر بهار نارنجش می شناسند. حدستان درست است! می خواهیم به استان فارس برویم.

این بار به جای گشت و گذار در تاریخ و فرهنگ و ادب، به قلب #طبیعت شیراز می رویم تا جاذبه ای متفاوت از این دیار را به شما نشان دهیم. جاذبه ای که در کنار همه ی دیدنی های این شهر جا خوش کرده است و علاقمندان بسیاری را به سوی خود می کشاند.

بساط سفر را آماده کنید و راهی شهرستان مارگون شوید و با کارناوال در تماشای جلوه های آبشار مارگون همراه باشید…

آبشار مارگون شیراز
photo by Farzad Afzali
آبشار مارگون
آبشار مارگون

آبشار مارگون ؛ عروس طبیعت فارس

منطقه حفاظت شده آبشار مارگون در شمال غربی استان فارس، 128 کیلومتری شهر شیراز و 50 کیلومتری سپیدان و در کنار روستای مارگون سپیدان واقع شده است. پس از گذر از شهرستان سپیدان و پیاده روی نسبتا کوتاه، به پای #آبشار مارگون می رسیم.

آنچه در اینجا لذت سفرمان را دو چندان می کند تماشای رقص آب و گوش سپردن به موسیقی طبیعتی کم نظیر است. مارگون آبشاری است که برروی دیواره ای صخره ای جریان یافته و همه را محو زیبایی های خود کرده است. کمتر کسی می تواند به راحتی از کنار این جاذبه ی طبیعی عبور کند بدون اینکه لحظه ای غرق در جلوه های آن نشود.

 آب خنک این آبشار در چهار فصل سال پذیرای گردشگران است و دمای آن در گرم ترین فصل سال نیز زیر 10 درجه می باشد. به دلیل جوشان بودن می توانید از آب آن بنوشید و یا تن به آب بزنید و نگران عوارضی همچون بیماری و پادرد نباشید.

زیبایی های آبشار مارگون سبب گشته تا به آن لقب زیباترین آبشار خاورمیانه را بدهند و آن را جزو پنج منطقه نمونه گردشگری بدانند.

آبشار مارگون
آبشار مارگون
آبشار مارگون

آبشار مارگون ؛ مرتفع ترین آبشار چشمه ای جهان

جالب است بدانید که رودخانه ای در بالادست آبشار مارگون جریان ندارد. آب این آبشار از چندین چشمه ای که در بدنه ی آن است به بیرون سرازیر می شود.در واقع سرچشمه ی آبشار در دیواره های آن قرار دارد. این آبشارِ چشمه ای، در پایان مسیرش وارد نهری بزرگ می شود و از آن جا راه رودخانه کمهر را پی می گیرد.

تعداد چشمه های آبشار مشخص نیست گاهی چشمه ای تازه سر از این دیواره بیرون می آورد و گاهی یکی از چشمه ها کم آب یا خشک می شود.

وجود چشمه های متعدد، ارتفاع متغیر بین 70 تا 75 متر و عرض حدود 100 متری این آبشار باعث شده است تا عنوان مرتفع ترین و #بزرگترین آبشار چشمه ای جهان را به خود اختصاص دهد.

آبشار مارگون فارس
آبشار مارگون فارس
آبشار مارگون فارس

ویدیویی از آبشار زیبای مارگون را با هم ببینیم…

در حال بارگذاری ویدئو ...

دیدنی ها و تفریحات

 آبشار مارگون یکی از آبشارهای خاص جهان است که امکان ثبت تصاویر بی نظیری را به شما می دهد پس لذت عکاسی از این آبشار را از دست ندهید. برای خلق تصاویر خوب اصول عکاسی از آبشار را به کار ببندید.

تن به آب بزنید و از آب بازی در پای آبشار لذت ببرید. مطمئن باشید خاطرات خوش این آب بازی هیچ گاه از ذهن شما پاک نخواهد شد.

در امتداد مسیر آبشار رودخانه ای قرار دارد که باغات میوه را سیراب می کند. این درختان میوه و پوشش گیاهی اطراف آبشار مناظر زیبایی را پدید آورده اند که تماشایشان خالی از لطف نیست.

برای اینکه خاطرات شیرینتان تکمیل شوند بساط پیک نیک خود را در کنار این منطقه برپا کنید و حسابی از لحظه لحظه حضور در این منطقه بهره ببرید.

آبشار مارگون شیراز
photo by Hassan Hosseini
آبشار مارگون شیراز
photo by Afshin Azizi
آبشار مارگون شیراز

امکانات رفاهی منطقه

در انتهای مسیر ماشین رو و 800 متری آبشار، پارکینگ بزرگی قرار دارد که در اطراف آن سرویس بهداشتی و محوطه‌های مسطحی برای اسکان و چادر زدن مسافرین در نظر گرفته شده است.

در طول مسیر پیاده روی به سمت آبشار که سنگفرش شده است، سطل های زباله ای را قرار داده اند تا محیط پیرامون آبشار با زباله ها ناخوشایند نشود.

آبشار مارگون
آبشار مارگون

ساکنان منطقه و آبشار مارگون

ساکنان این منطقه لرها و کوچندگان قشقایی هستند. اهالی روستا رسمی جالب و دیدنی دارند که در هنگام جشن ازدواج، میهمانان و عروس و داماد با لباس های رنگارنگ و زیبای محلی به کنار آبشار آمده و جشن می گیرند و شادمانی خود را در کنار آبشاری با شکوه، ثبت و ماندگار می کنند.

و چه تصاویر بی نظیری را می توان در کنار خروش آب و سرسبزی منطقه، رنگارنگی لباس ها و پایکوبی و رقص اهالی می توان خلق کرد!!!

آبشار مارگون
آبشار مارگون
آبشار مارگون

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

غنای گونه های گیاهی و جانوری اطراف آبشار سبب شده تا محیط پیرامون آن به عنوان یک منطقه حفاظت شده در سال 78 در فهرست آثار ملی به ثبت برسد.

دشت اطراف آبشار در فصل بهار مملو از لاله‌های واژگون و دیگر گُل‌های وحشی و گل‌های‌ رنگارنگ‌ ختمی‌ و … می شود. همچنین درختان زالزالک و نوعی زرشک در میان بافت جنگلی اطراف آبشار دیده می شود. علاوه بر اینها، باغهای سیب سرخ و زرد اطراف در فصل بهار با شکوفه ها و در تابستان با میوه های رنگین خود منطره ای تماشایی را خلق می کنند.

در کنار پوشش جنگلی چشم نواز این منطقه جانورانی همچون خرس قهوه‌ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و… نیز در این منطقه به حیات خود ادامه می دهند.

آبشار مارگون شیراز
آبشار مارگون
آبشار مارگون

بهترین فصل سفر

به دلیل آب و هوای بسیار خنک منطقه، دیدن این آبشار در فصول گرم سال توصیه می شود. طبیعت منطقه در فصل بهار دیدنی ترین لباس خود را بر تن می کند. به هنگام رویش لاله های واژگون یکی از کم نظیرترین مناظر را در اطراف آبشار شاهد خواهید بود.

آبشار مارگون مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان محسوب می شود. با وجود اینکه جلوه های یخی آبشار ها دیدنی است اما در سرمای زمستان مسیر این آبشار و روستاهای اطراف به خاطر بارش برف مسدود می گردد و دسترسی به آبشار را تقریبا ناممکن می کند.

زیبایی این آبشار در فصل زمستان کوهنوردان و علاقه مندان به سفرهای زمستانی را بسیار شیفته خود می کند.

یخ زدن آب آبشار و سفید پوش شدن زمین از برف زیبای زمستانی، جلوه ای کم نظیر به طبیعت مارگون می بخشد و زیبایی این تابلوی باشکوه طبیعت، سرمای زمستان را برای گردشگران دلنشین و گرم می کند.

آبشار مارگون شیراز

آبشار مارگون در فصل زمستان

آبشار مارگون سپیدان
آبشار مارگون سپیدان
آبشار مارگون سپیدان

کجا بمونیم؟

برای دیدن این آبشار می توانید در شهر سپیدان در 150 کیلومتری آبشار و یا در شهر اردکان در 50 کیلومتری آبشار اقامت کنید. اگر علاقه مند به کمپینگ در طبیعت هستد ، چادر خود را برپا کنید و شبی را در طبیعت بگذرانید.

آبشار مارگون شیراز
photo by Ali Mosleh

موقعیت جغرافیایی

آبشار مارگون در مرز استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده  اما از لحاظ تقسیمات کشوری در شهرستان سپیدان و شمال استان فارس  در 10 کیلومتری مرز سپیدان و یاسوج قرار گرفته است.

آبشار مارگون شیراز
photo by Ahmad Souri

راه دسترسی

برای دیدن این منطقه و آبشار فوق العاده آن از شهر یاسوج یا شیراز باید مسیر خود را انتخاب کنید، چون آبشار مارگون در مرز استان کهکیلویه و بویر احمد و استان فارس واقع شده است. همه مسیرها آسفالت هستند و مشکلی در مسیر وجود ندارد.

از شیراز باید به سمت سپیدان حرکت کنید که حدود 130 کیلومتر راه در پیش دارید.

از یاسوج دو مسیر وجود دارد:

1) به سمت کاکان رفته و از آنجا تا آبشار حدود 65 کیلومتر تا آبشار راه است.

2) یا این که از یاسوج در مسیر سپیدان حرکت کنید و تا آبشار حدود 120 کیلومتر فاصله دارید.

تا حدود 800 متری آبشار مسیر ماشین رو وجود دارد و بقیه مسیر را بر روی سنگ فرش هایی که مسیر رانشان می دهند باید پیاده به سمت مارگون پیش بروید.

آبشار مارگون
آبشار مارگون
آبشار مارگون

موقعیت آبشار مارگون روی نقشه

ویدئویی زیبا از آبشار مارگون

در حال بارگذاری ویدئو ...

توصیه های کارناوالی

اگر قصد بازدید از مارگون را دارید، سعی کنید ایام تعطیل سال را برای این بازدید انتخاب نکنید زیرا در روزهای تعطیل مسافران و گردشگران بی شماری به این منطقه سفر می کنند و جاده باریکی که به آبشار می رسد بسیار شلوغ و پرترافیک می شود و شاید شما را از بازدید آبشار منصرف کند.

 اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که جاذبه های زمستانی طبیعت را می پسندید، حتما قبل از سفر از مسدود نبودن مسیر مطلع شوید ونیز تجهیزات کافی و مناسب به همراه داشته باشید.

لوازمی مثل چادر مسافرتی، لباس مناسب، دوربین عکاسی،آب آشامیدنی و خوراکی، کفش مناسب را بنا بر برنامه ریزی سفر خود همراه ببرید.

اگر با ماشین شخصی خود سفر می کنید نزدیک ترین پمپ بنزین در شهر سپیدان است و در روستای مارگون جایگاه سوخت وجود ندارد.

در صورت داشتن زمان کافی از دیگر جاذبه های گردشگری شهر سپیدان مثلآبشار تنگ تیزاب، چله گاه، پیست اسکی پولاد کف، چشمه شش پیر، برم فیروز، چشمه بهرغان، تنگ دلخان، سرمور کمهر، دشت مهر، سراب کهکران، و تنگ غوره دان نیز بازدید کنید.

آبشار مارگون سپیدان
آبشار مارگون سپیدان

سخن آخر

از تماشای طبیعت شیراز لذت بردید؟

تا به حال به  این منطقه سفر کرده اید ؟

چه جاذبه های طبیعی دیگری را در این استان می شناسید ؟

منتظر نظرات و تجربیات شما در کارناوال هستیم…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان