خبرگزاری ایسنا: محمد علی فراستی گفت: هنر خوشنویسی در کشور ما به دلیل وجود دین اسلام بیشتر مطرح است؛ تمام ائمه اطهار به نوعی خوشنویس بودند که این آثار در بیشتر موزهها از جمله آستان قدس وجود دارد که اغلب آن به خط کوفی خطاطی شده است.
وی ادامه داد: از خط امام علی (ع) میتوان به عنوان یک خط گرافیکی نام برد که با توجه به چیدمان خطوط و کلماتی که با هم دارند، با توجه به علم گرافیک امروز میشود از آن نکتههای مثبتی گرفت.
این خوشنویس مشهدی افزود: خط نستعلیق ایران، عروس خطهای جهان است که بیشتر مردم به آثار بزرگان نستعلیق مانند میرداماد، میرزا غلامرضا اصفهانی و ... علاقهمند هستند که در موزهها و گالریهای مطرح دنیا به نمایش گذاشته شده است.
فراستی خاطر نشان کرد: تمام مراحل از ابتدا تا انتهای این هنر بر مبنای فکر و اندیشه است که در واقع چیدمان حروف، کلمات، فضاسازی و ترکیب و ... بر پایه اندیشه کار شده است؛ بزرگان ما نکاتی در هنر خود داشتند که سینه به سینه گشته تا به امروز که به دست معاصرین رسیده است و بر همین مبنا آثار خلق میکنند که در نمایشگاههای معتبر میتوانید این آثار را مشاهده میکنید.
وی متذکر شد: مشاهده میکنیم افرادی که مسیحی هستند، در آثار خود از آیین مسیحیت میآورد و تبلیغ میکند و در نهایت ما نیز که شیعه هستیم از کسی الهام خواهیم گرفت که امام ما است از او تبعیت میکنیم و آثارش را مینویسیم و انتظار داریم که در جاهای مختلف این هنر را به نمایش بگذارند، چون بسیاری از این سخنان بزرگان با زبان هنر خیلی راحتتر میتوان مردم را جذب کرد.
این خوشنویس مشهدی عنوان کرد: هنر خوشنویسی در ذات خود پیامهای بسیاری دارد و هر نفر به نوعی با هنرش میتواند دین خود و سخنان بزرگان را به جامعه معرفی بکند که مشاهده میکنیم با این هنر سخنان بسیاری از امامان در موزهها وجود دارد.
فراستی مطرح کرد: بسیاری از خوشنویسان در واقع خط کوفی را احیا کردهاند که ما میتوانیم نکتههایی از خط کوفی استخراج کنیم و در نستعلیق خود به تصویر بکشیم که برخی بزرگان چنین کاری را انجام دادهاند.
وی ادامه داد: نستعلیق ایران زبانزد دنیا است و حرف اول را در آن میزند، بزرگانی مانند میرعماد و میرزا غلامرضا اصفهانی بودهاند که میرعماد چلیپا را به صورت معرق نویسی اجرا میکرده و در آن استاد بودهاست و نیز استاد میرزا غلامرضا اصفهانی که در سیاه مشق است.
این خوشنویس مشهدی اظهار کرد: در ایران نستعلیق، نستعلیق شکسته، خط ثلث و خط نسخ وجود دارد که به فراخور نیاز جامعه از آن استفاده میشود.
فراستی گفت: اساسا جامعه به سمت رنگ بیشتر علاقهمند است و سعی میکند که با آن ارتباط بیشتری برقرار کند منتها اثری که خلق میشود نه تنها رنگ بلکه فضاسازی که خوشنویس کار میکند در واقع زیر بنای یک ساختمان است؛ که اگر خط ضعیف باشد رنگ و لعاب دردی را دوا نمیکند که آن رنگ و لعاب توام با خط پخته که مجموع این عوامل باعث میشود هنر ایران و ایرانی بیشتر و بهتر جلوه کند.