تهیه باسلق در روستای هدف گردشگری مانیزان

همدان - باسلق از جمله سوغاتی های شهرستان ملایر است که در نهمین مراسم آیینی و ملی شیره‌پزی روستای هدف گردشگری «مانیزان» نحوه تهیه آن برای گردشگران به نمایش درآمد.

تهیه باسلق در روستای هدف گردشگری مانیزان

به گزارش خبرنگار مهر، استان همدان دارای آیین ها و سنت هایی است که ریشه در قدمت 3 هزار ساله آن دارد، در این میان شیره پزی و تهیه باسلق در اغلب نقاط استان همدان به خصوص در شهرستان ملایر و روستای مانیزان صورت می گیرد.

قدمت پخت شیره انگور به کاشت آن رسیده و داشتن زمین مساعد و محصول کشاورزی، از ویژگی‌های خاص منطقه مانیزان شهرستان ملایر است.

وجود انواع انگور و سنت پیشین گذشتگان مبنی بر وجود مراسم شیره پزی از شاخص‌های این منطقه است به طوری که شیره پزی در روستای مانیزان بعد از برداشت انگور و معمولا در پایان شهریور و تا نیمه های مهرماه انجام می‌شود.

پخت شیره انگور در این روستا قدمتی 700 ساله دارد و طی سال های اخیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان برای پاسداشت این آئین سنتی نسبت به برگزاری جشنواره شیره پزی اقدام می کند.

در این مراسم که همه ساله تا اواخر مهرماه برگزار می ‌شود و انگور فرآوری شده به طرق مختلف مانند شیره انگور، باسلوق، کشمش و شربت انگور فراوری و به فروش می‌رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان