افسردگی چگونه بدن را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اثرات افسردگی می تواند فراتر از تاثیر مخرب بر روی احساسات و سلامت روانی فرد باشد. افسردگی می تواند سلامت جسمی فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از جمله اثرات جسمی افسردگی می توان درد مزمن، تغییرات وزن و افزایش التهاب را نام برد.

افسردگی یک وضعیت پیچیده سلامت روانی است که باعث می شود یک فرد، حوصله کمی داشته باشد که می تواند منجر به احساس ناراحتی یا نا امیدی گردد. علائم افسردگی موقت می تواند ناشی از یک تجربه غم و اندوه یا آسیب روحی باشد. اما زمانی که علائم طولانی تر از 2 هفته می شود، می تواند نشانه اختلال افسردگی شدید باشد. افسردگی می تواند سلامت جسمی فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از جمله اثرات جسمی افسردگی می توان درد مزمن، تغییرات وزن و افزایش التهاب را نام برد.

 

افسردگی

 

افزایش یا کاهش وزن

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است تغییرات اشتها را تجربه کنند، که می تواند موجب کاهش یا افزایش وزن ناخواسته شود. متخصصین پزشکی بیماران مبتلا به  دیابت و بیماری های قلبی را مشاهده کرداه ند که بیش از حد افزایش وزن داشته اند. کمبود وزن می تواند به قلب آسیب برساند، بر باروری تاثیر بگذارد و باعث خستگی شود. بنابراین نسبت به افزایش یا کاهش وزن خود حساس باشید.

 

دردهای مزمن

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است تیرکشیدن یا دردهای ناشناخته ای مانند درد مفصل یا عضلانی، حساسیت سینه و سردرد را تجربه کنند. علائم افسردگی فرد به علت درد مزمن می تواند بدتر شود. نکته قابل ذکر این است که این دردها به مرور خود را نشان خواهند داد و لزوما در زمان غم و اندوه ظاهر نخواهند شد.

 

بیماری قلبی

افسردگی می تواند انگیزه فرد را برای انتخاب شیوه زندگی مثبت کاهش دهد. بنابراین خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می یابد، زمانی که آنها یک رژیم غذایی نامناسب داشته باشند و یا زندگی ساکن و کم تحرکی را انتخاب نمایند. افسردگی همچنین می تواند یک عامل خطر مستقل برای مشکلات سلامت قلب باشد. بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2015، یک در پنج نفر مبتلا به نارسایی قلبی یا بیماری عروق کرونر دارای افسردگی هستند.

 

 

افسردگی

 

التهاب

اثرات افسردگی شامل التهاب است. فرد مبتلا به افسردگی احتمال بیشتری دارد که شرایط التهابی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که استرس مزمن و افسردگی با التهاب مرتبط است و ممکن است سیستم ایمنی بدن را تغییر دهد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که افسردگی می تواند ناشی از التهاب مزمن باشد. افراد مبتلا به افسردگی شرایط التهابی یا اختلالات خودایمنی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، دیابت نوع 2 و آرتریت را می توانند تجربه کنند. تحقیق بیشتر برای درک ارتباط بین این دو موضوع ضروری است.

 

مشکلات سلامت جنسی

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است کاهش میل جنسی داشته باشند. آن ها در هنگام رابطه جنسی ممکن است دچار ناراحتی، درد و یا عدم لذت جنسی شوند. همچنین برخی افرادی که با مشکلات افسردگی روبرو هستند، دچار مشکلات جنسی شده و سلامت جنسی آن ها در معرض خطر قرار خواهد گرفت. این مشکل به دلیل تغییرات در مغز اتفاق خواهد افتاد.

 

مشکلات خواب

افسردگی ممکن است به بی خوابی کمک کند. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس بی خوابی یا خواب آلودگی داشته باشند. در این وضعیت فرد می تواند احساس خستگی کند و کنترل سلامت جسمی و روانی را با مشکل مواجه گردد. پزشکان، فقدان خواب مناسب را به مجموعه ای از مشکلات سلامتی مرتبط می کنند. به همین ترتیب، تحقیقات نشان می دهند که محرومیت طولانی مدت از خواب مناسب با فشار خون بالا، دیابت، مسائل مربوط به وزن و برخی از انواع سرطان مرتبط است.

 

افسردگی و بیخوابی

 

مشکلات دستگاه گوارش

افراد مبتلا به افسردگی اغلب مشکلات معده یا هضم غذا مانند اسهال، استفراغ، حالت تهوع یا یبوست گزارش می دهند. بعضی افراد مبتلا به افسردگی نیز دارای بیماری های مزمن هستند گوارشی هستند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2016، این ممکن است به این دلیل باشد که افسردگی پاسخ مغز به استرس را با سرکوب فعالیت در هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و غدد آدرنال تغییر می دهد.

 

بدتر شدن شرایط سلامتی بدن

افراد مبتلا به هر نوع بیماری می توانند در شرایط افسردگی، حالت بدتری را تجربه کنند. بیماری های مزمن به نوبه خود ممکن است شرایط استرس زایی داشته باشند. اما افسردگی این احساسات را تشدید می کند. فرد مبتلا به افسردگی نیز ممکن است به دنبال برنامه درمان برای یک بیماری مزمن باشد، که می تواند علائم را بدتر کند. افرادی که افسردگی را تجربه می کنند و مبتلا به بیماری مزمن هستند باید با پزشک درباره استراتژی های مربوط به هر دو شرایط صحبت کنند. حفظ سلامت روان می تواند سلامت جسمی را بهبود بخشد و مدیریت وضعیت مزمن را آسان تر کند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان