ماهان شبکه ایرانیان

تصاویری از زیبایی هایی تایلند ؛ خانه مقدس فیل ها

شاید تا به حال به موضوع انقراض غول پیکران طبیعت یعنی فیل ها فکر نکرده باشیم و حتی تصور نابودی کامل این حیوانات توانمند و آرام برایمان کار دشواری باشد

شاید تا به حال به موضوع انقراض غول پیکران طبیعت یعنی فیل ها فکر نکرده باشیم و حتی تصور نابودی کامل این حیوانات توانمند و آرام برایمان کار دشواری باشد. اما واقعیت آن است که انسان با همین جثه کوچک و نحیفی که نسبت به فیل دارد عامل اصلی این خطر قطعی و محرض است. متاسفانه فیل ها به دلیل عاج های ارزشمند و همچنین تصاحب محیط زندگیشان توسط انسان به ویژه در آفریقا شکار می شوند و با وجود این که هیچ خطر احتمالی دیگری در زیست بوم تهدیدشان نمی کند اما بشر به تنهایی و با سرعت در حال نابودی کامل این حیوان ارزشمند است.

امروز در سفر اخیر خانم گایل جینایت (Gailė Juknytė) به تایلند که بهانه آن مراقبت داوطلبانه از فیل ها بوده، همراه شما خواهیم بود تا علاوه بر شناخت بهتر این موجودات دوست داشتنی تصاویر شگفت انگیز گایل را هم به تماشا بنشینیم.

گایل یک عکاس حرفه ای پرتره اهل کشور لیتوانی است که در حال حاضر ساکن لندن و در سال 2015 مدرک لیسانس خود را در رشته عکاسی اخذ کرده است. او پس از دریافت مدرکش به دلیل اشتیاقی که به سفر داشت کوله باری کوچک جمع کرد و با پرواز به منطقه جنوب شرقی آسیا سفر خود را آغاز و در مدت چند ماه بیش از 7 کشور این منطقه را بازدید کرد. البته هدف اصلی او از سفرهایش، عضویت در گروه های داوطلبانه  و حمایت از حقوق حیوانات است.

در سفری که گایل به تایلند داشت، به سراغ پارک طبیعی فیل ها رفت و در مدت اقامت کوتاهش به مراقبت و نگهداری از این حیوانات پرداخت.

او درباره این موجودات عجیب و آرام در تایلند چنین می گوید:

فیل ها در این کشور بسیار مورد احترام و قابل ستایش هستند و هر کجا که بروید با دکوری ها و تزئیناتی با شمایل فیل ها مواجه خواهید شد که مردم تایلند معتقدند سمبل شانس و سعادت است. اما متاسفانه فیل ها مورد آزار و اذیت هم قرار می گیرند و به ویژه گردشگران خارجی برخورد مناسبی با آن ها ندارند. اما خوشبختانه در شمال کشور تایلند و در شهر چیانگ مای (Chiang Mai) پارک طبیعت فیل ها وجود دارد که یکی از پناهگاه های امن فیل ها به شمار می آید و برای حفظ و حفاظت از آن ها تلاش می کند. 71 غول شگفت انگیزی که در این پارک زندگی می کنند از رویارویی با گردشگران، استفاده در سیرک ها و حضور شکارچیان در امانند. همچنین در این محدوده خطر قطع درختان به هیچ وجه وجود ندارد و آسیب های جسمی و روحی به فیل های این پارک، حداقل ممکن است.

اولین تجربه ی او درباره فیل ها در مسیر چیانگ مای اتفاق افتاده و فیلم مستندی از توانایی ها و سطح هوشی فیل ها به ایشان نشان دادند و در طول مسیر به آن ها آموزش دادند که چگونه با احترام و صبوری به فیل ها نزدیک شوند.

او همچنین در ادامه، حضور در پارک طبیعت فیل ها را اینگونه توصیف می کند:

در مدت حضورتان در این پارک، روزتان بسیار زود و حدود ساعت 6 صبح آغاز می شود و هر چقدر هم که سخت و طاقت فرسا باشد شما ناچارید بدن خودتان را با این دوستان غول پیکر تنظیم کنید و خیالتان راحت! هرگز به کوک کردن ساعت احتیاجی نیست. راس ساعت شما با صدای ترومپت مانند فیل ها که در کل محوطه می پیچد و همچنین لرزش زمین زیر پایشان بیدار خواهید شد و بعد در گروه های چندتایی به سراغ خانه های فیل ها می روید. باید آستین بالا بزنید و کثیف کاری فیل ها در طول شب را تمیز کنید. از دیگر وظایف روزانه شما، پیاده روی با دوستان جدید، غذا دادن به آن ها، شستنشان و در نهایت تخلیه غذاها از پشت کامیون ها است.

در این سفر عجیب و ماجراجویانه خانم گایل با کارناوال همراه شوید.

فیل ها در تایلند

1- لذت غذا دادن به غول های دوست داشتنی و شکرگزار

فیل ها در تایلند

2- مراقبت از فیل ها بی شباهت به نگهداری از کودکان نیست.

وقتی به عنوان یک داوطلب وارد کمپ های مراقبت از فیل ها می شوید باید دستشویی آن ها را تمیز کنید، آن ها را بشویید، با آن ها قدم بزنید و غذایشان را آماده کنید.

فیل ها در تایلند

3- وقت حمام و آب بازی

فیل ها در تایلند

4- فیل های بی نوای نابینا و کم بینا

80 درصد فیل های این پارک نابینا یا نیمه بینا هستند و دلیل آن غالبا نورهای مورد استفاده در سیرک ها، یا ضرب و شتم های فیلبانان برای کنترل رفتار این موجودات دوست داشتنی است.

فیل ها در تایلند

5- فیل های قوی و شکیبا

هنگامی که قصد می کنیم سوار بر پشت فیل ها شویم، آن ها باید صندلی به وزن 80 کیلوگرم را در پشت خود تحمل کنند. به این حجم بزرگ وزن یک یا دو نفر را هم اضافه کنید.

فیل ها در تایلند

6- فیلبانان عاشق

کار کردن در پارک فیل ها، به عنوان نگهبان و فیلبان در فرهنگ مردم این مرز و بوم کاری مورد احترام نیست و اعتبار مناسبی به این اشخاص داده نمی شود.

فیل ها در تایلند

7- کابو و نگهبان همیشگی اش

ظاهرا نام این فیل کابو است.

فیل ها در تایلند

8- بچه فیل های آزاد و خوشبخت

فیل هایی که در این پارک به دنیا می آیند هرگز تجربه ی تلخ والدینشان در مواجهه با گردشگرانی که به آن ها آسیب زدند و یا بدرفتاری ها در سیرک را نخواهند داشت و مجبور به انجام کارهای سختی که به روحشان آسیب بزند نمی شوند.

فیل ها در تایلند

9- فیل های افسرده و ناامید

متاسفانه بسیاری از این فیل ها نمی توانند آسیب های روحی و جسمی گذشته را فراموش کنند و در برابر رهایی از گذشته مقاومت می کنند و با اوضاع جدید وفق پیدا نمی کنند.

فیل ها در تایلند

10- لطیف و مهربان و آماده ابراز علاقه

اگر شما عشق و فداکاری خود را به فیل ها نشان دهید آن ها به سرعت، این محبت را تلافی می کنند.

فیل ها در تایلند

11- هر دو قدردان و خرسند از بودن در کنار یکدیگر 

گایل امیدوار است در سفری نه چندان دور دوباره به سراغ دوستان غول پیکرش بیاید.

فیل ها در تایلند

سخن آخر

آیا تا به حال به زندگی فیل ها سری زده بودید؟

نظرتان راجع به این حیوان مهربان و البته کمی کینه جو چیست؟

آیا می دانستید به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارند؟

آیا شما هم دوست دارید شبیه خانم گایل سفر کنید و وقتتان را در راه حمایت از حقوق حیوانات صرف کنید؟

ما در کارناوال پذیرای نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان