انتشار کتابی درباره ژان ژنه و نمایشنامه‌های رضایی‌راد

کتاب «زیبایی‌شناسی نمایشی ژان‌ ژنه» با ترجمه مهتاب بلوکی و کتاب نمایشنامه «بازگشت به خان نخست و هشتمین ‌خان» از محمد رضایی‌راد به تازگی منتشر شده‌اند.

انتشار کتابی درباره ژان ژنه و نمایشنامه‌های رضایی‌راد

به گزارش ایسنا، کتاب «زیبایی‌شناسیِ نمایشیِ ژان‌ ژنه؛ مجموعه مقالات، نامه‌ها و گفت‌وگوها» با گزینش و ترجمه مهتاب بلوکی در 124 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 17500 تومان در نشر بیدگل منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «نمی‌گویم متن نوشته‌شده نمایش آن‌قدرها باارزش است؛ اما می‌توانم برای نمونه، قطعا به شما بگویم که هیچ‌یک از شخصیت‌هایم را تحقیر نکردم - نه سر هارولد را، نه ژاندرام را و نه چتربازان را. این را خوب بدانید که هیچ‌گاه در جست‌وجوی درک آن‌ها نبودم، اما یک‌بار که آن‌ها را خلق کردم، روی کاغذ، برای صحنه، دیگر نخواستم خذفشان کنم.  آنچه مرا به آن‌ها پیوند می‌دهد از مقوله‌ای غیر از هجو و یا تحقیر است. رسالت آن‌ها هم این است که مرا شکل دهند.» (ژان ژنه - نامه‌هایی به روژه بلن)

ژان ژنه با نمایش شهرت یافت و با نمایشنامه‌هایش زیست. می‌توان گفت که حتی نگاه او به زندگی بی‌شباهت به نگاه یک کارگردان تئاتر نیست، برای نمونه، در متن «واژه‌ غریب...» احداث تماشاخانه را در قبرستان و قبرستان را در مرکز شهر پیشنهاد می‌کند.

مجموعه حاضر شامل متون متنوعی از نوشته‌های ژنه است: توصیه‌های اجرای نمایش، نامه‌هایی به ناشران، گفت‌وگوهایی با طراحان صحنه و لباس و گزیده‌ای از خطابه اخلاقی فرانسوا موریاک نویسنده مشهور علیه ژنه و آثارش. شاید تنوع این متون بتواند تصویر کامل‌تری از ابعاد نمایش ارائه دهد.

 همچنین دو نمایشنامه «بازگشت به خان نخست و هشتمین‌ خان» نوشته محمد رضایی‌راد در 123 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 13هزار تومان در نشر یادشده در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است:

در جایی پهلوانِ یکی از این دو نمایشنامه می‌گوید:

«و من هنوز بسیار است که نزیسته‌ام،

درد را و ترس را،

مهر را و عشق را و بازی را نزیسته‌ام...»

و او برای آن‌که بزید این همه را که نزیسته است،

می‌کوشد به خان نخست بازگردد،

به زهدان آغاز.

خان نخست اما در چرخه‌ای تباه

باز به خان هشتم خواهد رسید،

همان چاه تهی که پلوان نمایش‌ِ دیگر

بدان درغلتیده است و بدین ترتیب،

این دو نمایشِ بی‌ربط پیوند درونی با هم می‌بایند و کنار هم می‌نشینند.»

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان