مهر گزارش می‌دهد؛

گشت و گذاری در بخش ناشران دانشگاهی نمایشگاه فرانکفورت

بخش ناشران دانشگاهی، یکی از قسمت‌های مهم نمایشگاه کتاب فرانکفورت است که امسال تنها یک نماینده از نشر دانشگاهی کشور در آن حضور دارد.

گشت و گذاری در بخش ناشران دانشگاهی نمایشگاه فرانکفورت

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به آلمان، یکی از بخش‌های بزرگ مجموعه نمایشگاهی فرانکفورت که در ایام نمایشگاه کتاب، که امور مربوط به تجارت کتاب اختصاص دارد، مجموعه سالن‌های 4 است که کتاب‌های دانشگاهی، هنری و آسیای جنوب شرقی در آن‌ عرضه و درباره‌شان مذاکره می‌شود.

مجموعه سالن 4، یک ساختمان چند طبقه در مجموعه نمایشگاهی فرانکفورت است که به سه بخش 0_4، 1_4 و 2_4 تقسیم می‌شود. در بخش اول کتاب‌های ناشران آسیای جنوب شرقی، در بخش دوم کتاب‌های هنر و در بخش 2_4 کتب دانشگاهی و ناشران این حوزه حضور دارند.

در طبقه 2_4 هم ناشران و هم وندورا ها حضور دارند. منظور از وندورا ها، سرویس پروایدرها یا همان افرادی است که ارائه‌دهنده خدمات هستند. این افراد که حضور پررنگی در این بخش از نمایشگاه دارند، خدمات جانبی از جمله دیجیتال کردن کتاب‌ها ارائه می‌دهند. یکی از بخش‌های اختصاصی نمایشگاه هم سالن 3_6 است که در آن فقط ایجنت‌ها یا نمایندگان ناشران اجازه حضور پیدا می‌کنند و فردی که قرارملاقاتی در این سالن نداشته باشد، اجازه ورود به آن را نیز نخواهد داشت.

ناشران دانشگاهی حاضر در فرانکفورت، ایجنت ندارند و به طور مستقیم کار می‌کنند. نکته جالب درباره فعالیت این ناشران در فرانکفورت این است که چندان در پی خرید و فروش رایت کتاب نیستند بلکه ژورنال‌های علمی، هدف اصلی آن‌ها هستند. بنابراین برای اجرای ژورنال‌های مختلف عملی، هماهنگی‌های زیادی در فرانکفورت انجام می‌شود.

ناشران دانشگاهی ایران، امسال تنها با یک نماینده در هفتادمین نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت حضور دارند. مریم رونق نماینده ناشران دانشگاهی ایران که غرفه ملی کشورمان در این رویداد حضور دارد، در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: تا سال گذشته، هر سال حدود 40 ناشر دانشگاهی از ایران به این نمایشگاه می‌آمد. اما امسال تنها نماینده ناشران دانشگاهی من هستم.

وی درباره چرایی حضور کمرنگ ناشران دانشگاهی در فرانکفورت گفت:‌ امسال خیلی‌ها دیدند که با وضعیت قیمت ارز، حضورشان در فرانکفورت به صرفه نیست. به هر حال، نشر دانشگاهی ما حالش خوب نیست. وضع فعلی ما، تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها،‌ تیراژ پایین و قیمت بالاست.

رونق گفت: ما در انجمن ناشران دانشگاهی حدود 130 عضو داریم. کار اصلی‌مان در فرانکفورت هم، معرفی و به اصطلاح پرزنت آثار است. نکته مهم این است که خیلی از ناشران دانشگاهی خارجی، مارکت ایران را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که چه بازار بکر و خوبی دارد. اگر این ناشران با بازار کتاب دانشگاهی ایران آشنا شوند، با رغبت زیادی به سمت ما خواهند آمد.

دیروز شنبه، چهارمین روز از برپایی هفتادمین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود و جمعیت نه‌چندان زیادی از این بخش از نمایشگاه دیدن کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر