کشف دایناسوری جدید که زمانی غول پیکرترین موجود جهان بوده است

محققان بر این عقیده‌اند که کاندیدی جدید به عنوان بزرگترین موجود زنده در دوران ژوراسیک یافته‌اند. نتایج یک تحقیق جدید روز پنجشنبه منتشر شد که با توجه به آن «لدوماهادی مافوبه» (Ledumahadi Mafube) که از نظر بیولوژیکی یکی از خویشاوندان «برونتوساروس» (Brontosaurus) محسوب می‌شود احتمالا ۱۲ تن وزن داشته است

کشف دایناسوری جدید که زمانی غول پیکرترین موجود جهان بوده است

محققان بر این عقیده‌اند که کاندیدی جدید به عنوان بزرگترین موجود زنده در دوران ژوراسیک یافته‌اند. نتایج یک تحقیق جدید روز پنجشنبه منتشر شد که با توجه به آن «لدوماهادی مافوبه» (Ledumahadi Mafube) که از نظر بیولوژیکی یکی از خویشاوندان «برونتوساروس» (Brontosaurus) محسوب می‌شود احتمالا 12 تن وزن داشته است. فسیل‌های مربوط به این دایناسور در آفریقای جنوبی پیدا شده.

چندی پیش دایناسوری به نام «آرژانتیناساروس هوینکولنسیس» (Argentinosaurus Huinculensis) به عنوان بزرگترین دایناسور تاریخ معرفی شد. این دایناسور غول پیکر 80 تن وزن داشت و حدود 99.6 میلیون سال پیش روی زمین می‌زیسته است.

اما در دوران ژوراسیک، احتمالا «لدوماهادی مافوبه» زمانی غول پیکرترین دایناسور دنیا بوده. فسیل لدوماهادی توسط یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ویتواترسرند در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی پیدا شد. «لدوماهادی مافوبه» به زبان محلی Sesotho که توسط مردم Basotho صحبت می‌شود به معنی «غرش غول پیکر رعد در سپیده دم» است.

لدوماهادی

دایناسور تازه کشف شده به عنوان یکی از خویشانوندان نزدیک خزنده پایان محسوب می‌شود که در این بین می‌توان به دایناسور مشهور یعنی «Brontosaurus» اشاره کرد. محققان بر این باورند که «لدوماهادی» روی هر چهار پای خود راه می‌رفت و گیاه خوار بود.

محققان تقریبا اطمینان دارند که این دایناسور غول پیکر از دایناسور‌های در حال گذار بود. به این معنی که در اوایل دوران ژوراسیک به طور پیوسته دستخوش تکامل می‌شد.

در مقایسه با دیگر خزنده پایان مثل «برونتوساروس»، اندام‌های جلویی «لدوماهادی» خمیده تر و کلفت ترند تا وزن زیاد این دایناسور را تحمل کنند. «بلیر مک فی» رهبر تیم تحقیقاتی یاد شده در بیانیه‌ای اعلام کرده:

اولین موردی که راجع به این حیوان مرا شگفت زده کرد نیرومندی استخوان‌هایش بود. اندازه‌ی آن‌ها مثل سایر دایناسور‌های خزنده پا بود در حالی که پاها و دست‌های این گونه از دایناسورها به مراتب باریک تر بود، در حالی که پاهای لدماهادی بسیار کلفت تر بودند.

یافته‌های جدید از فسیل‌های تازه کشف شده نشان می‌دهند که «لدوماهادی» پیش از خزنده پایان و حدودا 200 میلیون سال پیش روی زمین می‌زیسته است.