وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شهید آوینی به این دلیل مطرح شد که در سال های اولیه پیروزی انقلاب و در زمانی که حوزه های فرهنگی و هنری و به خصوص سینما و تلویزیون بلاتکلیف بودند و کسی نبود که این رسانه ها را بر اساس شاخصه های انقلاب اسلامی هدایت کند، با مطالعات گسترده فکری، روشی نوین را ابداع کرد و با برنامه درخشان «روایت فتح» تلاش کرد تا تمامی مردم با هر اندیشه و تفکری را به سوی این برنامه که تماماً بر اساس پارامترهای نظام اسلامی ساخته شده بود و جنبه های هنری نیز در آن رعایت شده بود جذب کند و الحق به خوبی در این مسیر موفق شد.
سلطان محمدی خاطرنشان کرد: شهید آوینی انسانی بسیار اهل مطالعه، کنجکاو، اهل تعامل و گفتگو بود و همیشه پرسش های درونی زیادی داشت که آن ها را با نزدیکان خود مطرح می کرد و تمامی این ها باعث شد که هیچ گاه در طول دوران فعالیتش به عنوان یک مستندساز منفعلانه عمل نکند؛ پیشگام بودن شهید آوینی باعث شد تا در زمان حیات و بعد از شهادتش همه هنرمندان و مردم او را دوست داشته باشند.
این منتقد سینما ادامه داد: آوینی شخصی بود که معتقد به فرهنگ ارزشی ایرانی-اسلامی بود و هیچ وقت برای ماندگاری در عرصه هنر دچار خود باختگی نشد؛ متأسفانه این گونه تفکر و باورهای ارزشی طی چند سال گذشته در تمامی عرصه های هنری و به ویژه سینما دیگر وجود ندارد و ما به جای اینکه روز به روز حرکتی رو به رشد و رو به جلو داشته باشیم در حال یک عقبگرد بوده ایم و امروزه برای احیای دوباره هنر ارزنده انقلابی باید با تمام توان از هنرمندان جوان، مستعد و خلاقی که به آرمان های نظام و انقلاب اسلامی پایبند هستند حمایت کنیم.
وی سپس با تأکید بر اینکه بعد از گذشت سال ها از شهادت آوینی همچنان سینماگران ارزشی و متعهد بر اساس اصولی که وی بنیان گذاشت کار خود را به پیش می برند اظهار داشت: برای سعادت دنیا و آخرت یک انسان همین کافی است که اصلی انسانی و ارزشی را از خود برای تمامی نسل ها به یادگار بگذارد.
سلطان محمدی در خاتمه این گفتگو افزود: هنر انقلابی در کشور باید احیاء شود و ما اگر می خواهیم این هنر ارزنده را احیاء کنیم باید همانند شهید آوینی فارغ از دسته بندی ها، بر اساس تفکرات انقلابی و اسلامی کار خود را به پیش ببریم.