به گزارش ایسنا، محمدمهدی احمدی، در مراسم بزرگداشت روز ملی عطار که 25 فروردین در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: برخی اندیشمندان معتقدند اگر دریای عرفان ایران دارای سه موج باشد آن امواج شامل سنایی، عطار و مولانا است. از آنجا که عرفان عطار خاص این عارف است، صحبت کردن و سخن گفتن درباره جنبههای عرفانی او کار آسانی نیست، زیرا در بطن عرفان او تفاوتهایی با دیگر عرفا وجود دارد.
او ادامه داد: تفاوتی که عطار با دیگران دارد، این است که عطار عرفان خراسان را که عرفان عاشقانه است با حکمت اشراق که نوعی فلسفه ایران باستان است، ترکیب میکند؛ فلسفهای که در آثار شیخ شهابالدین سهروردی کاملا مشاهده شده است. ویژگی مهم حکمت اشراق نمادگرایی است. او از نماد برای رساندن مفهوم مورد نظر استفاده میکند، نمادهای مکتب اشراق همه در یک رابطه تکمیلی عمل میکند؛ عطار از نمادهایی که در حکمت اشراق جنبه فلسفی دارد، برداشت شخصی و عرفانی میکند.
احمدی گفت: تفاوت عطار با بسیاری از شاعران عارف در همین ترکیب است؛ ترکیبی که از نمادهای حکمت اشراق و عرفان خراسان به وجود آمده است؛ آنجا که ما با چندین شخصیت مرکزی در منطق الطیر مواجه میشویم، از آغاز تا پایان هر کدام نقشی را بر عهده دارند.
او ویژگیهای عطار را چنین برشمرد: ویژگیهایی که عطار را نسبت به دیگران ممتاز کرده اول این است که عطار شعر را وسیله گفتمان خود با مریدان و مردم قرار داده است؛ دوم ارتباط دادن عرفان اسلامی با باورهای باستانی ایران است؛ سوم جامعیت عطار است، و بعد روانشناسی، جامعهشناسی، مردمشناسی و سبک زندگی در مضامین شعری و عرفانی عطار به خوبی ملاحظه می شود.
مدیرکل امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: همه شما مستحضرید که انسان فطرتا اجتماعی خلق شده است و لازمه اجتماعی بودن الگوپذیری است؛ نسل فعلی ما یک الگوی زیست فرهنگی و اخلاقی تعریفشده ندارد و اگر این نسل که دارای پشتوانه تمدنی و تاریخی است، نتواند زیست فرهنگی و اخلافی خود را از هویت تاریخی خود کشف کند و بر اساس آن الگوی سبک زندگی خود را شکل دهد، مطمئن باشید با بحران هویت روبهرو میشود و بعد الگوهایی انتخاب خواهد کرد که با ماهیت او تعارض دارد و آن تعارض منجر میشود که جامعه ما یک جامعه فرهنگی و اخلاقی نباشد.
او افزود: بر اندیشمندان ما است که الگوهای سبگ زندگی را از متن اندیشه عطار استخراج کنند و با ادبیات روان با رعایت ذائقه نسل جوان، این الگوها را برای این نسل تبیین کنند تا این نسل احساس بیهویتی نکند و باور کند که دارای پیشینه تمدنی است.
احمدی گفت: چگونه میشود جامعهای که عطار دارد الگوی خود را از دیگران بگیرد؟ این نشان از این دارد که این جامعه با گذشتگان خودش منقطع شده است، این که ما فقط به گذشتگان افتخار کنیم مشکلی را حل نمیکند؛ مهم این است که آنچه را در گذشته بودیم استمرار دهیم.