انحصارگری و نقض حریم شخص توسط اسنپ، موضوع داغیست که در چند هفته اخیر واکنشها و اعتراضات بسیاری به همراه داشته است. داستان با انتشار عکس از هشداری شروع شد که راننده اسنپ را از نصب و همکاری با سایر شرکتهای حمل و نقل آنلاین منع میکرد؛ موضوعی که به گفته منتقدان نشاندهنده دسترسی این اپلیکیشن به برنامههای نصب شده روی گوشی کاربران و از مصادیق نقض حریم شخصی رانندگان و البته مسافران است.
اما اسنپ این موضوع را شایعه میداند و در نامهای صراحتا اعلام میکند که به هیچ عنوان اپلیکیشنهای روی تلفن همراه مسافرانش را رصد نمیکند و در مورد کاربران راننده نیز همانطور که پیشتر اعلام کرده بود با اطلاع قبلی خود شخص تعدادی اپلیکیشن خاص مورد مشاهده قرار میگیرد.
اسنپ توضیح میدهد که سیستمعاملهای تلفن همراه امکان «رویت نام اپلیکیشنهای نصبشده» روی گوشیهای هوشمند را برای همه اپلیکیشنها فراهم کرده و استفاده او از این امکان در تلفن همراه کاربران رانندهاش به معنای دسترسی به محتوای اپلیکیشنها و اطلاعات شخصی آنها در تلفنشان نیست.
در بخش دیگری از این نامه آمده است که این سامانه حمل و نقل هوشمند برای آنکه حق انتخاب را در این رابطه به خود رانندگان واگذار کند، پیش از آغاز فعالیتشان، قوانین و شرایط ثبتنام را به آنها یادآور میشود و افراد با امضای قرارداد در واقع شرایط فعالیت در این سامانه را میپذیرند:
«محدودیت دسترسی رانندگان سایر سامانههای هوشمند برای حضور در ناوگان اسنپ پیش از این در شورای رقابت، به عنوان مرجع ذیصلاح در بررسی رفتارهای ضدرقابتی، بازنگری و رأی بر عدم ایجاد انحصار داده شده است. این رأی به جلسه تجدیدنظر رفته و نظر مجدد اعضای شورا، متشکل از صاحبنظران اقتصادی و حقوقی، همچنان مشابه بوده است. بنابراین طبق نظر بالاترین مرجع تصمیمگیرنده در این رابطه، رفتار اسنپ به هیچعنوان انحصارطلبانه و ضدرقابتی شناخته نشده است.»
چنانکه از پاسخ اسنپ مشخص است، کلیه رانندگان این سرویس حمل و نقلی در هنگام شروع به همکاری با این سامانه به تمامی قوانین آشنا هستند و پس از قبول آنها وارد این ناوگان هوشمند میشوند. قوانینی که اسنپ امیدوار است با توضیح در مورد آنها ابهامات به وجود آمده برای کاربران را از بین برده باشد.