خاما چاپ نهمی شد/رکورد علیخانی در باشگاه پرفروش‌ها

رمان «خاما» اثر یوسف علیخانی در کمتر از یکسال پس از انتشار به چاپ نهم رسید.

خاما چاپ نهمی شد/رکورد علیخانی در باشگاه پرفروش‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، رمان خاما نوشته یوسف علیخانی که دومین رمان این نویسنده به شمار می‌رود و در بهمن ماه سال گذشته منتشر شد در کمتر از یکسال به چاپ نهم رسید.

یوسف علیخانی نویسنده، ناشر و روزنامه‌نگار معاصر، دومین رمان خود را با عنوان «خاما» را از سوی نشر آموت روانه بازار کتاب کرده است.

«خاما» داستانی عاشقانه دارد و ماجرایی را با محوریت مردمان کُرد مهاجر غرب ایران روایت می‌کند.

علیخانی در این رمان به رهیافت‌تازه‌ای از منظر زبان روایت دست پیدا کرده و توانسته با عبور از سنت نویسندگی‌اش در سه‌گانه داستانی و رمان نخست خود، به خلق زبانی تازه در نوشتن دست پیدا کند که بر اساس آن شالوده روایت رمان به صورت زبان فارسی عادی است اما اصطلاحات و عبارت‌های مرتبط با زبان مردمان بومی حاضر در رمان در متن و تصویرسازی‌های متن مورد استفاده قرار گرفته است.

این رمان همچنین از منظر توصیف و تصویرسازی در میان سایر آثار این نویسنده قابل‌توجه‌تر است.

این نویسنده در متن کوتاهی که همزمان با تالیف این رمان منتشر کرد، درباره آن نوشته است: خاما نباید نوشته می‌شد. یک بار یکی خیلی سال قبل او را زندگی کرد و در شبی، این راز مگو را گفت و دیگر به سخن در نیامد. لال شد. و گذشت و گذشت و گذشت تا رسید به یکی که کارش گفتن است. این کلمه‌ها امید دارند خاما زنده شود و آن راوی هم. به رقص و به رنگ رنگ  زرد و قرمز این حلفه آتش باید که جاری شد.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:

سگ سفیدم با خودش دم دم بازی می‌کرد. نگاهش کردم. خاما را. هیچ وقت اینطور سرخوش نیده بودمش. از اول حواس‌ام پی‌اش بود. داشت نگاهم می‌کرد تا مرغ و خروس‌ها را جا بدهم و سیر نگاهش بکنم. نشست روی تخته سنگی. رفتم نزدیک‌تر. قلبم تند تند می‌زد. پرنده‌ای توی دلم صدا می‌کرد که بروم جلوتر. بروم و باهاش حرف بزنم. بروش و باهاش پرواز بگیرم. بروم و با هم آشیانه بسازیم. حس کردم همه دارند نگاه‌مان می‌کنند؛ سنگ‌ها و خانه‌ها آدم‌ها و نی‌زارها و دریاچه و آغگل.

خاما تلخ خندید. به اطراف نگاه کردم. آغگل رفته بود توی تاریکی و کسی مار ا نمی‌پایید. نزدیک‌تر رفتم...

علیخانی در مقام نویسنده پیش از این رمان بیوه کشی را منتشر کرده بود و مجموعه داستان‌های عروس بید، قدم به خیر مادربزرگ من بود و اژدها کشان نیز از دیگر آثار منتشر شده او به شمار می‌رود.

خاما همچنین همزمان با چاپ نهم به صورت صوتی و با صدای نویسنده از سوی موسسه آوانامه منتشر شده است.کتابصوتی  خاما در سیزده‌ ساعت و پنجاه دقیقه در سایت آوانامه قابل دانلود است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان