سرنوشت مبهم خودروهای خارجی در بازار ایران

خودروسازان می‌گویند فقط ۱۵ درصد کاهش عرضه داشته‌اند و روزانه ۳۶۰۰ خودرو به بازار عرضه می‌کنند، اما نمایشگاه‌داران این ادعای خودروسازان را رد می‌کنند و می‌گویند که خودرو مخصوصا خودروهای زیر ۵۵ میلیون تومان نزدیک به ۳ تا ۴ ماه در بازار عرضه نشده است

خودروسازان می‌گویند فقط 15 درصد کاهش عرضه داشته‌اند و روزانه 3600 خودرو به بازار عرضه می‌کنند، اما نمایشگاه‌داران این ادعای خودروسازان را رد می‌کنند و می‌گویند که خودرو مخصوصا خودروهای زیر 55 میلیون تومان نزدیک به 3 تا 4 ماه در بازار عرضه نشده است.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار داشت: متاسفانه چون بازار انحصاری است و بازار در دست خودروسازان قرار دارد به راحتی بازار را کنترل می‌کنند. مدت ها است که خودروسازان خودرو به بازار عرضه نکرده‌اند و ما که در بازار هستیم میبینیم که مشتری نیست و بازار دچار رکود است. حال چرا در این شرایط باید قیمت خودرو 50 تا 100 درصد افزایش یابد؟ فرض کنیم نمایشگاه داران به دروغ می‌گویند عرضه قطره چکانی شده پس چرا خودروسازان خودروهای ثبت نامی را تحویل نمی‌دهند و این تحویل ها به تاخیر می‌افتد؟ اگر خودروسازان به صورت مستمر خودرو به بازار عرضه می‌کنند پس چرا خودرو به مشتریان طرح های پیش فروش خود تحویل نمی‌دهند؟
تعداد ورودی روزانه خودرو به بازار
به گزارش خودروبانک و به نقل از عصرخودرو، ایران خودرو و سایپا از ابتدای امسال حدود 400 هزار خودرو پیش فروش کرده اند. رئیس انجمن قطعه سازان می‌گوید عرضه خودرو 15 درصد کاهش داشته است. پس اگر میزان تولید پارسال 1 میلیون 534 هزار خودرو در نظر گرفته شود ماهانه حدود 127 هزار و 833 دستگاه و هفت ماه نخست سال گذشته 894 هزار و 833 دستگاه به بازار عرضه شده است. پس با یک حساب ساده و کاهش 15 درصدی عرضه خودرو تا پایان مهرماه سال جاری حدود 760 هزار و 608 دستگاه خودرو عرضه شده است و با این محاسبات پس روزانه حدود 3 هزار و 621 دستگاه خودرو به بازار تزریق شده است.
کدام خودروها بازاری ملتهب دارند؟
دبیر انجمن خودروسازان یک هفته پیش از توقف خط تولید ساندرو به دلیل تحریم ها و تعلیق قرارداد رنو با ایران خبر داد. با وجود تولید محصولات رنو در کشور اما به گفته فعالان حوزه خودرو این میزان تولید جوابگو نیست. در قرارداد رنو تامین قطعه 500 دستگاه ذکر شده بود که با تعلیق فعالیت شرکت رنو، شرکت های ایرانی را با حجم بالایی از معوقات و تعهدات تنها گذاشت. در این شرایط با وجود تاخیر یک تا دوماه تحویل سایر محصولات خانواه رنو اما ساندرو با تاخیر 6 ماهه مواجه شده است و این موضوع باعث شده است قیمت این خودرو به بالای 120 میلیون تومان برسد.
طرفداران دو آتیشه خودروی مگان
باید دید سرنوشت مشتریان خودروی ساندرو استپ وی و ساندرو معمولی همانند خریداران مگان خواهد شد یا خیر. یکی از مسئولین می‌گوید: بعد از شروع تحریم ها در سال 90 واردات تعدادی از قطعات خودروی مگان که از انگلیس وارد می‌شد با مشکل مواجه شد و خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. بعد از گذشت 7 سال از آن موضوع تعداد 10 تا 15 نفر از کسانی که برای این خودرو ثبت نام کرده بودند حاضر به جایگزین کردن خودروی دیگر نشدند و جریمه تاخیر از شرکت پارس خودرو دریافت می‌کنند
توقف تولید خودروهای چینی
حال در کنار خودروهای شرکت رنو که با مشکلاتی برای عرضه مواجه شده‌اند خودروهای چینی نیز در این روزها دچار مشکلاتی هستند. یکی از متقاضیان برلیانس H330 که امسال این خودرو را پیش خرید کرده می‌گوید: دوماه پیش خودروسازی سایپا به او پیامک داده که خودروی شما آماده تحویل بوده و نسبت به تکمیل وجه اقدام کنید. حال پس از گذشت ماه ها وقتی به شرکت سایپا مراجعه کرده است به او گفته اند که به جای برلیانس می‌توانید خودروی دیگر تحویل بگیرید. محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان درباره کاهش تولید خودروهای چینی می‌گوید: قرارداد تامین قطعه با چینی ها هیچ مشکلی ندارد اما به دلیل تحریم های بانکی و نقل و انتقال ارز این موضوع به کندی در حال انجام است. طبق گفته نجفی منش مسئولان هر دو کشور در حال رایزنی برای حل مشکل هستند و در صورت حل مشکل خط تولید خودروهای چینی مانند برلیانس به حالت قبل بازمی‌گردد.
تعطیلی نمایندگی فروش شرکت رنو
نمایندگی فروش شرکت رنو ساختمان خود را در خیابان ولیعصر تخلیه کرده است. این نمایندگی خودروهای شرکت رنو را به صورت CBU وارد بازار می‌کرد و به فروش می‌رساند. حال دیگر محصولی برای عرضه ندارد و بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت رنو این شرکت بخاطر تحریم های آمریکا فعالیت های خود را در ایران تعلیق کرده است. فروش شرکت رنو در سپتامبر 2018 در کشور به صفر رسیده و این در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی حدود 10 هزار و 932 هزار دستگاه را در بازار ایران به فروش رسانده بود.
شرکت رنو فروش محصولات خود در 9 ماه نخست سال 2018 را حدود 13 درصد کاهش داده و به 96 هزار دستگاه رسانده است. این در حالی است در مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 110 هزار و 549 دستگاه در ایران به فروش رسید بود. همچنین شرکت رنو در سال 2017 حدود 162 هزار 79 دستگاه در بازار ایران به فروش رساند که نسبت به

2
سال 2016 افزایش 49.3 درصدی را در پی داشته بود. همچنین در سال 2016 نسبت به سال 2015 با فروش 108 هزار و 536 دستگاه رشد 110 درصد داشته بود. شرکت های ایران خودرو و سایپا در 6 ماه نخست امسال حدود 5 هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.
محمدرضا نجفی منش در مورد زیان خودروسازان بیان داشت: وقتی قرار است خودروسازان سالانه 10 هزار میلیارد تومان ضرر کنند چرا خودرو بیشتر به بازار عرضه کنند. حال خودروسازان بر خلاف صحبت های این فعالان حوزه خودرو، دلیل اصلی کاهش عرضه را کمبود قطعه بیان می‌کنند. خودروسازان می‌گویند شرکت های خارجی حاضر به حمل محموله های ایرانی نیستند و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اینکار را انجام می‌دهد. حال به توجه به ظرفیت محدود شرکت کشتیرانی، اولویت به کالاهای اساسی و دارو داده شده است و باعث شده قطعه به سختی به دست خودروسازان برسد و باعث کاهش تولید و عرضه شود. رئیس انجمن قطعه سازان می‌گوید: برای ساخت یک خودر بیش از 3300 قطعه استفاده می‌شود که اگر یکی از این قطعه های نباشد امکان ورود محصول به بازار وجود نخواهد داشت.
محصولات مدیران خودرو 55 درصد افزایش داشته است
در شرایطی که بازار دچار کمبود عرضه است مدیران شرکت مدیران خودرو قیمت محصولات خود را 55 درصد افزایش داده‌اند و به دنبال افزایش 30 درصدی دیگر هم هستند.
یکی از خریداران خودروی X22 اکسلنت از شرکت مدیران خودرو که در هفتم شهریور 97 مراجعه و مبلغ 58 میلیون تومان بابت ودیعه برای پیش خرید با قیمت غیرقطعی پرداخت کرده می‌گوید: در این تاریخ قیمت این خودرو در نمایندگی 86 میلیون 500 هزار تومان بود. قرار بود این خودرو 60 روزه تحویل داده شود که طی تماسی که از شرکت مدیران خودرو گرفته شد اعلام کردند 90 روز تحویل داده می‌شود. در هنگام ثبت نام مسئول فروش افزایش 5 تا 10 درصدی را مطرح کرد اما در تاریخ 3 مهرماه مشخص شد قیمت این خودرو 55 تا 60 درصد افزایش داشته و به من اعلام کردند برای دریافت خودرو باید مبلغ 128 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کنم. وی بابت این افزایش قیمت نجومی از این شرکت سوال پرسیدم در جواب گفتند که چون نرخ ارز افزایش داشته ما هم باید قیمت محصولات خود را افزایش بدهیم. این خودروساز به من اعلام کرده است که اگر زودتر مبلغ را پرداخت کنم و زودتر خودرو را تحویل بگیرم به نفع من است زیرا قرار است 45 درصد دیگر قیمت ها افزایش یابد.
افزایش قیمت تخلف است
این افزایش قیمت ها در شرایطی است که افزایش قیمت ها باید توسط شورای رقابت و سازمان حمایت ابلاغ شود. سازمان حمایت نیز در ماه های گذشته نسبت به افزایش قیمت ها واکنش خاصی نشان نداده است و به جمله تکراری افزایش قیمت ها بدون مجوز سازمان تخلف است بسنده کرده است.
به گفته وحید منافی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با استناد به ابلاغیه شماره 60/169756 در تاریخ 27 شهریور، سازمان حمایت پس از بررسی و محاسبه قیمت تمام شده نظر خود را برای ابلاغ به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌دهد.
55 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم باید 30 درصد دیگر هم افزایش یابد
مسئولان شرکت مدیران خودرو می‌گویند مانند سایر شرکت ها به منابع ارزی وابسته هستند و با بروز نوسان و افزایش نرخ ارز و نحوه ترخیص قطعات تاثیر مستقیم در قیمت تمام شده محصولات این شرکت می‌گذارد. در شهریور 97 که شورای رقابت مسئول قیمت گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان بود و شرکت مدیران خودرو به علت بالاتر بودن قیمت محصولات خود از 45 میلیون تومان اقدام به افزایش 55 درصدی محصولات خود کرد و نیازی به مجوز شورای رقابت نداشته است.
شرکت مدیران خودرو با توجه به افزایش دوبرابری قیمت ارز و برای رعایت حقوق مشتریان و با توجه به موجودی CKD در آن زمان و با توجه به تامین قسمتی از قطعات با ارز 4200 و قسمتی با نرخ بالاتر و گاهی از نرخ بازار ثانویه هم بالاتر که برای تامین قطعات هزینه کرده است افزایش 55 درصدی برای محصولات خود اعمال کرد. در صورت ادامه این روند و تخصیص ارز سامانه نیما، این شرکت پس از پایان یافتن موجودی فعلی خود که شامل افزایش 55 درصدی بود 30 درصد دیگر نیز به تمام محصولات خود اضافه خواهد کرد. شرکت مدیران خودرو برای اجرای این افزایش 30 درصدی نامه ای به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان