روزنامه جام جم - یگانه عصاری: شبکه های اجتماعی بخشی پررنگ و جداییناپذیر از زندگی انسان امروزی را تشکل میدهد که یقینا هر کاربر، وقت زیادی از زندگیاش را به آنها اختصاص میدهد. در ایران و جهان روزانه شاید میلیون ها داده در ده ها شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود.
نکته این گزارش اما چیز جالب تری است. اینکه برخی کاربران در چند شبکه اجتماعی عضو هستند و برخی تنها با یک یا دو شبکه کار میکنند. در این میان اصطلاحی میان مردم رواج دارد که نشان دهنده عضویت فرد در یک شبکه اجتماعی خاص است.
واژههایی مانند اینستاگرامی، توییتری و ... آنچه مهم است، اما بحثهایی است که میان این دو گروه شکل گرفته. این دقیقا همان بخش جذاب است!
آمار و ارقامی که باید بدانید
تا حدود پنج سال پیش، توییتر نیرویی بزرگ و پرمهره در دنیای بازارابی شبکه های اجتماعی بود. بازاریابها و سرمایه گذاران همه به این پلتفرم بسیار پر سرعت هجوم می آوردند تا بتوانند محتوای تولید شده شان را در مقابل چشمان میلیون ها نفر قرار دهند. اتفاقی که حالا برای فیسبوک افتاده است.
یکی از دلایلی که توییتر اندکی افت داشته ظهور یک اپ بسیار جذاب موبایلی به نام اینستاگرام است. توییتر بیش از 316 میلیون کاربرد دارد که 80 درصد آنها از طریق تلفن همراه خود به این شبکه اجتماعی متصل میشوند، 77 درصد کاربران آن خارج از آمریکا زندگی میکنند و روزانه بیش از 500 میلیون توییت در آن ارسال میشود.
اما اینستاگرام بیش از 500 میلیون کاربر دارد که تا کنون بیش از 50 میلیارد عکس به اشتراک گذاشتهاند و میانگین لایکها در این شبکه روزانه بیش از 3/6 میلیارد است. همین آمار هم باعث شده است بسیاری از شرکت ها به اینستاگرام علاقهمند شوند و به بازاریابی در شبکه اجتماعی روی آورند.
وجوه تعامل
آمار نشان میدهد توییتر و اینستاگرام هر دو در میان افراد 20 تا 30 ساله بسیار محبوب است؛ افرادی که در حال تحصیل هستند یا بتازگی فارغ التحصیل شدهاند. این گروه در حقیقت همان افرادی هستند که باعث رشد شبکه اجتماعی میشوند، چراکه این افراد از دیگران در شبکه های اجتماعی فعالترند.
با این حال تفاوت های عمده ای میان آنها مشاهده میشود. اینستاگرام بیشتر سعی میکند مخاطبان را درون اپ خود نگه دارد و به هر قیمتی شده نگذارد آنها خارج شوند. با این حال توییتر یک شبکه اجتماعی پر سر و صدا تر است که زیر هر پست در آن لینک هایی به مطالبی خارج از توییتر وجود دارد.
ولی ما بهتریم!
ما از شما شاخ تریم! عبارتی که یقینا افرادی که در هر دو شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام عضو هستند، این عبارت را حداقل یک بار به کار برده اند یا شنیده اند.
بحث میان آنها این است که به لحاظ سواد، فرهنگ و نوع ادبیات توییتری ها فرهیخته تر از اینستاگرامی ها هستند و درست در نقطه مقابل، اینستاگرامی ها اعتقادی دارند فضای ان شبکه اصلا با تویتر قابل مقایسه نیست، چون بیشتر دیده میشود.
کابران توییتر، اینستاگرامی ها را سطحی نگر و خودبین مینامند و خود را راستگو و رک میدانند. در حالی که کاربران لینکدین کاربران توییتر و اینستاگرام را افراد بیکاری میبینند که وقتشان را بیهوده هدر میدهند!
شاید جالب باشد اگر بدانید این یک دعوای جهانی است و تنها ربطی به نقطه جغرافیای ما ندارد.
ما مؤثرتریم!
بخش دیگری از این کل کل ها را شاید بتوان به این موضوع ربط داد که برخی کاربران توییتر میگویند گاهی با یک توییت سرنوشت یک جامعه تغییر میکند. توییت یکی از همین معتقدها را بخوانید: « توییتر به خاطر اینکه در طول دوران بیشترین تاثیر را روی بزرگترین اتفاق دنیا داشته، باعث شده کاربرانش هم در مقایسه با کاربران باقی شبکه های اجتماعی آدم های موثرتری باشند یا حداقل خودشان را موثرتر بدانند.
این در حالی است که باقی شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و گوگل پلاس و اینستاگرام بیشتر جنبه تفریحی دارند و اگر هم تاثیر اجتماعی یا سیاسی داشته باشند، تاثیرشان در حد و سرعت توییتر نبوده و نیست.»
درگیر کلیشه نشوید.
فضای شبکه هایی مانند توییتر در ایران به علت فیلترینگ شاید بکرتر و دست نخورده تر باشد، اما اینستاگرام همه اقشار و همه سنین میتوانند حضور داشته باشند؛ از دختر بچهای دوازده ساله تا پیرمردی 80 ساله و این فضا را برای شلختگی سنی و آشفتگی مهیا تر میکند.
با این حال چه بسیار صفحاتی که در اینستاگرام با هدف بالا بردن فرهنگ جمعی، معرفی موسیقی ها و فیلم های خوب، معرفی فضای گردشگری، چه بسیار متن ها و فرهنگ های تاثیرگذار و پایه گذاری اتفاقات خیرخواهانه و نیکوکارانه که همه آنها از اینستاگرام شروع شد.
بر پایه آنچه گفته شد کاربران هیچ شبکه اجتماعی ای بر دیگری برتری ندارند. این فقط ما و طرز فکرمان هستیم که با هدفی روشن به شبکه های اجتماعی میپیوندیم و اطلاعاتمان را با دیگران به اشتراک میگذاریم. این ما هستیم که به رشد شبکه های اجتماعی کمک میکنیم. فراموش نکنیم شبکه های اجتماعی بدون انبوه گروه هایشان هیچ ارزشی ندارند و پیوستن به هر شبکه اجتماعی، ما را خاص و برتر نخواهد کرد.
پس اگر همچنان احساس برتری دارید یا گرفتار کلیشه های نادرست هستید بهتر است گروهی که در آن جای گرفتهاید را کنار بگذارید و پیوستن به گروه های دیگر را تجربه کنید. سعی کنید داده های درست و اطلاعات ارزشمند در اختیار خود و دیگران بگذارید. چه توییتر، چه اینستاگرام، چه تلگرام و واتس اپ یا هزار شبکه مجازی دیگر که هنوز کشف نشده یا حضور در آنها را تجربه نکردهاید.
مکث
کاربران توییتر با مقایسه خود و کاربران دیگر شبکه های اجتماعی ویژگی های مثبتی را به خود و ویژگی های منفی را به کاربران دیگر شبکه های اجتماعی نسبت میدهند.
البته این مقایسه نادرست و غیرعلمی است چون با دیدن ویژگی هایی در یک گروه نمیتوان آن را تعمیم به کل داد. توییتری ها خود را راستگو، رک و روشنفکر میبینند و کاربران اینستاگرام را سطحی نگر، نا آگاه، ظاهر ساز و ... مینامند. این در حالی است که برخی از گروه های توییتر را نیز افراد دروغگو و سطحی نگر تشکیل میدهند. در اینستاگرام نیز فرهیختگان و بزرگان حضور دارند و از امکانات این شبکه اجتماعی بهره میبرند.
شاید یکی از دلایل این باشد که ایرانی ها بارها توسط اینستاگرام بد و بیراه های منتشر شده در آن به دنیا معرفی شدهاند. فحشهایی که بعد از جام جهانی نثار مسی و رونالدو شد، دیمتری پایت و بنجامین ویلیامز که از هجوم کاربران اینستاگرام در امان نماندند و البته که ایرانی ها ثابت کردند با اوباما و ملک سلمان هم شوخی ندارند!
این تنها چند نمونه کوچک از این هجوم های گسترده است، اما آیا میتوان تضمین قطعی داد که بخشی از این کاربران توییتر، خود عضو اینستاگرام نیستند و حتی جزو جماعتی که بارها در اینستاگرام فحش دادهاند یا فحش خوردهاند؟