ماهان شبکه ایرانیان

زنان خود ساخته: مگ ویتمن [قسمت اول]

مارگارت کوشینگ ویتمن، زاده شده در روز چهارم ماه آگوست سال ۱۹۵۶ میلادی، یک مجری اقتصادی، فعال سیاسی و یک خیَر آمریکایی است. در حال حاضر مگ ویتمن به عنوان مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی و همچنین یکی از رؤسای کمپانی HP شناخته می‌شود. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا زندگی‌نامه‌ی او را در یک مطلب دو قسمتی بررسی کنیم.

مارگارت کوشینگ ویتمن، زاده شده در روز چهارم ماه آگوست سال 1956 میلادی، یک مجری اقتصادی، فعال سیاسی و یک خیَر آمریکایی است. در حال حاضر مگ ویتمن به عنوان مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی و همچنین یکی از رؤسای کمپانی HP شناخته می‌شود. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا زندگینامه‌ی او را در یک مطلب دو قسمتی بررسی کنیم.

مارگارت در کلد اسپرینگ هاربر نیویورک به دنیا آمده و کودکی خود را در نیویورک گذرانده است اما برای تحصیل به نیوجرسی و بعد ماساچوست نقل مکان کرد تا بتواند مدرک خود را از دانشگاه‌های پرینستون و هاروارد دریافت کند. مگ در دهه‌ی 1980 در شرکت والت دیزنی پست مدیریت اجرایی را داشت و برنامه ریزی استراتژیک این کمپانی را انجام می‌داد. در دهه‌ی 1990، ویتمن در کمپانی‌های دریم ورکز (DreamWorks)، پرکتر اند گمبل (procter and gamble) و هسبرو (Hasbro) فعالیت داشته است.

مگ ویتمن

از سال 1998 تا سال 2008، مارگارت ویتمن در کمپانی ایبی (eBay) کار می‌کرد و سمت مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی را داشت. در طی ده سال حضور مگ در این شرکت، در آمد سالانه‌ی آن‌ها از 4 میلیون دلار به 8 میلیارد دلار و تعداد کارکنان آن از 30 نفر به 15000 نفر افزایش یافت. در سال 2014، مارگارت ویتمن در لیست 100 زن قدرتمند جهان که توسط مجله‌ی فوربس منتشر شده بود، مقام بیستم را به دست آورد.

در سال 2008 میلادی، روزنامه‌ی نیویورک تایمز اعلام کرد ویتمن از جمله زنانی است که احتمال نشستن آن‌ها بر کرسی ریاست جمهوری می‌رود. در ماه فوریه سال 2009 ویتمن نامزدی خود را برای فرمانداری ایالت کالیفرنیا اعلام کرد و او سومین زنی بود که در بیست سال گذشته برای این مقام ادعایی داشته است. او در ماه ژوئن سال 2010 توانست برنده‌ی حزب جمهوری‌خواه باشد. مگ ویتمن چهارمین زن ثروتمند کل ایالت متحده‌ی آمریکا در سال 2010 بود و دارایی خالص1.3 میلیارد دلاری او باعث شده که این مقام را به دست بیاورد. او مقدار زیادی از این پول را برای تبلیغات انتخاباتی خرج کرد که این در میان کاندید‌های انتخاباتی کمی عجیب به نظر می‌رسید. او 144 میلیون دلار از دارایی خود و در مجموع 178.5 میلیون دلار از دارایی‌هایی که برای انتخابات اهدا شده بودند را صرف تبلیغات کرد اما در نهایت با 41% به 54% در برابر جری بروان، فرماندار سابق دموکرات ایالت کالیفرنیا شکست خورد.

کودکی و تحصیلات

مارگارت ویتمن در محله‌‌ی کلد اسپرینگ هاربر شهر نیویورک به دنیا آمد. او فرزند مارگارت کوشینگ و هندریکس جونیور هالت ویتمن اس. جالب است بدانید که جد پدری او، الناتان ویتمن، یکی از اعضای مجلس بوده‌است و همچنین مگ، نتیجه‌ی سناتور ایلت ایلینوی، چارلز بی فارول است. از طرف مادری، مگ نتیجه‌ی تاریخ‌دان و حقوقدان بزرگ، مونرو اسمیت و همچنین نتیجه‌ی ژنرال نهری اس هودیکوپر است. مادربزرگ پدری او فرزند نویسنده‌ی بزرگ هوبارت کتفیلد و خواهر اقتصاددان وین کتفیلد است.

مارگارت ویتمن

مارگارت دوران تحصیل خود را در دبیرستان کلد اسپرینگ‌ هاربر گذراند و بعد از سه سال، در 1974 از این مدرسه که در نیویورک واقع است فارغ‌التحصیل شد. او می‌گوید که همیشه جزو 10 نفر اول کلاسش بوده است. در دانشگاه پریستون مگ تصمیم گرفت که زیست و ریاضی را باهم‌ بخواند، چون او علاقه‌ی زیادی به پزشکی داشت. هرچند بعد از گذشت یک تابستان که مشغول به فروش تبلیغات برای مجله‌ها شد، مگ تصمیمش را عوض کرد و شروع به خواندن رشته‌ی اقتصاد کرد. او در سال 1977 مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه پریستون گرفت و برای گرفتن مدرک  M.B.Aخود به دانشگاه اقتصاد هاروارد رفت و توانست در سال 1979 مدرک خود را از این دانشگاه بگیرد.

مارگارت با گریفیت هارش، یک جراح مغز و اعصاب که از دانشگاه پزشکی استنفورد فارغ‌التحصیل شده بود، ازدواج کرد. حاصل ازدواج مگ و گریفیت دو پسر است. مارگارت ویتمن از سال 1998 در آترتون کالیفرنیا زندگی می‌کند. یکی از افتخارات دیگر ویتمن، کالجی با نام او است که یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه پریستون به حساب می‌آید. این کالج در سال 2007 افتتاح شد و مربوط به علوم اقتصاد است. ویتمن مبلغی بالغ بر 30 میلیون دلار را برای بهبود کالج ویتمن اهدا کرده است.

زندگی حرفه‌ای

کارهای اولیه

مارگارت ویتمن کار خود را در سال 1979 با عنوان مدیریت تبلیغاتی کمپانی پرکتر اند گمبل واقع در سین سیناتی ایالت اوهایو شروع کرد. بعد از آن، ویتمن به کمپانی وین پیوست و در دفتر سانسرانسیسکوی آن‌ها، در پست مشاور مشغول به کار شد. کم کم مقام او در این شرکت بالا رفت و به مدیر آن تبدیل شد.

ویتمن

مگ ویتمن در سال 1989 به شرکت والت دیزنی پیوست و برنامه ریزی استراتژیک این شرکت را به دست گرفت. دو سال بعد او به کمپانی استراید رایت رفت و بعد از آن، در سال 1995 مدیر عامل شرکت حمل و نقل جهانی فلوریستز شد.

ایبی (eBay)

ویتمن در ماه مارچ سال 1998 به کمپانی ایبی پیوست. در آن زمان این شرکت فقط 30 نفر کارمند داشت و 4 میلیون دلار درآمد سالانه‌ی آن بود. در زمان مدیر عاملی مگ ویتمن این شرکت پیشرفت زیادی کرد و تعداد کارکنان آن به 15000 نفر رسید و همچنین در‌آمد سالانه‌ی آن از 4 میلیون دلار به 8 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. در ماه سپتامبر سال 2005 ایبی اسکایپ را با سود 4.1 میلیاردی خرید. در سال 2009 ایبی اعتراف کرد که اسکایپ سود چندانی برایش نداشته و آن را به جمعی از سرمایه‌گذاران وابسته به لیک پارتنرز به ارزش 2.75 میلیارد دلار فروخت.  در سال 2011، شرکت مایکروسافت اسکایپ را با ارزش 8.5 بیلیون خرید.

در ماه ژوئن سال 2007، درحالی‌که ویتمن برای مصاحبه با رویترز آماده می‌شد از جدال لفظی خود با یانگ می کینگ پرده برداشت. البته ویتمن در این مورد می‌گوید: به دلیل فشار بالای کاری او، امکان به وجود آمدن تنش بین او و هر کس دیگری وجود داشت. آقای کیم ضمن تائید ماجرا اظهار کرد که تنها یک درگیری لفظی بین او و خانم ویتمن در مورد ebay اتفاق افتاده بود که طی یک گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز حل‌شده و درنهایت با تبادل 200 هزار دلار ماجرا حل‌وفصل شده است.

در نوامبر سال 2007 ویتمن از سِمت مدیرعاملی ebay استعفا داد اما همچنان به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره باقی ماند و در سِمت مشاور به مدیرعامل جدید، جان دوناهو که تا سال 2008 مدیرعامل بود کمک می‌کرد. میزان محبوبیت ویتمن از سال 2008 درست زمانی که وارد تالار سهام آمریکا شد فزونی یافت، در طی مصاحبه‌ای که ویتمن با روزنامه‌ی San Francisco Chronicle داشت اظهار کرد که «به عقیده او ده سال تقریباً زمان مناسبی برای رشد کمپانی‌های نوظهوری مثل ebay است» و الان زمانی است که جهان به مدیریت جدیدتری احتیاج دارد تا به‌سوی چشم‌اندازهای جدیدتر حرکت کند.

ویتمن تاکنون جوایز فراوانی را به خاطر مدیریت فوق‌العاده‌اش در کمپانی ebay دریافت کرده است. بارها و بارها نام او در میان پنج زن قدرتمند جهان توسط مجله‌ی Fortune ثبت‌شده است. مجله‌ی نقد و بررسی کسب‌وکارهای هاروارد او را جزء هشت مدیرعامل برتر یک دهه‌ی گذشته قرار داده است و روزنامه‌ی  Financial Times او را یکی از پنجاه چهره‌ی برتر جهان در دهه‌ی گذشته معرفی کرده است.

فعالیت به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره

در سال 2009 ویتمن هم‌زمان بااینکه عضو هیئت‌مدیره ebay بود عضو اجلاس سران شرکت‌ها بزرگ و همچنین به‌عنوان عضو اصلی کمپانی‌های Procter & Gamble و DreamWorks SKG فعالیت می‌کرد ویتمن همچنین در کارنامه خود سابقه عضویت در هیئت‌مدیره کمپانی Goldman Sachs را نیز دارد او که از اکتبر سال 2009 به این سمت منصوب شد بود در دسامبر سال 2002 از این پست استعفا داد، البته ناگفته نماند طی مدیریت او در Goldman Sachs میزان شکایت‌های عمومی بیشتر شد اگرچه خود ویتمن هرگونه نقص در مدیریت را رد می‌کند. در مارس 2011 او به‌صورت پاره‌وقت به سمت مشاور ویژه شرکت سرمایه‌گذاری  Kleiner Perkins Caufield & Byers منصوب شد.

مدیر عامل اچ پی

ویتمن در ادامه فعالیت‌هایش وارد هیئت‌مدیره شرکت‌های Zipcar و  Teach For Americaشد و همچنین او دوباره به کمپانی Procter & Gamble پیوست.

شرکت Hewlett-Packard

در ژوئن 2011 ویتمن وارد هیئت‌مدیره‌ی شرکت Hewlett-Packard شد و در 22 سپتامبر 2011 به سمت مدیرعاملی شرکت رسید. درست مانند شرکت HP که ویتمن در آن تغییر و تحولی بنیادی در زمینه‌ی تحقیق و توسعه ایجاد کرده بود در Hewlett-Packard هم شروع به این کار کرد، او در یک سال اولی که به‌عنوان مدیرعامل شرکت مشغول به کار بود تصمیمات خود را متوجه بازنگری دوباره‌ی فعالیت‌های شرکت و همچنین توسعه‌ی کسب‌وکارهای کامپیوتری کرد. به گفته‌ی رئیس اسبق شرکت، او با بخش عظیمی از سیاست‌های قدیمی شرکت مخالف بود.

در می 2013 سایت بلومبرگ ویتمن را در شمار مدیرعاملان برجسته جهان در میان تیم کوک مدیر اپل (رتبه دوازده) و ویرجینیا رومتی مدیر IBM (رتبه ده) رتبه‌بندی کرد. فعالیت‌های او در سِمت مدیرعامل در هر شرکتی منجر به رشد سهام آن شرکت در بازار بورس شده بود که بسیار قابل‌تحسین است. برای نمونه ارزش سهام HP در طول زمانی که ویتمن تصدی آن را بر عهده داشته است به میزان 30 درصد رشد کرده بود.

 در قسمت بعد این مطلب نیز با ما همراه باشید.

می‌توانید یک سری هم به «معرفی خانم های موفق ایرانی در سراسر دنیا؛ پریسا تبریز» بزنید.

منبع: NYtimes، Forbes، Latimesblogs


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان