این شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه کتابخانه خوب برای کودکان وجود دارد اما کودکان و نوجوانان هستند که کتاب نمیخوانند، گفت: امروزه معمولا خانوادهها اهل کتاب نیستند و به تبع، لذت کتاب خواندن به بچهها هم انتقال پیدا نمیکند و عضویت در کتابخانهها هم در بین خانواده و اقوام برای بچهها افتخار محسوب نمیشود.
او سپس سیستم آموزشی را دیگر علت دوری بچهها از کتاب و مطالعه دانست و بیان کرد: مدرسههای ما مبنایشان فقط حفظ کردن و نمره گرفتن است و اینگونه نیست که بچهها برای یک پرسش و پیدا کردن جواب آن به کتاب مراجعه کنند یا اینکه کتاب خواندن بچهها در مدرسه افتخار باشد.
این شاعر و مترجم از دوران دانشآموزی خود یاد کرد و گفت: در دوره اول دبیرستان به شدت از مدرسه گریزان بودم اما کتابهای زیادی میخواندم و برای همین معلمها به خودشان این اجازه را میدادند که به من سخت نگیرند. ای کاش معلمها حالا هم اینطور باشند و اگر بچهای در مدرسه باشد که درس خیلی خوبی نداشته باشد اما کتاب زیاد بخواند، او را سرزنش نکنند و تشویقش کنند.
مصطفی رحماندوست در ادامه تاکید کرد: مشکل اساسی، سیستم آموزشی ماست که یک سیستم آموزشی مونولوگ و یکطرفه است چرا که کتابخوان بودن باید برای بچهها امتیاز محسوب شود نه درسخوان بودن.
این شاعر در پایان به الگوگیری بچهها از رفتار والدین که تماشای فیلم و استفاده از وسایلی مثل تبلت و گوشی را جایگزین کتاب خواندن کردهاند اشاره کرد و افزود: اگر میخواهیم بچهها به کتاب علاقهمند شوند باید از همان ابتدا حتی وقتی چیزی از کتاب سرشان نمیشود برایشان کتاب و شعر آهنگین بخوانیم تا لذت کتاب، لمس و لبخند حاصل از آن را تجربه کنند.