ماهان شبکه ایرانیان

"هند" اتصال به قزاقستان و روسیه از طریق ایران را بررسی می کند

یک روزنامه هندی روز چهارشنبه خبر داد که هند بدون توجه به تحریم ها قصد دارد یک کریدور حمل و نقل ایجاد کند که گجرات و بنگال غربی در نیمه جنوبی این کشور از طریق بندرعباس به قزاقستان و شرق روسیه متصل خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، روزنامه اکونومیک تایمز به نقل از مقامات هندی نوشت: بر اساس طرح دهلی نو، این کشور قصد دارد بندر موندرا در ایالت گجرات در جنوب غرب هند را به شهر بندر عباس ایران در جنوب ایران متصل کند و سپس آن را به شبکه ریل آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان و در نهایت به شرق روسیه ارتباط دهد.
هدف از این طرح دست یابی به بازار های این کشورها و همچنین ایجاد یک کریدور برای واردات گاز طبیعی با صرف زمان و هزینه کمتر می باشد.

مقامات هندی و قزاقستانی هفته آینده در دهلی نو برای بررسی بیشتر جزئیات این طرح دیدار خواهند کرد. این طرح در کنار کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب و همچنین راهرو بندر چابهار در ایران شکل خواهد گفت.
با توجه به این که گجرات فاصله کمی با بندر عباس دارد، یکی دیگر از اهداف این کریدور متصل کردن شرق هند با منطقه اوراسیا با توجه به مفهوم هند و اقیانوسیه می باشد.

در همین حال روسیه به دنبال آغاز مذاکرات با هند برای ایجاد راهرویی است که روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران ، عمان و هند را به یکدیگر متصل می کند.

کشور های قزاقستان و ازبکستان که دارای منابع غنی طبیعی هستند قصد دارند به اقیانوس دسترسی پیدا کنند و بهترین مسیر دسترسی آنها به آب های آزاد از طریق ایران است. منابع اعلام کردند که این دو کشور آسیای مرکزی با وجود تحریم های ایران قصد دارند بر اساس منافع ملی خود با تهران روابط خود را حفظ کنند.
در همین حال هند، ایران و افغانستان روز گذشته با هدف تسریع در پیشرفت پروژه بندر چابهار در تهران با یکدیگر دیدار کردند.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای گفت: سه طرف مذاکرات مفصلی در مورد عملی شدن کامل توافق سه جانبه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب از طریق بندر چابهار انجام دادند. همه طرف ها توافق کردند که اجرایی شدن کامل قرارداد سه جانبه چابهار باعث تقویت اتصال و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه خواهد شد.
سند اجرایی موافقت نامه ترانزیتی چابهار بین سه کشور ایران هند و افغانستان عصر روز (سه شنبه) در تهران به امضا رسید.

توسعه حمل و نقل چند وجهی، تسهیل ترانزیت در منطقه، اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد اتحادیه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه، از مهمترین محورهای اجرایی شدن این موافقتنامه در بین سه کشور ایران هند و افغانستان است.
به گزارش ایرنا، موافقتنامه سه‌جانبه و ترانزیتی چابهار خردادماه سال 1395 با حضور رییسان جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و نخست وزیر هند در تهران به تصویب رسید تا از طریق بندر چابهار که هندی ها برای توسعه آن سرمایه گذاری کرده اند، کشور‌های آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه، روسیه، حوزه قفقاز، دریای عمان و همه کشور‌های اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط شوند و در کوتاه‌ترین زمان مبادلات تجاری انجام شود.

با گشایش مرحله نخست بندر چابهار در محور شرق ایران، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از 2.5 میلیون به هشت میلیون تن در سال افزایش می یابد.
قرار است یک شرکت هندی 85 میلیون دلار برای تجهیز و اپراتوری این بندر و 150 میلیون دلار دیگر برای سرمایه گذاری به صورت فاینانس اختصاص دهد تا کالاهای هندی به سهولت از طریق این بندر به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و روسیه حمل شود.
طبق قرارداد موقت، مساحت مورد نیاز برای انجام عملیات بندری 10 هکتار و در قرارداد اصلی حدود 70 هکتار تعیین شده است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران یا برجام در ماه مه (اردیبهشت)، این کشور به سایر ملت ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند.

بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم های ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته می شوند.

بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان