شناسه : ۱۲۵۴۳۰۰ - شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۸
در گفتوگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:
دلایل افزایش قیمت توسط کشیترانی ایران
نائب رییس اتاق بازرگانی بندر عباس با اشاره به افزایش قیمتهای حملو نقل در کشتیرانی گفت: هزینههای کشتیرانی با ارز آزاد محاسبه میشود و هیچ منبع ارزی برای تامین هزینههای خطوط کشتیرانی وجود ندارد.
اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد بازرگان در گفتو گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این که هزینه کشتیرانی بر اساس نرخ روز به اضافه هزینه فلورانس ریسک محاسبه میشود، توضیح داد: یعنی اگر امروز ارز در بازار 13.500تومان باشد برای کشتیرانی حدود 14هزار تومان تمام میشود البته آزاد بودن ارز کشتیرانی به این دلیل است که در سامانه نیما که هم باید خریدار ارز باشد و هم فروشنده آن، گاه خریدار وجود ندارد و گاهی فروشنده بنابراین کشتیرانی ارز خود را از بازار آزاد تامین میکند.
بازرگان درباره علت تغییر قیمت حملو نقل کشتیرانی ایران نیز اظهار کرد: علت تغییر هزینهها و قیمت حملو نقل در کشتیرانی به این موضوع برمیگردد که ایران با توجه به تحریمهای موجود، در حال حاضر منطقه ناامن و جنگی محسوب میشود.
وی اضافه کرد: موضوع تحریم منجر به افزایش حدود 4برابری هزینههای کشتیرانی شد به طوری که اگر یک کانتینر گوشی آیفون با هزار دلار جابهجا میشد اکنون حداقل 5هزا دلار میگیرد یا به طور مثال کانتینری که در گذشته با حدود 700دلار تا کشور عمان که نزدیک ایران هم هست میرفت الان حدود 3هزار دلار میگیرد.
این فعال بخش خصوصی با بیان این که علاوه بر تحریم، یکسری خطوط کشتیرانی بزرگ از کشور ما رفتهاند و این موضوع نیز بر افزایش قیمتها تاثیر گذاشته، گفت: نمیتوانیم بگوییم الان انحصار دست کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است چرا که درحال حاضر خطوط کوچک دیگری در کنار کشتیرانی ایران کار میکنند اما دیگر خط مستقیم برای کشتیرانی وجود ندارد و کشتیها ابتدا باید به کشور عمان بروند و از آن جا خط عوض کنند که این موضوع منجر به افزایش هزینههای بیشتر در زمینه حملونقل دریایی شده است.
بازرگان ادامه داد: از طرفی سوخت کشتیرانی به شدت گران شده و از طرف دیگر یکسری هزینههای برقی داخلی برای کشتیها وجود دارد که آنها نیز گران هستند بنابراین نمیتوان گفت این افزایش هزینهها تخلف است.
نائب رییس اتاق بازرگانی بندر عباس تاکید کرد: این که بگوییم کشتیرانی با این اقدام خواسته سدی بر سر راه صادرکنندگان ایجاد کند اشتباه است اما با توجه به این که کشتیرانی جمهوری اسلامی متعلق به ایران است، میتوانست با هزینههای کمتر عمل کند منتها این موضوع را باید مدنظر ققرار دهیم که یکسری عوامل مانند جهش نرخ ارز دست کشتیرانی نبوده و به اجبار قیمتها را افزایش داده است.
وی با اشاره به این که قیمتهای کشتیرانی بر پایه نرخ جهانی نیست و خودشان قیمتها را افزایش دادهاند، درباره آینده قیمتها در زمان تحریم بیان کرد: افزایش قیمت بیشتر بعید نیست چرا که ما موج دوم تحریمها را نیز در پیش داریم؛ بنابراین هم احتمال افزایش قیمت و هم ثبات قیمت وجود دارد.
بازرگان از حضور پررنگ دلالان در زمینه حملو نقل دریایی خبر داد و گفت: کشور ما در وضعیت حساسی قرار دارد و با توجه به این که بسیاری از دفاتر خطوط کشتیرانی از ایران رفتهاند و خط مستقیمی وجود ندارد حالا سیستمهای مافیایی و دلال بازی به وجود می آید.
نائب رییس اتاق بندر عباس افزود: در حال حاضر نیز ما در وضعیتی قرار داریم که به جای خطوط بزرگ و معروف، این دلالان هستند که کانتینرهای ما را جابه جا میکنند در نتیجه این دلال است که با افزایش قیمتها به ما فشار وارد میکند.