ماهان شبکه ایرانیان

شیائومی پس از رشد برق آسا، درحال بازسازی برای رشدی آرام و همیشگی است

شیائومی پس از کنار گذاشتن سنت همیشگی خود مبنی بر عدم اعلام تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده، در پی بازسازی پس از یک دوره رشد سریع است.

شیائومی پس از رشد برق آسا، درحال بازسازی برای رشدی آرام و همیشگی است

شیائومی سنت سال‌های گذشته‌ی خود را کنار گذشته و آماری از تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده به بازار در سال 2016 میلادی ارائه نکرده است. در پیش گرفتن سیاست جدید مبنی بر عدم اعلام تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده، گمانه‌های بسیاری مطرح کرده است؛ حال آنکه در روزهای اخیر، مدیرعامل شیائومی رسما تأیید کرد که شیائومی پس از یک دوره‌ی رشد سریع که در ابتدای فعالیت کمپانی روی داده، در حال بازسازی است.

در ابتدای سال 2016 میلادی بود که شیائومی اعلام کرد بیش از 70 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2015 راهی بازار کرده است. عرضه‌ی 70 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را باید با وجود کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی و نوپا بودن این کمپانی چینی بسیار خوب توصیف کرد، حال آنکه شیائومی در سال 2015 نتوانست به هدف تعیین‌شده که فروش 80 میلیون دستگاه بود، دست پیدا کند. این کمپانی برای سال 2015 پیش‌بینی فروش بیش از 100 میلیون دستگاه را ارائه کرده بود که در میانه‌های راه آن را به 80 میلیون دستگاه کاهش داد.

آمارهای ارائه‌شده از سوی کارشناسان، به‌روشنی مشخص کرده که سال 2016 برای شیائومی چندان درخشان نبوده است. با وجود اینکه در بازار چین شیائومی عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته و موفق شده است در کشور هند نیز موقعیت پایداری داشته باشد، اما رشد چشمگیری برای این کمپانی در سال 2016 میلادی اتفاق نیفتاده است. برای مثال شیائومی در سال 2012 موفق به فروش بیش از 7.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شد. آمار فروش در سال 2013 به بیش از 18.7 میلیون دستگاه رسید و در سال 2014 به بیش از 61 میلیون دستگاه گوشی هوشمند افزایش پیدا کرد.

شیائومی رسما تأیید کرده است که آمار فروش سال 2016 میلادی را ارائه نخواهد کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که شیائومی در ادامه‌ی رشد برق‌آسای خود، دچار رکود شود. ادامه‌ی عملکرد فوق‌العاده توسط شیائومی امری بسیار دشوار است و در کنار آن روش‌های در پیش گرفته‌شده توسط این کمپانی نیز برای فروش محصولاتش نظیر فروش برق‌آسا، توسط سایر کمپانی‌ها الگوبرداری شد.

لی جونگ، مدیرعامل و مؤسس شیائومی تأیید کرده است که این کمپانی با سرعت بسیار بالایی در حرکت بود و از این‌رو زمان بازسازی فرارسیده است. شیائومی در طول سال‌های اولیه فعالیت خود نیز با پیش‌بینی‌های بزرگ برای آینده، کار را برای خود سخت‌تر کرد. جونگ در این خصوص می‌گوید:

در چند سال ابتدایی، ما با سرعت به سمت جلو حرکت کردیم. ما شگفتی آفریدیم و رشدی را تجربه کردیم که در طولانی‌مدت ممکن بود. حال وقت آن رسیده است تا کمی آهسته‌تر حرکت کنیم و رشدی آهسته اما طولانی‌مدت و همیشگی تجربه کنیم.

مشخص نیست که آیا لی به ارزش این کمپانی اشاره می‌کند یا خیر. ارزش این کمپانی پس از جذب سرمایه‌ای 1.1 میلیارد دلاری در دسامبر سال 2014 به بیش از 45 میلیارد دلار رسید. به اعتقاد کارشناسان، از سال 2014 به این‌سو، شیائومی عملکردی درخور برای افزایش این ارزش از خود به نمایش نگذاشته است.

لی با تأیید وجود مشکلات به کارکنان شیائومی اعلام کرده که روزهای سختی در انتظار این کمپانی چینی است. هرچند شیائومی آمار دقیقی از میزان گوشی‌های هوشمند به فروش رفته ارائه نکرده است، اما اطلاعاتی را در رابطه با عملکرد این کمپانی که علاوه بر گوشی‌های هوشمند محصولات دیگری نیز برای عرضه دارد، ارائه کرده است.

شیائومی موفق شد در سال 2016 میلادی برای اولین بار در هندوستان به درآمد یک میلیارد دلاری دست پیدا کند. سه فروشگاه فیزیکی شیائومی از مجموع 54 فروشگاه فیزیکی این کمپانی به آمار فروش ناخالص 14.5 میلیون دلاری دست پیدا کرده‌اند. شیائومی در نظر دارد طی سال 2017 میلادی 200 فروشگاه دیگر افتتاح کند و تعداد فروشگاه‌های خود را تا سال 2020 میلادی به بیش از 1000 واحد برساند.

بنا بر اطلاعات ارائه‌شده، اکوسیستم Mi شیائومی اکنون بالغ بر 50 میلیون گجت، شامل تلویزیون‌، دستبند هوشمند سلامتی و سایر محصولاتی است که شیائومی موفق شده از فروش آن‌ها 2.2 میلیارد دلار درآمد کسب کند. شیائومی برای بیش از 16 هزار پتنت اقدام کرده است که بیش از 3612 عدد از این تعداد، به‌صورت جهانی ثبت شده‌اند.

هرچند شیائومی به میزان دقیق درآمد خود از سرویس‌های اینترنتی اشاره نکرده، اما اعلام کرده که درآمدش از این قسمت طی سال 2016 دو برابر شده است. رویترز سال گذشته اعلام کرد که درآمد شیائومی در سال 2015 از سرویس‌های اینترنتی، از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است.

شیائومی در پی آن است که علاوه بر موفقیت در فروش گوشی‌های هوشمند به‌صورت اینترنتی، حضور فیزیکی خود را نیز در بازار افزایش دهد. بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط لی، 10 درصد از صنعت خرده‌فروشی چین به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و در بازار گوشی‌های هوشمند تنها 20 درصد به‌صورت الکترونیک داد و ستد می‌شود، از این‌رو شیائومی درصدد افزایش حضور خود در بازار فیزیکی است. هوش مصنوعی نیز حوزه‌ی دیگری است که شیائومی در پی سرمایه‌گذاری در آن است. این کمپانی برای کسب بیش از 14.5 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی برنامه‌ریزی کرده که عدد بزرگی برای کمپانی چینی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان