ماهان شبکه ایرانیان

نگاهی به فیلم دیو و دلبر «Beauty and the Beast»

از داستان کلاسیک دختر جوان زیبایی که عشق را فرای ظاهر دیومانند یک پرنس طلسم‌شده می‌بیند، چندین و چند بار اقتباس شده است، نه فقط انیمیشن‌ها بلکه حتی فیلم‌های موزیکال و برنامه‌های تلویزیونی در سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۱۲ و ویدیوی میت لوف MEAT LOAF (مایکل لی ادی، خواننده‌ای ملقب به میت لوف) به اسم (I&#۸۲۱۷;d Do Anything For Love But I Won&#۸۲۱۷;t Do That)

از داستان کلاسیک دختر جوان زیبایی که عشق را فرای ظاهر دیومانند یک پرنس طلسم‌شده می‌بیند، چندین و چند بار اقتباس شده است، نه فقط انیمیشن‌ها بلکه حتی فیلم‌های موزیکال و برنامه‌های تلویزیونی در سال‌های 1987 و 2012 و ویدیوی میت لوف MEAT LOAF (مایکل لی ادی، خواننده‌ای ملقب به میت لوف) به اسم (I’d Do Anything For Love But I Won’t Do That).
در جدیدترین اقتباس از این داستان کلاسیک، بازیگر فیلم‌های هری پاتر، اما واتسون Emma Watson و دن استیونز Dan Stevens از سریال «داونتون ابی» Downton Abbey، به ایفای نقش می‌پردازند. در نتیجه این فیلم به طور یقین دیدنی‌تر از ویدیوی میت‌لوف خواهد بود. دیزنی اقتباس این داستان را از سال 2009 شروع کرد، گرچه از ابتدا قرار بود یک فیلم برگرفته از یک تئاتر موزیکال باشد.از آن زمان به بعد دیزنی با فیلم‌هایی برگرفته از افسانه‌هایی قدیمی موفقیت زیادی کسب کرده بود، همانند «سیندرلا» و «مالیفیسنت»Maleficent با بازی آنجلینا جولی. فیلم‌برداری این اقتباس در سال 2015 در استودیو شپرتون آغاز شد.

فیلم‌نامه «دیو و دلبر»: عشق واقعی همه چیز را شکست می‌دهد
«دیو و دلبر» Beauty and the Beast اقتباسی از انیمشین دیزنی در سال 1991 است، در نتیجه داستان کلی آن مشابه این انیمیشن است، فیلم‌نامه‌ای که خود بر اساس افسانه‌ای فرانسوی از Jeanne-Marie Leprince de Beaumont نوشته‌شده بود.
دیو در اصل پرنسی بوده‌است که به خاطر گستاخی‌اش توسط پیرزنی که دیو حاضر به کمک به وی نشده بود، طلسم شد. این طلسم در گل رزی نمود پیدا کرد. پرنس به دیوی تبدیل شد و به همان صورت تا آخر عمرش باقی می‌ماند مگر اینکه تا قبل از افتادن آخرین گلبرگ گل رز می‌توانست عشق واقعی را پیدا کند. پرنس در یک قصر قدیمی بزرگ همراه خدمت‌کارانش که حالا به وسایل خانه تبدیل‌شده‌اند، زندگی می‌کند.
بل یک زن جوان باهوش مستقل است که چندین و چند بار جواب رد به گاستون، خواستگار سمج‌اش داده‌است. داستان از اینجا شروع می‌شود که روزی پدر بل، موریس، در جنگل گم می‌شود و سر از قصر دیو درمی‌آورد. دیو موریس را زندانی می‌کند اما بل از او می‌خواهد خودش را به جای پدرش زندانی کند و این‌ خود شروع ماجرای عشقی بین این دو است. آن‌ها همچنین به داستان بل کمی ماجراهای فمنیستی افزوده‌اند که با توجه به زندگی‌کاری و فعالیت‌های واتسون جای تعجب ندارد.
اما واتسون Emma Watson می‌گوید: در انیمیشن این پدر بل است که اختراعی انجام داده‌است و ما در حقیقت اطلاعات زیادی درباره بل نداریم، به‌جز اینکه او عاشق کتاب خواندن است؛ اما ما به چیزی نیاز داشتیم که بل را از مردم دهکده، متمایز سازد. در نتیجه، در این فیلم بل در‌واقع ماشین لباسشویی را اختراع کرده‌است که به او اجازه می‌دهد بنشیند و کتاب بخواند در حالی که لباس‌ها خود شسته می‌شوند. در واقع ما بل را تبدیل به یک مخترع کردیم.
همانند شخصیت بل در انیمیشن، در این فیلم نیز بل، اهل کتاب خواندن است. واتسون می‌گوید که در واقع این، نقطه مشترک این نقش و نقش معروفش در سری فیلم‌های هری‌پاتر، هرمیون گرنجر است.
او ادامه می‌دهد: در واقع خیلی جالب بود، چون روز آخر فیلم‌برداری «دیو و دلبر» در واقع سالگرد آخرین روزی بود که من در نقش هرمیون گرنجر جلوی دوربین رفته بودم. یک نفر به من ایمیل زده و این نکته را گفته بود. من در واقع یک چرخه کامل و تکمیل بودن عجیب را حس کردم. مطمئنا چیزی که من احساس کردم یک جور ارتباط معنوی بود.
اما واتسون نقش بل، زنی که زندانی قصر دیو می‌شود را بازی می‌کند. انتخاب او برای این نقش انتخابی بود که تقریبا همه با آن موافق بودند، از جمله پیج‌اوهارا که صداگذاری شخصیت بل را در انیمشین قدیمی «دیو و دلبر» سال 1991 بر‌عهده داشت.
دن‌ استیونز که نقش متیو کراولی خوش‌پوش را در «دانتون ابی» و همچنین نقش یک بیمار روانی خوش‌هیکل را در «میهمان» بازی کرده‌بود، نقش دیو را جلوی دوربین می‌برد.
در حالی که لوک ایوانز Luke Evans که نقش Bard The Bowman را در «هابیت» بازی کرده‌است،نقش گاستون، خواستگار بل را بازی می‌کند. دیزنی چند تا از اشعارقدیمی هاوارد اشمن (شاعر آمریکایی) را برای نقش گاتسون در نظر گرفت، اشعاری که برای استفاده در انیمیشن زیادی چالش‌بر‌انگیز به نظر می‌آمدند، در نتیجه شخصیت بد داستان در این فیلم از آنچه انتظارش را داشتید هم نفرت‌انگیز‌تر است.
جاش گد که در «یخ‌زده» صدای شخصیت اولاف بود، نقش خدمتکار گاتسون لفو را بازی می‌کند و کوین کلاین نیز نقش پدر دوست‌داشتنی بل را برعهده گرفته‌است.
گروه صداگذاری این فیلم نیز بی‌نظیرند، کسانی که صداگذاری لوازم خانه قصر دیو را که طلسم شده‌اند را برعهده دارند: ایوان مک‌گروگر صدای لومیر (پایه شمعدان) اما تامپسون خانم پاتز،(همان قوری داستان) و سر ایان مک‌کلن نیزصدای کاگزورت (ساعت قصر) است.
در صندلی کارگردانی بیل کندن Bill Condon نشسته است، کسی که احتمالا شهرتش را مدیون کارگردانی گرگ و میش: سپیده‌دم – قسمت اول و دوم The Twilight Saga: Breaking Dawn است.
البته نباید فراموش کنیم که کندن ساخت Candyman: Farewell To The Fleshand و فیلم زندگی نامه جیمز ویل، خدایان و هیولاها را نیز در کارنامه دارد، در واقع کندن قبلا هم ثابت کرده‌است کار کردن با زنان جوان، دیو‌ها و سر ایان مک‌کلن را به خوبی یاد دارد.
از زمان اکران این فیلم، 5 آوریل 2017، این فیلم تاکنون 401٫1 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 506٫7 میلیون دلار در بقیه کشورها فروش داشته‌است که فروش کلی‌اش را به حدود 907٫8 میلیون دلار می‌رساند. با بودجه 160 میلیون دلاری این فیلم پرخرج‌ترین موزیکالی است که تا به حال ساخته‌شده است، البته به‌جز «سلام، دالی! » Hello, Dolly! ساخته سال 1969 که بودجه ساختش 25 میلیون دلار (که به ارزش دلار امسال معادل 165 میلیون دلار می‌شود).
در فقط 10 روز، این فیلم پرفروش‌ترین فیلم موزیکال غیرانیمیشنی تاریخ شده است که رکورد 9 ساله «ماما میا!» Mamma Mia! را نیز می‌شکند. در حال حاضر این فیلم در جایگاه سوم بعد از «یخ‌‌زده» Frozen و «شیر شاه» Lion King (هر دو از آثار دیزنی) به عنوان موزیکال‌های موفق قرار دارد. این فیلم با فروش 357 میلیون دلار در 4 روز اول اکرانش در 56 سینما در کل دنیا، ثابت کرده‌است که یک پدیده کم‌نظیر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان