فواید شیر بز نسبت به شیر گاو

با وجود این که شیر بز در دنیای غرب زیاد محبوب نیست، اما یکی از پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سایر نقاط جهان است و دلیل آن، طعم خوشمزه و ارزش غذایی بالای این شیر است

فواید شیر بز نسبت به شیر گاو

با وجود این که شیر بز در دنیای غرب زیاد محبوب نیست، اما یکی از پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سایر نقاط جهان است و دلیل آن، طعم خوشمزه و ارزش غذایی بالای این شیر است. فواید شیر بز شما را شگفت زده خواهد کرد. محصولات شیر بز حاوی مواد معدنی شامل کلسیم، فسفر، مس، روی، پتاسیم و منیزیم و هم‌چنین ویتامین‌های A, B2, C, D است. در ادامه مقاله با فواید شیر بز نسبت شیر گاو با ما همراه باشید.

فواید شیر بز نسبت به شیر گاو

فواید شیر بز نسبت به شیر گاو

هضم شیر بز آسان‌تر است

از فواید شیر بز ، هضم آسان است. با وجود این که مقدار چربی شیر گاو و بز تقریباً یکسان است، سایز مولکول‌های چربی موجود در شیر بز کوچک‌تر است و موجب می‌شود هضم آن برای بدن آسان‌تر شود. هنگامی که شیر بز به معده شما می‌رسد، پروتئین شیر بز نسبت به شیر گاو، لخته نرم‌تری را تشکیل می‌دهد که به معده کمک می‌کند بدون سوزش و آسان‌تر آن را هضم کند.

شیر بز حاوی لاکتوز (قند شیر) کمتری نسبت به شیر گاو است. از آن جایی که بسیاری از افراد در هضم شیر گاو مشکل دارند و به لاکتوز حساسیت دارند، شیر بز می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای آن‌ها باشد.

شیر بز حاوی مواد آلرژی‌زای کمتری است؛ بنابراین کم‌تر باعث ایجاد التهاب می‌شود

اکثر افرادی که توانایی هضم شیر گاو را ندارند، در واقع به یکی از پروتئین‌های موجود در آن (کازئین A1) حساسیت دارند. شیر گاو آلرژی‌زای شماره یک در میان کودکان است. این شیر حاوی بیش از 20 ماده آلرژی‌زای مختلف است که می‌تواند واکنش‌های آلرژیک از کهیر و آبریزش بینی تا گرفتگی شکم و کولیک در نوزادان ایجاد کند و اغلب با آلرژی فصلی اشتباه گرفته می‌شود.  دقت کنید که اثرات این آلرژی می‌تواند تا سن بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. 

کازئین A1 برای برخی افراد بسیار التهاب‌زا است. التهاب ریشه بسیاری از بیماری‌ها است. کازئین می‌تواند به مسائل مربوط به دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر، کرون، کم‌خونی و کولیت و بعضی از مشکلات مانند آکنه، بیماری‌های خود ایمنی و مسائل پوست مانند اگزما کمک کند.

در حالی که گاوهایی وجود دارند که کازئین A1 را تولید نمی‌کنند. یعنی گاوهای جرسی و گورنی؛ اکثر گاوهای موجود در ایالات متحده، اروپای غربی و استرالیا، هولشتاین و فریسیان هستند که تولید کنندگان کازئین A1 هستند.

برعکس، شیری که بیشتر یا منحصرا حاوی کازئین A2 است، هیچ کدام از این اثرات التهابی را ایجاد نمی‌کند. شیر بز تنها حاوی کازئین A2 است که آن را از نظر پروتئین، نزدیک‌ترین شیر به شیر مادر می‌سازد. در واقع، یک مطالعه نشان می‌دهد که شیر بز، هنگامی که به عنوان اولین پروتئین پس از دوره شیردهی استفاده می‌شود، نسبت به شیر گاو برای بچه‌ها کم‌تر آلرژی‌زا خواهد بود.

بیشتر بخوانید

مقایسه شیر گاو با بز

کلسیم، مواد غذایی دارای آن و فوایدش

شیر بز سرشار از کلسیم و اسید چرب است و میزان کلسترول پایینی دارد

در حالی که شیر گاو اغلب به عنوان یکی از منابع اصلی غنی از کلسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیازی به نگرانی در مورد عدم دریافت کافی کلسیم در هنگام شیر دادن با شیر بز وجود ندارد. در واقع شیر بز در مواد معدنی غنی‌تر است و در مقایسه با شیر گاو حدود 33 درصد از نیاز روزانه کلسیم را تامین می‌کند.

شیر بز هم‌چنین دارای سطوح بالای اسیدهای چرب با زنجیره‌های متوسط است. ( 30 تا 35 درصد در مقایسه با 15 تا 20 درصد از شیر گاو). این اسیدهای چرب باعث افزایش انرژی شده و به عنوان چربی بدن ذخیره نمی‌شود. شیر بز به کاهش کلسترول کمک می‌کند و حتی می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مثل بیماری‌های کرونری و اختلالات روده کمک کند. شیر بز به افزایش سطح کلسترول خوب کمک می‌کند، در حالی که کلسترول بد را کاهش می‌دهد. در حقیقت، خواص شادابی‌زایی آن شبیه روغن زیتون است.

شیر بز پوست را خوب نگه می‌دارد

اسید‌های چرب و تری گلیسیرید موجود در شیر بز، نه تنها بخش‌های درونی را هماهنگ نگه می‌دارند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا در ظاهر هم جذاب‌تر به نظر برسید. ویژگی های مرطوب کننده این شیر باعث می‌شود پوست نرم شود.

از بابت فواید شیر بز باید به ویتامین‌های آن هم اشاره کرد. شیر بز سطح بالایی از ویتامین A را دارد که می‌تواند رنگ چهره شما را بهبود بخشد، با آکنه مبارزه کند و به طور کلی سلامت پوست را بهبود بخشد. در واقع، این شیر را می‌توان یکی از داروهای خانگی برای آکنه در نظر گرفت. اسید لاکتیک موجود در شیر بز، سلول‌های مرده پوست را پاک کرده و رنگ پوست را روشن می‌کند. با مصرف شیر بز هیچ چهره‌ای خسته به نظر نمی‌رسد.

شیر بز مواد مغذی و مواد معدنی را بهتر از شیر گاو جذب می‌کند

شیر بز و شیر گاو می‌توانند به طور مشابه برای محتوای مواد معدنی رتبه بندی شوند، اما شیر بز ممکن است برنده باشد. به همین دلیل است که مطالعات اولیه نشان داده‌اند که مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر موجود در شیر بز نسبت به مواد معدنی موجود در شیر گاو به راحتی هضم شده و جذب بدن می شوند. به دلیل قابلیت زیستی این مواد معدنی، شیر بز هم برای درمان کمبود‌های تغذیه‌ای مانند کم‌خونی و کمبود مواد معدنی استخوان‌ها استفاده می شود. علاوه بر این می‌تواند به درمان کمبود آهن و کمبود منیزیم هم کمک کند.

در واقع، محققان پیشنهاد می‌کنند که شیر بز باید به طور منظم توسط افرادی که مسائل مربوط به نارسایی‌های احتقانی، کم خونی، پوکی استخوان دارند و یا تحت درمان طولانی مدت با مکمل‌های آهن هستند، مصرف شود.

مصرف شیر بز به طور منظم توانایی بدن برای استفاده از آهن و افزایش بازسازی هموگلوبین را افزایش می‌دهد و این باعث می‌شود که این روش به طور طبیعی و ایمن برای درمان پوکی استخوان و مبارزه با آنمی کمک کند. سطوح بالای روی و سلنیوم موجود در شیر بز هم به جلوگیری از بیماری های نوروژنیک کمک می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان