ماهان شبکه ایرانیان

«باربی/ سارا؛ سرنوشت دو جهان»-۲۰

عروسک‌های «وندی تسائو» بدون وجه تجاری، با الگوسازی بالا

عروسک‌ساز چینی عروسک زنان واقعی یوسفزی، بوندار، گودال، کالو و رولینگ را ساخت تا الگوهای مناسبی را به کودکان معرفی کند.

عروسک‌های «وندی تسائو» بدون وجه تجاری، با الگوسازی بالا

به گزارش خبرنگار مهر، در سایت انگلیسی «women-s»، «آنی آکام» محقق و منتقد حوزه اجتماعی، درباره عروسک‌های «باربی» سوالی را مطرح کرده است که «چرا دختران با عروسک‌های غیرواقعی و کج‌ومعوج سرگرم می‌شوند؟» او در این‌باره می‌نویسد: «زمانی‌که عروسک «باربی» در قرن بیست‌ویکم همه‌گیر شد، قرار بود عروسکی بی‌ضرر باشد و تاثیر خوب و مثبتی روی کودکان داشته باشد، اما بعد از مدتی متوجه سندرم باربی شدیم.»

شرکت تولیدکننده عروسک‌های باربی مدعی است که در حمایت و طرفداری از حقوق زنان فعالیت می‌کند اما با تولید عروسک‌هایش دختران با بیماری‌های خطرناک نامرئی عروسک‌های باربی روبه‌رو می‌شوند، سندرم عروسک «باربی» در این است که پدیده وسواسی را در دختران زنده می‌کند تا برای دستیابی به اندامی باریک همانند «باربی» بکوشند؛ یعنی ظاهری غیرطبیعی، ناسالم و غیرواقعی. زمانی که اندام برای دختران مهم می‌شود؛ عزت نفس‌شان پایین میآید، عادت به خوردن غذاهای ناسالم پیدا می‌کنند، خودشان را با هدف کاهش وزن رنج می‌دهند و این موضوعات را در جامعه ترویج می‌دهند.

«اِما تگارت» در سایت «مای‌مدرن‌مت» درباره عروسک‌های باربی می‌گوید: باربی از دوران شروع کارش در سال 1959، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. به اعتقاد برخی‌ها «باربی» عروسک عادی نیست، بلکه به عنوان نماد فرهنگی و محصول مصنوعی، الگویی برای بازی کودکان محسوب می‌شود. سازندگان عروسک «باربی» دیگر به دنبال نمونه‌های ظاهری مثل بلوندبودن، زیبا و مصنوعی عروسک‌ها نیستند و بر روی این مسائل پافشاری نمی‌کنند بلکه تمام تمرکز خود را بر روی زنان واقعی گذاشته‌اند. می‌بینیم که شرکت متل هم اذعان داشته است، «باربی» در گذشته قرار بوده که باعث درخشیدن بیشتر زنان برجسته شود اما اکنون قصد الهام بخشیدن به دختران را دارد. در گذر زمان با بررسی «باربی» درمی‌یابیم که هم‌پای زمانه و با مد روز متحول شده‌اند و تلاش کرده‌اند الهام‌بخش دختربچه‌ها در سراسر دنیا باشند.

این شرکت مجموعه عروسک‌های شرو را با معرفی زنان امروزی که در حوزه کاری خود از مرزها گذشته‌اند، گسترش می‌دهد. مجموعه عروسک‌ها، فریدا کالو نقاش معروف مکزیکی، پتی جنکینز کارگردان «زن‌شگفت‌انگیز»، نیکولا آدامز بوکسور بریتانیایی، ابتهاج محمد شمشیرباز آمریکایی، لیلا پیدایش طراح مد و کارآفرین ایرانی، کاترین جانسون فیزیکدان و ریاضیدان آمریکایی، اشلی گراهام مدل و فعال اجتماعی آمریکایی، بیندی آروین بازیگر و فعال اجتماعی، آملیا اِرهارت هوانورد، ویکی مارتین طراح مد اسپانیایی، ژیائوتونگ گوآن هنرپیشه چینی، سارا گاما فوتبالیست ایتالیایی، کلویی کیم قهرمان اسنوبرد آمریکایی، هلن دوروز سرآشپز فرانسوی، هویی روکی والیبالیست چینی و یوآن‌یوآن‌تن بالرین چینی هستند.

 «وندی تسائو» زن چینی برای انتقال شخصیت‌های علمی ـ فرهنگی، دست به ساخت عروسک‌های هالیوودی منطبق با فرهنگ بومی می‌زند، او اعلام کرده است که عروسک‌های رایج در اسباب‌بازی‌ها براساس برنامه‌های انیمیشنی و کارتونی دیزنی یا فیلم‌های مخرب ساخته می‌شود که به کودکان آسیب‌ می‌رساند و سازندگان آن عروسک‌ها بیشتر وجه تجاری دارد و به سود حاصل از فروش‌شان فکر می‌کنند اما در میان مردم آدم‌های حقیقی که داستان‌های آنان سرشار از شجاعت، هوش و قدرت هست و به عنوان قهرمان شناخته می‌شوند برای کودکان مناسب‌تر است تا از آنان بیاموزند و الهام بگیرند. این زن چینی درباره پروژه عروسک‌ها می‌گوید: عروسک‌های کارخانه‌ای را مجدد رنگ کرده‌ام و برای آن‌ها لباس طراحی کردم و دوختم تا شباهتی به زنان واقعی جهان داشته باشند زیرا علاقه‌مندم با فرزندم درباره جی‌کی‌رولینگ یا ملاله حرف بزنم و در زندگی روزمره از این زنان قهرمان یاد کنم تا بتوانند از آنان الگوپذیری کنند.

در ادامه عروسک‌های زن چینی «وندی تسائو» می‌آید:

ملاله یوسفزی - فعال حقوق بشر پاکستانی و جوان ترین برنده جایزه صلح نوبل 

روبرتو بوندار - نخستین فضانورد زن کانادایی

جین گودال - جانورشناس انگلیسی و سفیر صلح سازمان ملل

فریدا کالو - نقاش مکزیکی معاصر

جی.کی.رولینگ - نویسنده مجموعه داستانهای هری پاتر

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان