خبرگزاری فارس: «حمید ضیائی پرور» مدیر کل دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات در سالجاری گفت: نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمیشود. دفتر مطالعات و برنامهریزی وزارتخانه تمامی نمایشگاههایی که زیر نظر وزارت ارشاد است را آسیب شناسی میکند و از نمایشگاه مطبوعات گرفته و جشنوارههای تئاتر و فیلم فجر و ... را مطالعه و بررسی میکند. این دفتر چند سال قبل از اینکه برگزاری نمایشگاه مطبوعات لغو شود، طی تحقیقاتی و با دلیلهای منطقی به این نتیجه رسیده بودند که این نمایشگاه باید تعطیل شود.
ضیائی پرور با اشاره به علت تعطیلی این نمایشگاه از دید این افراد بیان داشت: نمایشگاه مطبوعات از همان ابتدا بخشی از نمایشگاه کتاب بوده است و به عبارتی طفیلی نمایشگاه کتاب بوده، دوم اینکه نمایشگاه مطبوعات بخشی از جشنواره مطبوعات بوده است و در حال حاضر 7 سال است که جشنواره مطبوعات تعطیل است و برپایی نمایشگاه مطبوعات در چنین شرایطی دیگر معنی ندارد.
وی با اشاره به سومین دلیل عدم برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: سومین دلیل که برای خودم هم خیلی جالب است این است که نمایشگاه مطبوعات در هیچ جای دنیا برگزار نمیشود! چراکه، چون مطبوعات خودشان ابزار معرفی دیگران هستند و لزومی ندارد که نمایشگاهی برپا شود و مطبوعات خودشان را معرفی کنند! مثل این است که یک شرکت تبلیغاتی خودش را تبلیغ کند!
معاون سابق مرکز رسانههای دیجیتال، در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال در مدت زمانی دیگر که هنوز اعلام نشده است، بیان داشت: برگزار کننده این نمایشگاه مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال است و از همان ابتدا شکلگیری آن متاخر بر نمایشگاه مطبوعات بوده است.
وی با اشاره به ماموریتهای نمایشگاه رسانههای دیجیتال نیز بیان داشت: ماموریتهای این نمایشگاه کاملا متفاوت است و یکی از دلیلهای عدم برگزاری این نمایشگاه تا به الان زمانبندی نامناسبی بود که برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته بودند. تا جایی که مطلعم دقیقا برگزاری این نمایشگاه با اربعین حسینی متقارن بود و از آنجایی که تعداد بسیاری از فعالین فضای مجازی در این راهپیمایی باشکوه شرکت میکنند و عملا تا یک هفته بعد از اربعین در سفر هستند، نمیتوانستند در برگزاری این نمایشگاه حضور داشته باشند.
ضیائی پرور در ادامه دلیلهای جا به جایی زمانی نمایشگاه رسانههای دیجیتال افزود: عدم پرداخت به موقع برای اجاره غرفهها نیز دلیل دیگر برای برگزار نشدن این نمایشگاه تا الان بود. متقاضیان برای حضور در نمایشگاه رسانههای دیجیتال باید از طریق سایت ثبت نام میکردند و مبلغ مورد نظر را همانجا واریز میکردند که متاسفانه در سال گذشته نزدیک به 300 شرکت ثبت نام کرده بودند و تعداد زیادی از آنها این مبلغ را پرداخت نکردند و به همین خاطر امسال دوستان به این نتیجه رسیدند که هر شرکتی که هزینه اجاره غرفه را داد به او اجازه حضور در نمایشگاه را میدهیم و در ادامه، چون تعداد واریزیها کم بود به این نتیجه رسیدند که ممکن است مشکلاتی که سالهای گذشته بوجود آمده است تکرار شود و تا اینجا ترجیح دادند این نمایشگاه برگزار نشود.
قائم مقام سابق نمایشگاه رسانههای دیجیتال، با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه در هالهای از ابهام است، افزود: هنوز معلوم نیست که نمایشگاه رسانههای دیجیتال چه زمانی برگزار میشود و ممکن است تا پایان سال برگزار شود که من در جریانش نیستم. اما نظر شخصی من این است که دو نمایشگاه مطبوعات و رسانههای دیجیتال بهتر است که با هم ادغام شوند چراکه مفهوم رسانه و مطبوعات در هم تنیده شدهاند و نمیتوان گفت: رسانه دیجیتال از رسانه مکتوب جدا است. امروزه موسسههای مطبوعاتی هم نسخه چاپی دارند و هم انتشارات، کانال، شبکه اجتماعی، سایت خبری و .. و همه اینها در هم ادغام شده است.
وی در پایان صحبتةای خود نیز افزود: اگر بخواهیم از دید استراتژیک به این موضوع نگاه کنیم معتقدم باید در آینده چندین نمایشگاه با هم ادغام شوند، مثل نمایشگاه کتاب، الکامپ، تلکامپ، تجارت الکترونیک و ... اگر میبینید نمایشگاهی مثل جی تکس و ... برگزار میشوند و استقبال خوبی هم از آن میشود به این دلیل است که انواع رویدادهایشان را در یک رویداد برگزار میکنند، اما ما همه رویدادهایمان را تفکیک کردیم. در حالیکه اگر در همدیگر ادغام میشدند میتوانستیم نمایشگاهی در اندازه منطقی برگزار کنیم.