نرخ واقعی دلار چقدر است؟

یک اقتصاددان گفت: بر اساس قدرت خرید مردم نرخ واقعی دلار باید بین ۶۸۰۰ تا ۷۲۰۰ تومان باشد.

نرخ واقعی دلار چقدر است؟

به گزارش الف، محسن زنگنه اقتصاددان شب گذشته در گفتگو با برنامه تلویزیون پایش در مورد نرخ واقعی دلار گفت: آینده بازار ارز به اقدامات دولت بستگی دارد، در ایران علیرغم اینکه علل مختلف سیاسی، فرهنگی و خارجی در شاخص های کلان تاثیر گذار است به جهت قدرت دولت و بانک مرکزی قطعاً این اقدامات دولت است که آینده بازار ارز را مشخص می کند.

این اقتصاددان افزود: بر اساس قدرت خرید مردم اگر سال 92 که قیمت دلار 3600 تومان بود را به عنوان قیمت واقعی در نظر بگیریم از آن سال تا امسال هر سال اگر تورم را در کشور محاسبه کنیم تقریباً سر جمع ما 90درصد تورم داشتیم. اگر تورم امریکا را نیز محاسبه کنیم در این چند سال تورم آمریکا بین 8تا 10 درصد بوده است.

وی افزود: اگر میزان تورم آمریکا را از تورم ایران کم کنیم به رقم 80درصد می رسیم و اگر این 80درصد را در 3600 ضرب کنیم مشخص می شود که نرخ واقعی دلار در حال حاضر باید بین 6800 تا 7200 تومان باشد. این قیمت واقعی دلار است و هر رقمی بالاتر این رقم حباب است.

کاهش تعداد گردشگران در نیمه اول امسال

شهاب طلاب پژوهشگر حوزه گردشگری نیز شب گذشته در این برنامه تلویزیونی گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی فرصت خوبی برای بهبود صنعت گردشگری فراهم شده است. در حال حاضر هر شهروند اروپایی با 15 درصد درآمد ماهیانه اش می تواند 7تا 10 روز سفر خوبی به ایران داشته باشند و خدمات گردشگری بگیرند.

وی افزود: ولی در 5 ماهه نخست امسال تعداد گردشگران ما بخصوص گردشگران اروپایی کم شده است به طور مثال در 5ماه نخست سال قبل 31هزار گردشگر آلمانی وارد کشور شدند که امسال این رقم به 21هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر