کتاب هنر رزم؛ کتابی برای یادگیری استراتژی مدیریت و نبرد

سون تزو، کتاب هنر رزم را قرن‌ها پیش، قبل از میلاد نوشته‌ است و با وجود گذشت بیش از دوهزار سال از نوشته‌شدن این کتاب، هنوز هم رهبران و فرماندهان بزرگ دنیا از این کتاب به‌عنوان یکی از کتاب‌های موردعلاقه‌شان اسم می‌برند. با ما همراه باشید تا با چند و چون کتاب این نویسنده‌ی چینی، بیشتر آشنا شویم.

کتاب هنر رزم؛ کتابی برای یادگیری استراتژی مدیریت و نبرد

کتاب هنر رزم؛ کتابی برای یادگیری استراتژی مدیریت و نبرد

سون تزو، کتاب هنر رزم را قرن‌ها پیش، قبل از میلاد نوشته‌ است و با وجود گذشت بیش از دوهزار سال از نوشته‌شدن این کتاب، هنوز هم رهبران و فرماندهان بزرگ دنیا از این کتاب به‌عنوان یکی از کتاب‌های موردعلاقه‌شان اسم می‌برند. با ما همراه باشید تا با چند و چون کتاب این نویسنده‌ی چینی، بیشتر آشنا شویم.

شناسنامه‌ی کتاب

عنوان کتاب: هنر رزم

عنوان کتاب به زبان اصلی: 孙子兵法

نویسنده: سون تزو

سال انتشار: قرن پنجم قبل از میلاد

درباره‌ی کتاب هنر رزم

«پادشاهی که در 100 جنگ 100 بار پیروز شده کاری مضحک انجام داده. هر فرماندهی باید قبل از اینکه دشمن برایش تهدیدی به حساب بیاید نابودش کند.» (سون تزو، هنر رزم)

سون تزو، یک استراتژیست نام‌آشنا میان دانشجویان علوم سیاسی به‌حساب می‌آید. او به‌نوعی اولین استراتژیست دنیا است. چینی‌ها، سابقه‌ی طولانی در جنگاوری و رزم دارند. پیچیده‌ترین و تکنیکی‌ترین فنون جنگی در دوره‌ی باستان، متعلق به آنها بوده‌ است. سون تزو، استراتژیست و فیلسوف چینی، در پنجم پیش از میلاد، اقدام به نوشتن کتابی درباره‌ی فنون و استراتژی‌های رفتار با دشمن کرد. این کتاب به‌قدری موردتوجه پادشاه وقت چین قرار گرفت که او را به سمت‌های بالای نظامی منصوب کرد. کتاب هنر رزم تا قرن‌ها مورد استفاده‌ی پادشاهان و فرماندهان چینی قرار می‌گرفت. تا اینکه در قرن هجدهم، برای اولین بار، فرانسویان آن را ترجمه کردند و به این ترتیب، دردسترس اروپایی‌ها قرار گرفت. گفته‌ می‌شود بسیاری از فرماندهان و رهبران نظامی بزرگ نظامی، این کتاب را در زمان جنگ مطالعه می‌کردند.

سون تزو، بیش از آنکه در این کتاب به مبحث جنگ بپردازد، به چند و چون رفتار درست درمقابل دشمن پرداخته‌ است. ازهمین جهت، این کتاب، طی قرن‌های بسیاری مطالعه شد و گویا تاریخ انقضای آن سررسیدنی نیست.

سون تزو در کتاب خود می‌نویسد: «سرلشگری که به‌دقت به اندرز من گوش فرا می‌دهد و آن را به‌کار می‌بندد، پیروز خواهد شد: چنین کسی را در جایگاه فرماندهی نگه دارید! سرلشگری که به‌دقت به اندرز من گوش فرا نمی‌دهد و آن را به‌کار نمی‌بندد، از شکست در رنج خواهد بود: چنین کسی را از مقامش برکنار کنید! هنگامی‌که اندرزهای مرا به‌کار می‌گیرید، هر پیشامد سودمندی را که فراتر از چهارچوب‌های معمول هستند نیز مغتنم شمارید.

چنان‌چه پیشامد مطلوبی رخ داد، باید طرح‌های خود را تغییر دهید. تمام جنگاوری بر پایه‌ی فریب‌کاری است. بنابراین، هنگام توانایی برای حمله، باید وانمود کنیم ناتوان هستیم؛ هنگام بهره‌گیری از نیروهایمان، باید وانمود کنیم بی‌جنب‌و‌جوش هستیم؛ هنگامی‌که نزدیک هستیم، باید کاری کنیم دشمن باور کند بسیار دوریم؛ هنگامی که بسیار دوریم، باید کاری کنیم باور کند نزدیک هستیم.»

در حاشیه

کتاب هنر رزم تا قرن 18 میلادی میان اروپاییان ناشناخته بود و برای اولین بار، به زبان فرانسه ترجمه شد و سپس در قرن بیستم، به انگلیسی ترجمه و در دنیا شناخته شد.

این کتاب با وجود گذشت قرن‌ها از انتشار، همچنان جزو محبوب‌ترین کتاب‌های مدیریت استراتژیک به‌حساب می‌آید و براساس اظهار بسیاری از مدیران موفق، هنر رزم در موفقیت آنها تأثیرگذار بوده‌ است.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی هنر رزم را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

آیا این کتاب برای شما مناسب است؟

جدا از ارزش تاریخی کتاب هنر رزم، و جذابیت فهم آنچه که قرن‌ها پیش در ذهن فرماندهان می‌گذشت، هنر رزم یک کتاب مدیریتی موفق و مهم به‌حساب می‌آید که قرن‌ها پس از انتشار هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کتاب‌های استراتژیک شناخته می‌شود. شاید در ابتدا فکر کنید که این کتاب، زبان سنگین و سخت دارد و موضوع آن هم ربطی به شما ندارد، اما وقتی صفحات کتاب را ورق می‌زنید، شگفت‌زده خواهید شد.

سون تزو، بیش از هرچیزی، یک روانش‌شناس قهار و مدیر زیرک بوده‌ است. آموزه‌هایی که او در کتاب هنر رزم به‌تحریر درآورده، می‌تواند برای هر قشری، از مدیران نظامی و دولتی تا مربیان ورزشی و تجار مفید باشد. حتی برای افراد در زندگی عادی و روزمره هم مفید خواهد بود. واقعیت این است که همه‌ی ما در زندگی، اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتی را برای خودمان ترسیم کرده‌ایم و برای رسیدن به هرکدام‌شان، برنامه ریخته‌ایم، اما تا چه اندازه به درستی روش و برنامه‌ریزی‌مان اطمینان داریم؟ سن تزو، با زیرکی این نکات را در کتاب گنجانده‌ است: «اگر می‌خواهید چیزی را به‌دست آورید و آن چیز برای شما ارزش زیادی دارد؛ هرگز بر رویش ریسک نکنید. فقط زمانی حرکت کنید که مطمئن هستید پیروز می‌شوید». این نقل‌قول‌های کاربردی و هوشمندانه‌ی سن تزو، شما را به‌وجد خواهد آورد. کافی‌ست قدم به قدم با آموزه‌های پیش بروید تا در انتهای کتاب ببینید چه اطلاعات مفیدی برای موفقیت به‌دست آورده‌اید. برای موفقیت در زندگی خود، این کتاب را بخوانید و به همه‌ی کسانی که دوست‌شان دارید و برای‌تان اهمیت دارند، پیشنهاد بدهید. نسخه‌ی صوتی این کتاب ارزشمند، در وب‌سایت نوار، دردسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌ است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان