ویستا: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری این هفته در نشست مجمع عمومی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی خواستار تبلیغ ایران در سایر کشورها شد.
علی اصغر مونسان که گویا از کلیپ ترکیهای در فضای مجازی خوشش امده است، خطاب به جمع حاضر گفت: «ترکیه در کلیپ یک دقیقهای به معرفی جاذبههای گردشگری این کشور پرداخته است که در یک هفته 2 میلیون بازدید کننده داشته است. باید از گروههای حرفهای و افراد مختصص در فضای مجازی بهره گرفت».
اشاره مونسان به کلیپ اخیر ترکها با موضوع رونمایی از بزرگترین فرودگاه جهان بوده است که در شبکههای اجتماعی و میان ایرانیان بازتاب گستردهای داشته است. فرودگاهی که با حضور اردوغان رییس جمهور ترکیه افتتاح شد و یکی از پنج فرودگاه بزرگ جهان است.
اشاره مونسان برای بهره گیری از چنین تبلیغات کم هزینه، اما پربازدهای برای معرفی جاذبههای ایران، سالهاست که در معادلات صنعت گردشگری مغفول مانده است.
موفقیت ترکیه در تبلیغات و معرفی خود به سایر کشورهای دنیا بسیار هوشمندانه و حرفهای است و میتواند کلاس درسی باشد برای متولیان صنعت گردشگری که هنوز به شیوهای سنتی و کم مخاطب تبلیغاتی مشغولند.
پایتخت کاری کرد کارستان!
موفقترین معرفی وسوسه انگیز ترکیه در ایران، نوروز امسال رقم خورد.
چهرههای محبوب و پرمخاطب سریال پایتخت، لوکیشنهای دیدنی ترکیه را به خانههای ایرانیان اوردند و با چاشنی موسیقی ترکی، اقامت در هتلی جذاب و بازار گردی درخیابانهای پرزرق و برق، مخاطبان ایرانی را برای سفر به این کشور همسایه هوایی کردند.
هر چند سازندگان این سریال هرگونه برنامه ریزی قبلی را برای تبلیغ ترکیه نفی کردند، اما قسمتهای ترکیه پایتخت کارخودش را کرد و توجه مخاطبان ایرانی را برای بستن بار سفر به خود جلب کرد.
پایتختیها ناخواسته بهترین معرف رایگان ترکیه در رسانه ملی شدند و کاری کردند کارستان.
تصور کنید دریکی از سریالهای پرطرفدار ترکی، همچون سریال محبوب پایتخت، ایران و داشته هایش ناخواسته به بینندگان این کشور معرفی شود و بازیگران مطرح ترک در خیابانهای شهرهای ایران به تصویرکشیده شوند.
ترکها قدر فیلم و سریال را در رونق گردشگری خوب میدانند و به جادوی تصویر برای جذب گردشگران واقفند.
انها حتی به سراغ ستارگان هالیود نظیر برد پیت، مورگان فریمن و جولین مور نیز رفته اند تا توجه جهانی را به خود جلب کنند.
تبلیغات شان انقدر گسترده و تاثیر گذار هست که روسها با وجود تنشهای بی سابقه و سرنگونی یک فروند هواپیمای جنگده شان توسط ترکیه، تنها مدت کوتاهی از حجم سفرهای خود به این کشور کاستند، اما زیاد طاقت نیاورند و در سال 2.17 ترکیه محبوبترین مقصد تعطیلات خارجی روسها شد و 4 میلیون و 700 هزار گردشگر روس به ترکیه سفر کردند.
ایران در سال 2016 که روابط روسها با ترکیه تیره شد حتی نتوانست از فرصت بدست امده برای جلب توجه بخشی از گردشگران این کشور بهره گیرد.
پیش میشود امسال 6میلیون گردشگر روسی به ترکیه سفر کنند.
خاک شهر الانیا گیراست
بعد از سریال پایتخت 5 مهمترین بهره گیری ترکیه از چهرههای محبوب ایرانی روزهای گذشته درهتل اسپیناس تهران رقم خورد.
این بار نه برای گردشگری بلکه برای اقامت و خرید ملک درترکیه.
بهترین راهکار برای جلب توجه افکار عمومی و جریان سازی در فضای مجازی بهره گیری از چهرههای سرشناس هنری، ورزشی و سلبریتیها بود.
شرکت ساختمانی ترکیهای ج. ب. جی تصمیم میگیرد در سمیناری بزرگ با دعوت از چهرههای مطرحی همچون سالارعقیلی، محمدعلیزاده، حجت اشرف زاده، حمیداستیلی، گروه سون بند، بهدادسلیمی، میلادترابی، علی ضیاء و.. ایرانیان را برای خرید ملک و سرمایه گذاری در یکی از شهرهای ساحلی ترکیه ترغیب کند.
سلبریتیهای ایرانی در سمیناری حضور مییابند که قرار است منجربه ابادانی و توسعه انالیای ترکیه شود.
این شرکت ترکیهای به نقش سلبریتیها برای فروش ملک واقف است و اجرای برنامه خود را به "علی ضیاء "مجری محبوب رسانه ملی میسپارد.
ضیاء هم برای اجرای دلچسب سنگ تمام میگذارد و میگوید: «خاک شهر الانیا گیراست و ادم دوست دارد انجا بماند».
ترکها در جلب توجه ایرانیها و فروش ملک موفق بوده اند و بنا بر اعلام مرکز امار این کشور، ایرانیها در ماههای اخیر، در رتبه سوم خرید خانه در ترکیه قرارگرفته اند.
علاقمندی چهرههای محبوب ایرانی برای حضور در سمیناری که جز خروج ارز و رونق اقتصادی ترکیه ماحصلی برای ایران ندارددر نوع خود قابل تامل است.
کاش سمیناری مشابه هم در ترکیه برگزار میشد و سلبریتیهای این کشور هموطنانشان را برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب میکردند. هرچند چنین اتفاقی یک رویاست و روی نخواهد داد.