اولین مدل از آئودی TT سال 1998 معرفی شد و با شکل نیمدایرهی کل بدنه، شبیه به آنچه در فولکس بیتل (قورباغه) دیدهایم، طراحی آیرودینامیک فوقالعادهای را همراه با زیبایی منحصربهفرد ارائه داد. این مدل خیلی زود با قیمت مناسب و تواناییهای فنی جالب توجه، با استقبال بازار روبهرو شد و با همان چهره تا سال 2006 در خط تولید باقی ماند.
این روزها نسل سوم آئودی TT در بازار جهانی عرضه میشود که سال 2014 رونمایی شد؛ اما نسخهی RS بهتازگی معرفی شده و مشخصات فنی نهایی آن رسانهای شده است. به عقیدهی کارشناسان، این مدل رقیبی جدی برای پورشه کایمن خواهد بود و حتی نسخهی S کایمن را بهراحتی شکست میدهد.
نسخهی RS با پیشرانهی توربوشارژ 2.5 لیتری، بیش از 400 اسب بخار قدرت و 470 نیوتنمتر گشتاور دارد. نهایت قدرت در دور موتور 5800 تا 7000 دور بر دقیقه حاصل میشود؛ اما شاهکار آئودی زمانی به چشم میآید که از دور موتور 1700 دور بر دقیقه، تمام گشتاور را در اختیار میگذارد. آئودی TT با بهینهسازی RS در 3.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد که زنگ خطری جدی برای سوپراسپرتها محسوب میشود. نهایت سرعت این خودرو محدود به 250 کیلومتر بر ساعت است؛ اما با پکیج ویژهی آئودی موسوم به داینامیک پلاس، میتواند به سرعت 280 کیلومتر بر ساعت نیز دست یابد.
مشخصات فنی RS، با وزن 1440 کیلوگرمی آن کامل میشود. فراموش نکنیم که سیستم دودیفرانسیل هوشمند آئودی به نام کواترو، همراه با جعبهدندهی دوکلاچه و اتوماتیک 7 سرعته لذت رانندگی با آن را افزایش میدهد و البته امکان استفاده از لانچ (شتابگیری ناگهانی از حالت سکون) نیز به آن اضافه شده است. در مقایسه با پورشه کایمن S که 350 اسب بخار قدرت دارد و با شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 4.4 ثانیه بدون سیستم دو دیفرانسیل هم ارائه میشود، مدل TT RS برتری کاملی دارد.
این خودرو بهصورت پیشفرض با رینگهای اسپرت 19 اینچ عرضه میشود که نوع 20 اینچ هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. چراغها در جلو و عقب، تمام LED هستند و با روشنایی روز ارائه میشوند. در فضای داخلی چرم مرغوب آلکانترا برای فرمان و صندلیها پیشبینی شده، درحالیکه چرم ناپا با گرمکن داخل صندلی و فرمان هم برای آن قابل انتخاب است. علاقهمندان خودروهای اسپرت و عاشقان رانندگی در پیست میتوانند ست کامل کاکپیت (کابین) آئودی را سفارش دهند که علاوه بر صندلیهای اسپرت، نمایشگر 12.3 اینچی با امکان زمانگیریهای متنوع و سیستم ناوبری کامل را شامل میشود. علاوه بر این، آئودی آپشنهای کاملی برای سرگرمیهای چندرسانهای در داخل خودرو فراهم کرده است که پخش صوت حرفهای با 12 بلندگو از برند دانمارکی بنگ اند اولافسن (Bang & Olufsen) بخشی از آن خواهد بود.
مدل استاندارد آئودی TT با پیشرانهی 2 لیتری 220 اسب بخار عرضه میشود که 44 هزار دلار قیمت دارد. محبوبترین مدل TT، نسخهی S این خودرو است که با همان پیشرانهی 2 لیتری، 292 اسب بخار قدرت فراهم میکند و با قیمتی در حدود 53 هزار دلار فروخته میشود که شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 4.2 ثانیه و صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت 10.7 ثانیه را ممکن میکند؛ اما نسخهی جدید RS قیمتی در حدود 60 تا 65 هزار دلار خواهد داشت تا رقیبی جدی برای پورشه کایمن، جگوار F-Type و شورولت کوروت باشد.