نگاهی به فیلم As Good as It Gets، به بهانه بیستمین سالگرد ساخت آن

ملوین یودال Melvin Udall، نویسنده‌ای با زبانی تند و تیز است که از بیماری اختلال وسواس فکری و رفتاری رنج می‌برد

ملوین یودال Melvin Udall، نویسنده‌ای با زبانی تند و تیز است که از بیماری اختلال وسواس فکری و رفتاری رنج می‌برد. این بیماری باعث شده که او که ذاتا آدم تلخی است، بیشتر از قبل از همه فاصله بگیرد. او در خانه کتاب‌هایش را می‌نویسد و یکی از موفق‌ترین نویسنده‌های نیویورک به شمار می‌آید. ملوین هر روز صبحانه‌اش را در یک کافه مشخص و سر یک میز مشخص، در ظرف‌های یک‌بار مصرفی که برای ترسش از میکروب، با خود می‌آورد، می‌خورد. او به پیشخدمت کافه، کارول کانلی Carol Connelly، تنها کسی که می‌تواند اخلاق‌های او را تحمل کند، علاقه دارد.
خانه همسایه مالوین، هنرمند همجنس‌گرایی به نام سایمون بیشاپ Simon Bishop، مورد سرقت قرار می‌گیرد و سایمون زخمی راهی بیمارستان می‌شود. پس از رفتن سایمون به بیمارستان، مالوین مجبور است از سگ او، وردل Verdell، مراقبت کند. در کمال تعجب، وردل می‌تواند دل سنگی مالوین را نرم کند و او را به خود علاقه‌مند کند. کارول نیز به او توجه بیشتری می‌کند. وقتی سایمون از بیمارستان مرخص می‌شود، برگرداندن سگ به سایمون برای مالوین بسیار سخت است.زندگی مالوین، وقتی کارول تصمیم می‌گیرد برای رسیدگی به پسر بیمارش محل کار خود را عوض کند و جایی نزدیک خانه‌اش کار کند، دستخوش تغییرات جدیدی می‌شود. ملوین که نمی‌تواند خود را با پیشخدمت جدیدی تطبیق دهد، به شرط این‌که کارول قبول کند دوباره به سر کارش برگردد، هزینه‌های پزشکی پسر کارول را به عهده می‌گیرد. کارول تحت‌‌تاثیر سخاوتمندی مالوین قرار می‌گیرد و به کافه برمی‌گردد اما به مالوین می‌گوید که علاقه‌ای به او ندارد و فقط دوست اوست؛ اما پس از پشت سر گذاشتن اتفاقاتی، در نهایت مالوین به او ابراز عشق می‌کند و کارول نیز درخواست او را قبول می‌کند.
وقتی می‌فهمید چقدر از ساخت فیلم‌های موردعلاقه‌تان گذشته است، احساسی پیری می‌کنید! دسامبر امسال، «بهتر از این نمیشه» 20 ساله می‌شود.
این فیلم که پر از نقل‌قول‌های سینمایی است، یکی از بهترین فیلم‌های رمانتیک کمدی است که برنده جایزه‌های اسکار شده است.
جک نیکلسون Jack Nicholson و هلن هانت Helen Hunt، هر دو برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر شدند. این فیلم یکی از بهترین بازی‌های جک نیکلسون است.
در زیر 13 نکته جالب را در مورد «بهتر از این نمیشه» آورده‌ایم:1- در مراسم اسکار 1998، وقتی نام نیکلسون برای دریافت جایزه اعلام شد، او دقیقا مانند شخصیتش در این فیلم که از بیماری اختلال وسواس رفتاری رنج می‌برد، پاهایش را دقیقا وسط موزاییک‌ها گذاشت و به روی سن آمد. او این جایزه را به همبازی خود در فیلم «چند مرد خوب» A Few Good Men، جی. تی. والش J. T. Walsh که قبل از این مراسم فوت کرده بود، تقدیم کرد.

2- صحنه‌ای که سگ راه رفتن مالوین و پا گذاشتنش وسط موزاییک پیاده‌رو را تقلید می‌کند، با گذاشتن موانعی بر روی پیاده‌رو انجام شد. سگ مجبور بود از روی موانع عبور کند و پایش را روی خط موزاییک نمی‌گذاشت. بعدا این موانع با کامپیوتر از تصویر حذف شدند.

3- مالوین در جواب این‌که چطور می‌تواند احساسات زنان را در کتاب‌هایش به این خوبی بنویسد گفت: «شخصیت مردی را تصور می‌کنم و سپس منطق و مسئولیت را از آن حذف می‌کنم». این جواب دقیقا جوابی بود که نویسنده جان آپدایک John Updike به این سوال داده بود.4- فقط هفت فیلم در تاریخ سینما وجود دارند که برنده جایزه اسکار برای بهترین بازیگر مرد و زن باهم شده باشند و «بهتر از این نمیشه» آخرین فیلم این لیست بود.
فیلم‌های دیگر این لیست «در یک شب اتفاق افتاد» It Happened One Night (کلارک گیبل Clark Gable و کلودت کولبرت Claudette Colbert)، «دیوانه از قفس پرید» One Flew Over the Cuckoo’s Nest (جک نیکلسون و لوییز فلچر Louise Fletcher)، «شبکه» Network (پیتر فینچ Peter Finch و فی داناوی Faye Dunaway)، «بازگشت به وطن» Coming Home (جان ویت Jon Voight و جین فوندا Jane Fonda)، «روی گلدن پاند» On Golden Pond (هنری فوندا Henry Fonda و کاترین هپبورن Katharine Hepburn) و «سکوت بره‌ها» Silence of the Lambs (آنتونی هاپکینز Anthony Hopkins و جودی فاستر Jodie Foster) هستند.

5- به نظر می‌رسد حضور نیکلسون برای فیلم‌ها خوش‌شانسی می‌آورد، وقتی او و هانت برای «بهتر از این نمیشه» برنده جایزه اسکار شدند، بازیگر نقش سایمون، گرگ کینر Greg Kinnear برای بهترین بازیگر مکمل مرد نامزد اسکار شد اما برنده نشد. همین اتفاق برای فیلم «دیوانه از قفس پرید» نیز افتاد که برد دوریف Brad Dourif نامزد بهترین بازیگر مکمل شد، اما با این‌که کاملا لایق این جایزه بود، برنده نشد.6- موسیقی این فیلم ساخته هانس زیمر Hans Zimmer است.

7- «بهتر از این نمیشه» یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما و دومین فیلم پرفروش نیکلسون، بعد از بتمن، است.

8- قرار نبود در آخر فیلم ملوین کارول را ببوسد، اما کارگردان جیمز ال. بروکس James L. Brooks از پشت صحنه داد زد «ببوسش مرد!».

9- دو بازیگری که در صحنه‌ای از فیلم در کافه، ملوین سرشان داد می‌زند، پیتر جیکوبسون Peter Jacobson و لیزا ادلستین Lisa Edelstein هستند که بعدا در مجموعه تلویزیونی «خانه» House باهم بازی می‌کنند.10– شش سگ، نقش وردل، سگ سایمون را در فیلم بازی کردند.

11- نیکلسون در مصاحبه‌ای گفت که بازی در نقش ملوین دشوار بوده است، بااین‌وجود او یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌هایی بوده که بازی کرده است.

12- گرگ کینر نیز مانند شخصیتش در فیلم، سایمون، نمی‌توانست به راحتی با وردل ارتباط برقرار کند.

13- اولین بازی با دیالوگ مایا رودولف Maya Rudolph در فیلم «بهتر از این نمیشه» بود.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان