۱۵ نکته جالب در مورد فیلم Heat ـ قسمت دوم

بیست سال پیش، فیلم «مخمصه» Heat، فیلم سه‌ساعته دزد و پلیسی، با بازی رابرت د‌نیرو Robert De Niro و آل ‌پاچینو Al Pacino، در سینماها اکران شد

بیست سال پیش، فیلم «مخمصه» Heat، فیلم سه‌ساعته دزد و پلیسی، با بازی رابرت د‌نیرو Robert De Niro و آل ‌پاچینو Al Pacino، در سینماها اکران شد. در این فیلم به کارگردانی و نویسندگی مایکل مان Michael Mann، از هیچ جلوه بصری استفاده نشده و تمام صحنه‌های آن در 65 لوکیشن واقعی در لس‌آنجلس فیلم‌برداری شده است. مان در «مخمصه» از واقع‌گرایی در روایت داستان خود استفاده کرده است که معمولاً کمتر در فیلم‌های قبل و بعدازآن در این ژانر دیده می‌شد و به همین دلیل این فیلم ازنظر بسیاری از منتقدین و طرفداران آن، یکی از بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما است. در زیر 15 نکته جالب در مورد این فیلم فوق‌العاده را بیان کرده‌ایم.
15 نکته جالب در مورد فیلم Heat ـ قسمت اول

8- هنوز لکه‌ای از خون مصنوعی زیر کف‌پوش خانه‌ای که در آن دنی ترجو Danny Trejo در فیلم کشته شد، وجود دارد.
در مستندی در مورد «مخمصه»، یکی از عوامل فیلم به خانه‌ای که در آن مک‌گالی، ترجو را کشت، می‌رود. خانواده‌ای که در آنجا زندگی می‌کنند می‌گویند وقتی قصد خرید خانه را داشتند، می‌دانستند که این خانه همان خانه فیلم «مخمصه» است و هنوز لکه‌ای از خون مصنوعی که هنگامی‌که مک‌گالی به ترجو شلیک می‌کند در اطراف بدنش جمع می‌شود، زیر کف‌پوش خانه دیده می‌شود. صاحب‌خانه، جیمی مازوچی Jayme Mazzochi، باافتخار می‌گوید «بخش کوچکی از «مخمصه» اینجا زیر این کف‌پوش است.»9- مان فرودگاه را برای صحنه پایانی فیلم انتخاب کرد، چراکه فکر می‌کرد باعث تأثیرگذاری بیشتر آن می‌شود.
صحنه‌های پایانی فیلم در بیرون از شهر در زمینی متروک نزدیک فرودگاه فیلم‌برداری شده است. مان در مصاحبه‌اش با مجله ددلاین گفت «می‌خواستم لوکیشنی پیدا کنم که تأثیر فوق‌العاده‌ای روی بیننده بگذارد و درعین‌حال به واقعیت‌های فیلم نیز نزدیک باشد. به نظر من منطقه‌ قبل از شروع باند هواپیما که برج‌ها و ساختمان‌های سفید و نارنجی در آن هستند و کسی معمولاً آنجا نمی‌رود، مناسب این صحنه بود. مکان‌های این‌چنینی برای من بسیار جذاب هستند. مثلاً لبه‌های باند فرودگاه که با چراغ‌های آبی‌اش در شب بسیار زیبا هستند. این مکان‌ها نیز بخشی از منظره‌های شهری ما هستند اما کمی غیرمعمول‌اند.»

10- بااینکه آل پاچینو و جان ویت Jon Voight در یک فیلم حضور داشتند، اما هیچ‌ صحنه‌ای را باهم بازی نکردند.
این دو بازیگر در این فیلم در هیچ صحنه‌ای باهم حضور نداشتند و در طول زندگی حرفه‌ای‌شان هیچ‌وقت باهم در صحنه‌ای از هیچ فیلمی بازی نکرده‌اند. وقتی از ویت پرسیده شد که دوست دارید با کدام بازیگر در فیلمی همبازی شوید، او جواب داد «من واقعاً از شخصیت آل و بازیش لذت می‌برم و یکی از دوستان من است. به نظرم جالب می‌شود که در فیلمی باهم بازی کنیم. من از جسارت و قدرت او در بازی بسیار خوشم می‌آید.»11- دنیرو به تام سایزمور Tom Sizemore در مبارزه با اعتیادش کمک کرد.
همه از سابقه اعتیاد و خشونت تام سایزمور باخبرند؛ اما پس از بازی در «مخمصه» بود که سایزمور و دنیرو باهم دوست شدند و یک‌شب دنیرو تصمیم می‌گیرد که به دوستش کمک کند. او از سایزمور می‌خواهد که مصرف هروئین را کنار بگذارد و او را سوار هواپیمای شخصی‌اش می‌کند تا او را به مرکز ترک اعتیادی ببرد. بعدازاین اتفاق سایزمور گفت «فوقٰ‌العاده بود. وقتی 14 ساله بودم او را در فیلم‌های مختلف می‌دیدم و الآن او اینجا در کنار من بود. من را با ماشینش به فرودگاه رساند و به من گفت که بازیگر فوق‌العاده‌ای هستم و او نمی‌گذارد که خودم را به کشتن بدهم. دنیرو به من گفت که من را مثل پسرش دوست دارد. من تمایلی به رفتن نداشتم ولی نمی‌توانستم به او نه بگویم.»

12- وال کیلمر استعداد بسیار خوبی در کار با اسلحه داشت.
یکی از صحنه‌های فوق‌العاده «مخمصه»، صحنه تیراندازی آن است که به مدت شش هفته، هر شنبه و یکشنبه در لس‌آنجلس فیلم‌برداری می‌شد. بازیگرها در زمین تیراندازی پلیس لس‌آنجلس، با سربازانی از ارتش هوایی بریتانیا تمرین می‌کردند. مان گفت «همه اتفاقات فیلم واقعی بود. بازیگرها به حدی در تیراندازی ماهر شده بودند که پس‌ازآن، صحنه تیراندازی کیلمر با دو تفنگ در دو جهت مختلف، برای کارآموزهای نیروهای ویژه پلیس نمایش داده می‌شد.»13- پس از اکران «مخمصه»، سرقت‌های مشابه با صحنه‌های این فیلم در سراسر دنیا اتفاق افتاد.
مشخص نیست که آیا مجرمان پس از دیدن فیلم سعی در تقلید از آن گرفتند یا نه اما در کلمبیا در سال 2003، 18 سارق، مانند صحنه‌ای از «مخمصه» با اتوبوسی به ونی حمله کردند و 350000 دلار پول نقد آن را به سرقت بردند. در سال 1997، تیراندازی در شمال هالیوود اتفاق افتاد که در آن دو سارق مسلح، به بانکی دستبرد زدند. هردوی این سارقان در طی تیراندازی با پلیس کشته شدند، اما قبل‌تر اعلام کرده بودند که ایده سرقت را از فیلم «مخمصه» گرفته بودند.

14- ناتالی پورتمن Nathalie Portman در نسخه‌ ذهنی کیلمر از «مخمصه 2»، نقش مهمی دارد.
در یکی از برنامه‌های لری کینگ Larry King در سال 2013، کیلمر که در «مخمصه» نقش کریس شیهرلیس Chris Shiherlis را بازی می‌کرد، نظر خود را در مورد فیلم «مخمصه 2» بیان کرد. «ناتابی پورتمن را در «مخمصه» به یاد دارید؟ او نقش دخترخوانده پاچینو را بازی می‌کرد. تصور کنید در این فیلم جدید او به خانه می‌آید و می‌گوید «بابا، می‌خواهم نامزدم را به تو معرفی کنم» و نامزدش من هستم. پاچینو بازنشسته شده است و من به شیکاگو آمده‌ام تا او را شکنجه دهم و بکشم.» اما زمانی که «مخمصه» اکران شد، پورتمن 14 ساله و کیلمر 35 ساله بود.15- «مخمصه» یکی از فیلم‌های جنایی موردعلاقه بن افلک Ben Affleck است.
بن افلک برای ساخت فیلم جنایی «شهر» The Town که خود کارگردان و نویسنده و بازیگر آن بود، از «مخمصه» الهام گرفته بود. افلک در مصاحبه‌ای با دیلی بیست The Daily Beast گفت «هیچ فیلمی به‌اندازه «مخمصه» واقعی نبود، تعجبی ندارد که سارقان برای دزدی‌های خود از آن الهام می‌گرفتند. وقتی من در زندان با برخی از دزدها مصاحبه می‌کردند، در حرف‌هایش از «مخمصه» نیز می‌گفتند و حتی وقتی با مأمورهای اف‌بی‌آی FBI مصاحبه می‌کردم، آن‌ها هم از این فیلم یاد می‌کردند. بااینکه می‌دانم که هر فیلم جنایی که بسازم همیشه در سایه «مخمصه» قرار خواهد گرفت، اما به نظر من «مخمصه» تنها فیلم جنایی است که حقایقی را در مورد سارقان و پلیس‌ها به‌درستی بیان کرده است.»
15 نکته جالب در مورد فیلم Heat ـ قسمت اول

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان