تلاش آکادمی سوئد برای حفظ امتیاز نوبل ادبیات

آکادمی (فرهنگستان) سوئد در تلاش است با ایجاد تغییرات جدید همچنان به عنوان نهاد اعطاکننده جایزه نوبل ادبیات باقی بماند.

تلاش آکادمی سوئد برای حفظ امتیاز نوبل ادبیات

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «لارس هیکنستن» رئیس بنیاد آلفرد نوبل مجددا هشدار داده است در صورتی که آکادمی سوئد به این روال ادامه دهد و نتواند مشروعیت، اعتبار و اعتماد عمومی را دوباره کسب کند، شاید ناگزیر شوند تصمیم‌های جدی و مهمی در این‌باره اتخاذ کنند که یکی از این تصمیم‌ها می‌تواند جایگزین کردن آکادمی سوئد با یک نهاد ادبی دیگر به عنوان مسئول انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات باشد. 

آکادمی سوئد در تلاش است اعتبار خود را پس از ماجرای رسوایی اخلاقی در این نهاد ادبی مجددا کسب کند و از این رو اخیرا دو چهره جدید شامل «ژیلا مساعد» شاعر ایرانی ساکن سوئد و «اریک رونسون» قاضی دادگاه عالی سوئد را به عنوان اعضای جدید هیئت انتخاب برنده نوبل ادبیات انتخاب کرده است. 

«ژیلا مساعد» و «اریک رونسون» جایگزین دو عضوی از آکادمی سوئد شده‌اند که در سایه رسوایی اخلاقی «ژان کلود آرنو» عکاس فرانسوی از عضویت در این نهاد ادبی استعفا کردند. در ماه نوامبر سال گذشته «ژان کلود آرنو» که همسر «کاترین فروستنسون» عضو فرهنگستان سوئد و یکی از اعضای کمیته 18نفره  انتخاب برنده نوبل ادبیات است، با شکایت 18 زن به اتهام سوءاستفاده جنسی  و آزار و اذیت روبه‌رو شد. پس از انتشار این اخبار «کاترین فروستنسون» و چند عضو دیگر، در جلسات آکادمی حضور نیافتند و  «سارا دنیوس» رئیس هیئت انتخاب آکادمی نوبل ادبیات و یک عضو دیگر نیز از سمت خود استعفا کرد و در نهایت در نتیجه این  رسوایی اخلاقی اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 لغو شد.

اریک رونسون                                                                                        ژیلا مساعد 

چند روزر پیش دادگاه شهر استکهلم سوئد «ژان کلود آرنالو» عامل اصلی رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد و لغو جایزه نوبل ادبیات 2018 را به دو سال زندان محکوم کرد.

هیئت انتخاب برنده نوبل ادبیات در آکادمی سوئد به 10 عضور فعال کاهش پیدا کرده بود، این در حالی است که برای اتخاذ تصمیمات مهمی چون انتخاب اعضای جدید به 12 عضو فعال نیاز است و به همین دلیل برخی از اعضایی که به اعتراض در جلسات شرکت نمی‌کردند مجددا قبول کردند در رای‌گیری برای انتخاب اعضای جدید شرکت کنند. 

آکادمی سوئد در حال حاضر شش عضو فعال کم دارد که از میان آن‌ها دو نفر استعفا کرده‌اند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر