به گزارش خبرنگار مهر، خیلیها باربی را عروسک هزار چهره میدانند زیرا به هر شکل و شمایلی که در تصورات علاقهمندانش میگنجد، درآمده است. شرکت «متل» در جشن «روز جهانی زن» عروسکهای باربی خود را در مجموعهای توزیع کرد که هر کدام از عروسکها نشانگر زنان سرشناس هستند. این عروسکها که با عنوان «عروسکهای شرو shero» نام گرفته، زنانی الهامبخشی هستند که تاثیرات قوی بر جنبشهای مدافعانه حقوق زنان داشتهاند. این عروسکها در تغییر دیدگاه زنان تاثیرات موثری گذاشتند.
«اِما تگارت» در سایت «مایمدرنمت» درباره عروسکهای باربی میگوید: باربی از دوران شروع کارش در سال 1959، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. به اعتقاد برخیها «باربی» عروسک عادی نیست، بلکه به عنوان نماد فرهنگی و محصول مصنوعی، الگویی برای بازی کودکان محسوب میشود. سازندگان عروسک «باربی» دیگر به دنبال نمونههای ظاهری مثل بلوندبودن، زیبا و مصنوعی عروسکها نیستند و بر روی این مسائل پافشاری نمیکنند بلکه تمام تمرکز خود را بر روی زنان واقعی گذاشتهاند. میبینیم که شرکت متل هم اذعان داشته است، «باربی» در گذشته قرار بوده که باعث درخشیدن بیشتر زنان برجسته شود اما اکنون قصد الهام بخشیدن به دختران را دارد.
در گذر زمان با بررسی «باربی» درمییابیم که همپای زمانه و با مد روز متحول شدهاند و تلاش کردهاند الهامبخش دختربچهها در سراسر دنیا باشند.
«تگارت» با اشاره به نظرسنجی از 8000 مادر در سراسر جهان، میگوید: شرکت متل یا همان سازنده باربی با نظرسنجی از مادران دریافت که 85% آنها نگران الگوهایی هستند که دخترانشان در معرض آنها قرار میگیرند از همین رو «باربی» سری عروسکهای الهامبخش خود را ارئه کرد که این عروسکها برای الهام بخشیدن به دختران جوان طراحی شده است تا برای کشف پتانسیل نامحدودشان در شناخت زنان آگاهی داشته باشند که زنان خارقالعادهای راه را برای آنان هموار کردهاند. «پروژه «شرو باربی» در سال 2015 با هدف معرفی مجدد زنان الگو با شمایل حقیقی آنها آغاز شد. معاون ارشد باربی، لیزا ام سی نایت توضیح میدهد که متل به عنوان شرکتی که به پتانسیل نامحدود دختران الهام میبخشد، باربی باید به اهداف خود یعنی الگوسازی برسد، زیرا شرکت متل به این باور رسیده است که دختران نمیتوانند «چیزی شوند که آن را نمیبینند» دختران همیشه قادر به بازی کردن با نقشهای مختلف و حرفههای گوناگون باربی بودهاند و ما تمایل داریم با برجسته کردن زندگی واقعی زنان قهرمان، به دختران بگوییم که به هر هدفی که بخواهند میتوانند برسند.
این شرکت مجموعه عروسکهای شرو را با معرفی زنان امروزی که در حوزه کاری خود از مرزها گذشتهاند، گسترش میدهد. مجموعه عروسکها، فریدا کاهلو نقاش معروف مکزیکی، پتی جنکینز کارگردان «زنشگفتانگیز»، نیکولا آدامز بوکسور بریتانیایی، ابتهاج محمد شمشیرباز آمریکایی، لیلا پیدایش طراح مد و کارآفرین ایرانی، کاترین جانسون فیزیکدان و ریاضیدان آمریکایی، اشلی گراهام مدل و فعال اجتماعی آمریکایی، بیندی آروین بازیگر و فعال اجتماعی، آملیا اِرهارت هوانورد، ویکی مارتین طراح مد اسپانیایی، ژیائوتونگ گوآن هنرپیشه چینی، سارا گاما فوتبالیست ایتالیایی، کلویی کیم قهرمان اسنوبرد آمریکایی، هلن دوروز سرآشپز فرانسوی، هویی روکی والیبالیست چینی و یوآنیوآنتن بالرین چینی هستند.
البته در بسیاری از خبرها آمده است که عروسک فریدا کاهلو نقاش مکزیکی در مکزیک متوقف شده است. زیرا بدون اجازه خانوادهاش و تنها از روی عکس فریدا عروسک او را ساختهاند، یکی از نوادگان او به خبرگزاری فرانسه گفته است که این عروسکها اصلا شبیه به فریدا نیستند و عروسک پوستی سفید با چشمانی روشن دارد که این از ویژگیهای ظاهری فریدا نیست. او میگوید که این عروسکها باید لباس و جواهرات مکزیکی داشته باشد، پوست تیرهتر با ابروهای پیوسته و فریدا به لاغری عروسکی که ساخته شده، نبوده است. زمانیکه فروش عروسکهای باربی فریدا در مکزیک متوقف شد و کسی اجازه فروختن این عروسک را نداشت، خانواده او اعلام میکنند که «عدالت اجرا شد».
از دیگر عروسکهای متفاوت شرکت متل ساخت عروسک ورزشکار محجبه آمریکایی بود، او در المپیک ریو مدال گرفته است، ابتهاج محمد گفته حجاب او، مبارزهای با باورهای غلط در مورد زنان مسلمان و همچنین دعوتی برای ورزش کردن دختران مسلمان است.
لیلا پیدایش طراح مد و کارآفرین ایرانی هم جزء عروسکهای الهامبخش «باربی» است. او در سال 2003 به تجربه طراحی در زمینه لباسهای بافت و زمستانی پرداخت و در سال 2004 اولین کالکشن خود را در نمایشگاه بازرگانی برلین با نام برند لالابرلین معرفی کرد. لالا برلین به جهت طراحی و تولید لباسهای پوشیده و زنانه در بین ستارگان مد و سینما طرفداران بسیار دارد.