ماهان شبکه ایرانیان

اعتبار و جاذبه؛ آنچه خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام برای زاکربرگ به ارمغان آورد

امروز پنجمین سالگرد طلایی ترین خرید در سیلیکون ولی است. پنج سال پیش در چنین روزی، فیسبوک خبر داد که برای خرید یک شبکه اجتماعی جدید و نه چندان شناخته شده به نام اینستاگرام، هزینه ای ۱ میلیارد دلاری را پرداخته است. در آن زمان اینستاگرام صرفاً ۳۰ میلیون کاربر داشت در حالی که هیچ خبری هم از کسب درآمد در آن نبود.

اعتبار و جاذبه؛ آنچه خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام برای زاکربرگ به ارمغان آورد

امروز پنجمین سالگرد طلایی ترین خرید در سیلیکون ولی است. پنج سال پیش در چنین روزی، فیسبوک خبر داد که برای خرید یک شبکه اجتماعی جدید و نه چندان شناخته شده به نام اینستاگرام، هزینه ای 1 میلیارد دلاری را پرداخته است. در آن زمان اینستاگرام صرفاً 30 میلیون کاربر داشت در حالی که هیچ خبری هم از کسب درآمد در آن نبود.

امروز اینستاگرام بیش از 600 میلیون کاربر فعال دارد و تعداد زیادی از تحلیلگران صنعت تکنولوژی باور دارند که در آینده ای نزدیک، تبدیل به یک کسب و کار تبلیغاتی چندین میلیارد دلاری خواهد شد.

1 میلیارد دلار برای استارتاپی با 30 میلیون کاربر و صفر دلار درآمد

خریدی که «مارک زاکربرگ» را می توان مسئول مستقیم آن دانست، پنج سال پیش چندان هوشمندانه به نظر نمی رسید. در حقیقت، خود فیسبوک در همان ایام قرار بود وارد بورس شود و سهامش را به شکل عمومی عرضه کند، و در چنین شرایطی، یک خرید گنگ 1 میلیارد دلاری -برای اینستاگرام بی درآمد- چندان ورق را به نفع مدیرعامل جوان فیسبوک برنمی گرداند.

«مایک هافلینگر» مدیر سابق بازاریابی و کسب و کار جهانی فیسبوک باور دارد که خرید اینستاگرام توسط فیسبوک، ثابت کرد که بزرگترین شبکه اجتماعی جهان قدرت این را داشت که در یک زمان واحد، چند محصول مهم را توسعه دهد. وی عقیده دارد که این حرکت همچنین به کارآفرینان این پیام را می داد که فیسبوک بهترین مکان برای رشد کلان در سیلیکون ولی است.

هافلینگر در کتاب جدیدش به نام «فیسبوک شدن» که هفته پیش منتشر شد، این ایده ها را عنوان نموده. وی همچنین خبر داده که خرید اینستاگرام باعث شد تا فیسبوک به سرعت واتس اپ را هم بخرد، هرچند برای مبلغی بسیار تندتر. فیسبوک در ادامه همین خریدهایش، به سراغ آکیلس رفت و آن را نیز تصاحب کرد در صورتی که اینستاگرام چنین راهی را برای فیسبوک هموار کرده بود.

خرید اینستاگرام، برای زاکربرگ جاذبه و اعتبار به ارمغان آورد

هافلینگر در کتابش می نویسید که خرید اینستاگرام سبب شد تا زاکربرگ اعتبار زیادی را به دست آورد و بتواند مدیران سرشناسی را از سراسر سیلیکون ولی به مجموعه اش اضافه کند و به آنها پست های مدیریتی خارج از فیسبوک بدهد.

برای مثال یکی از مدیران پی پل به نام «دیوید مارکوس» که اکنون Messenger فیسبوک را اداره می کند یا «یان لیکان» که چهره ای شناخته شده میان پژوهشگران هوش مصنوعی است و اینک بخش هوش مصنوعی فیسبوک را مدیریت می کند را به تیم خود افزود.

آنطور که هافلینگر در کتابش می نویسد «تصاحب اینستاگرام جاذبه ای رو به افزایش برای مهم ترین چیزی که زاکربرگ برای موفقیت دراز مدت نیاز دارد، ایجاد کرده است: علاقه بهترین ها و آنچه خلق کرده اند، برای پیوستن به زاکربرگ.»

همه این ها برای 1 میلیارد دلار؛ معامله بدی نبوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان