تا همین چندی پیش بود که در بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان انواع گزینهها وجود داشت و مشتریان نیز میتوانستند از بین خودروهای مختلف داخلی، وارداتی و چینی گزینه مورد علاقه خود را پیدا کنند. اما متاسفانه به سرعت بازار خودرو همچون بازار ارز دگرگون شد و قیمت خودرو ناگهان تغییر کرد و جهشی عجیب را به خود دید باعث شد تا خریداران بیش از پیش محدود شوند.
در رنج قیمتی زیر 100 میلیون تومان، حالا دیگر گزینه وارداتی تقریباً باقی نمانده و تنها میتوان به سراغ خودروهای داخلی و یا چینی رفت. خودروهای چینی تا چند سال پیش بسیار بدنام بوده و بازار فروش دست دوم بدی داشتند، اما چند سالی است که این خودروسازان با بکارگیری علم روز و مدیران خارجی پیشرفت زیادی چه در کیفیت و چه در طراحی کردهاند. در چنین بازه قیمتی کمتر خودروی اسپرتی وجود دارد اما دو گزینه هستند که به خوبی میتوانند نظر جوانان اهل سرعت را به خود جلب کنند. این دو خودرو یکی داخلی و دیگری چینی است و دنا پلاس توربو و چری آریزو توربو هستند.
آریزو و دنا هر دو طراحی مدرن و به روزی دارند و البته در دو سبک متفاوت قرار دارند بطوریکه در چری سعی شده از خطوط روان و منحنی استفاده شود و در دنا تاکید روی زوایای تیز بوده است که در هر دو خودرو نتیجه کار خوب از آب درآمده است و البته در این بخش به نظر میرسد چری موفقتر بوده چون نمای آن نه تنها کمی به کیا سراتوی جدید شباهت دارد، بلکه در عین حال نمیتوان آن را یک کپیکاری نامید چون کاراکتر مختص به خود را دارد.
در طراحی داخلی اختلاف دو خودرو بسیار کمتر است و هر دو را میتوان در یک سطح ارزیابی کرد که البته در این قسمت نیز باز چری کمی بهتر عمل کرده و بیشتر به خودروهای مدرن شباهت دارد. امکانات رفاهی و ایمنی هر دو خودرو در سطح خوبی است و برای مثال در چری میتوان به استارت دکمهای، سیستم کنترل باد تایرها TPMS ، سیستم تهویه اتوماتیک، دوربین دنده عقب و سیستمهای کمک پارک، سیستم کمک حرکت در سربالایی (HHC) و در آخر هم به سیستمهای ABS و EBA ، سیستم ضد لغزش TCS و سیستم پایداری الکترونیکی ESP و کیسه هوای راننده و سرنشین و جانبی اشاره کرد.
دنا نیز چندان دست و پا بسته نیست و به تجهیزاتی چون 4 عدد کیسه هوای راننده، سرنشین و جانبی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، سانروف، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی و مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندوز، کروز کنترل، دوربین دید عقب، صندلی برقی 8 حالته راننده و 6 حالته برقی سرنشین، نمایشگر لمسی با قابلیت پخش فایلهای تصویری، تلویزیون، سیستم رهیاب، بلوتوث با قابلیت اتصال تلفن همراه، و غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل مجهز است.
با توجه به وجود سیستم کنترل پایداری در چری آریزو میتوان این خودرو را اتومبیلی ایمنتر در مقایسه با دنا پلاس توربو دانست چون در تست ایمنی موسسه CNCAP نیز توانسته 5 ستاره ایمنی دریافت کند اما دنا تاکنون توسط هیچ موسسه جهانی تست ایمنی نشده است.
در بخش موتور چری آریزو به یک موتور 1.5 لیتری توربو و دنا پلاس توربو به یک موتور 1.7 لیتری توربو مجهز هستند. در این بخش برتری به صورت جزیی از آن دنا پلاس توربو است چون موتور آن توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور را دارد و موتور چری 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد. شاید این اعداد چندان اختلافی نداشته باشند ولی با توجه به برخورداری دنا پلاس توربو از گیربکس دستی در مقابل گیربکس CVT چری باید گفت که دنا در شتابگیری به خوبی چری را پشت سر میگذارد. البته در آینده قرار است دنا نیز با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه شود.
اما کدام یک از این دو خودرو ارزش خرید بالاتری دارند؟ هر دو خودرو تا چندی پیش در بازه قیمتی زیر 100 میلیون قرار داشتند به طوری که چری 75 میلیون تومان و دنا پلاس توربو 59 میلیون تومان قیمت داشتند اما پس از افزایش قیمت خودرو در تمام ردهها، قیمت چری آریزو توربو به حدود 160 میلیون تومان و قیمت دنا پلاس توربو نیز به 110 میلیون تومان رسید که این افزایش برای هر دو خودرو در بازه خردادماه تا مهرماه 97 اتفاق افتاده است. اگر برای استفاده طولانی مدت خودرویی را میخواهید دنا پلاس توربو ایران خودرو میتواند گزینهای مناسب باشد که البته قیمت کمتری نیز دارد و گستردگی خدمات آن بهتر است. چری گرچه خودروی ایمنتری است و ظاهر بهتری هم دارد اما قیمت 160 میلیون تومانی برای این خودرو بسیار بالا است و واقعاً ارزش 50 میلیون پرداخت بیشتر از دنا پلاس توربو را ندارد ضمن اینکه فروش دنا پلاس توربو در بازار دست دوم نیز آسانتر است. اگر اهل خودروهای دست دوم در این بازه باشید میتوان به هیوندای آوانته دست دوم نیز در این بازه قیمتی فکر کرد.
نکته جالب در مورد رقابت بین این خودروها، این است که هنوز سایپا خودرویی در این رنج قیمتی تولید نکرده و هنوز خودروی سدان با سیستم توربوشارژ را عرضه نکرده که باید منتظر بمانیم و ببینیم که سایپا در نهایت به چه خودرویی به رقابت با ایران خودرو و مدیران خودرو خواهد رفت؟