جزییات فنی از شکسته شدن رکورد فراری ۴۵۸ توسط تسلا؛ پایانی برای دوران سلطنت اسب سرکش ایتالیایی

مجله موتورترند آمریکا به عنوان یکی از مجلات پیشرو دنیای خودروسازی، در یک رقابت جنجال بر انگیز تسلا مدل ۳ پرفورمنس که قوی ترین و سبک ترین محصول فعلی این شرکت شناخته می شود را در برابر SUV جدید الکتریکی جگوار یعنی I-PACE EV۴۰۰ و در نهایت شاهکار هنرمندان ایتالیایی یعنی آلفارومئو جولیا کوادریفوگلیو قرار داد.

جزییات فنی از شکسته شدن رکورد فراری 458 توسط تسلا؛ پایانی برای دوران سلطنت اسب سرکش ایتالیایی

مجله موتورترند آمریکا به عنوان یکی از مجلات پیشرو دنیای خودروسازی، در یک رقابت جنجال بر انگیز تسلا مدل 3 پرفورمنس که قوی ترین و سبک ترین محصول فعلی این شرکت شناخته می شود را در برابر SUV جدید الکتریکی جگوار یعنی I-PACE EV400 و در نهایت شاهکار هنرمندان ایتالیایی یعنی آلفارومئو جولیا کوادریفوگلیو قرار داد.

این تست و بررسی در پیست Willow Spring کالیفرنیا انجام شد و در نهایت تسلا توانست به کمک مهندسان خود تنها یک ثانیه کندتر از آلفا یک دور این پیست بزند. در واقع این اولین بار بود که تسلا به صورت آزمایشی از حالت جدید رانندگی موسوم به حالت مسابقه ای (track mode) رونمایی کرد.

به همین دلیل مهندسان تسلا دست روی دست نگذاشتند و پس از تنها 6 هفته کار بر روی این حالت خاص رانندگی، دوباره به این پیست اتومبیل رانی باز گشته اند تا تسلا را در دستان راننده مشهور مجله موتورترند یعنی رندی پوبست قرار دهند تا ببیند آیا پس از 6 هفته کار مدوام توانسته اند مدل 3 پرفورمنس را سریع تر بکنند یا خیر.

مهندسین تسلا این بار مدل 3 پرفورمنس را به لاستیک های رده بالای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 مجهز کرده اند که چسبندگی بیشتری به نسبت مدل پایلوت اسپرت 4S دارند و همینطور در حدود 10mm پهن تر هستند (235/35-20). همانطور که در عکس مشخص است، مدل 3 توانسته بود در عرض 1:23.90 یک دور این پیست بزند. اما این بار تسلا توانست با نسخه نهایی حالت رانندگی مسابقه ای زمان 1:21.49 ثانیه را ثبت کند.

با ثبت این رکورد، حال تسلا به میزان یک ثانیه از آلفا سریع تر است و زمانی در حدود پورشه کیمن GT4 را در این پیست به ثبت رسانده است. این زمان حتی سریع تر از یکی از برندگان بهترین خودروی راننده محور سال موتورترند است. این رکوردگیری هر ساله توسط این مجله برگزار می شود و ویدیوی با عنوان درگ ریس سال توسط  موتوررند از آن منتشر می شود. فراری 458 ایتالیا که در سال 2009 میلادی توسط فراری معرفی شد توانسته بود در این پیست زمان 1:22.30 را به ثبت برساند.

مدل 3 پرفورمنس

در همین رابطه رندی پوبست می گوید:

با این ارتقا نرم افزاری به نسبت نسخه قبلی مدل 3 پرفورمنس ، خودرو عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می داد. یکی از کارهایی که ما انجام دادیم کاهش تاثیر گذاری سیستم بازیاب انرژی ترمزی از سوی موتور در سرعت های پایین بود. به طور طبیعی عملکرد این بخش در سرعت های بالاتر کاهش پیدا می کند زیرا باتری ها دیگر توانایی ذخیره سازی چنین میزانی از نیرو را ندارند. اما در آزمایش اولیه، حتی در سرعت های پایین نیز عملکرد این سیستم بیش از حد مورد نیاز برای رانندگی در پیست بود و زمانی که پا را از روی پدال گاز بر می داشتم، خودرو بیش از نیاز سرعت را کاهش می داد. آن ها اطلاعات را به من نشان دادند و میزان 0.3 نیروی g در حین ترمزگیری ها به من وارد می شد. این بار با کم کردن این مقدار سعی کردیم تا آن را مشابه با نیروی ترمزی تولید شده توسط موتورهای معمولی کنیم که قدم بسیار بزرگی برای سریع تر شدن در پیست های اتومبیل رانی است.

در ابتدا نیروی بسیار زیادی به چرخ های جلو ارسال می شد که مهندسین تسلا این مقدار را کم کرده و آن را به چرخ های عقبی ارسال کردند. در مدل 3 پرفورمنس قدرت و گشتاور بسیار بالایی در حدود 450 اسب بخار و 638 نیوتن متر وجود دارد که می تواند باعث شود تا خودرو به مقدار زیادی لیز بخورد. اما موتور جلو با برقراری تعادل این مسئله را بهبود می بخشد. در هر صورت به مدد لاستیک های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 و کلیپر ترمزهای ساخت برمبو خودرو عملکرد درخشانی بر سر پیچ ها از خود نشان داد.
گفته می شود این نسخه توسط آپدیت از راه دور برای مالکان تسلا مدل 3 پرفورمنس در دسترس خواهد بود، بنابراین حالا برتری عملکرد تسلا به مسابقات شتاب و درگ محدود نمی شود و حتی بر روی پیست مسابقه نیز مالکین تسلا می توانند با خیال راحت به جنگ سوپر اسپرت های ایتالیایی بروند. ظاهرا دوران سلطنت تسلا بر پیست های اتومبیل رانی آغاز شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان