به گزارش ایسنا، اشرف بروجردی که سهشنبه 29 آبان در همایش ملی «هنر ایران در دوره قاجار» در موزه ملی ایران صحبت میکرد، با بیان اینکه هویت هنر ایران و ابعاد گسترده آن در گذشته، مانند تذهیب و نگارگری اهمیت زیادی برای کشور دارند، گفت: با نگاه به وضعیت جامعه، شرایط خاص سیاسی یعنی گسستگی درون حاکمیت و یک نوع یکپارچگی مستولی بود، یکپارچگی به این دلیل که ساختار در نظام حضور جدی داشت و تحولاتی که در سطح بین المللی رخ میداد، باعث میشد رویکردهای جدیدی در نحوه حکومت اداری به وجود آیند، اگر انها را در کنار هم قرار دهیم، به اینجا میرسیم.
وی ادامه داد: چنین شرایطی که در جامعه امروز باعث شد که قریحههای هنری در افراد ظهور یابد، این نشان داد که مردم ایران این خصلت هنری را در ابعاد مختلف دارند و آن زمانی میتواند تجلی پیدا کند که هر کس برای زندگی خود تصمیم بگیرد. این یکی از خصلت هایی است که می تواند زمینه ساز بروز هنر باشد.
بروجردی با اشاره به این جمله که «هنر نزد ایرانیان است و بس»، بیان کرد: شاید به این دلیل این جمله را میگویند که تنوع در ویژگیهای هنری وجود دارد، هنری قاجاری که امروز از ان نگهداری میشود.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با بیان اینکه این نهاد به عنوان یک منبع که بخش عمدهای از این آثار را در درون خود نگه میدارد، مکانی برای حضورِ محققان میتواند باشد، افزود: با توجه به وجود نقاشی و خط در بین این هنرها، بسیاری از این آثار نوشتاری نشان دهنده وجه قالب هنر در دوره قاجار بودهاند.
وی نمونهی این اتفاق را «قرآن» اثر قزوینی دانست که کتابت آن 10 سال طول کشیده و قرار است در چهلمین سال پیروزی انقلاب رونمایی شود، ادامه داد: اثر قرآنِ لطفعلی صورتگر شیرازی به خط وصال شیرازی، سه قطعه خوشنویسی از خطاطان مشهور مانند میرزا غلامرضا اصفهانی با تلخیص سوره حمد، دو تابلوی پرتره نقاشی رنگ و روغن اثر مصور الممالک که در سال 1337 کشیده شده، تابلوی خط اثر حسن زرینقلم که در 1308 نگارش شده از دیگر آثار در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هستند.
او با تاکید بر اینکه آثار ماندگار دوره قاجار در عرصه هنر بسیار پررنگ تر از دوران دیگر هستند، افزود: این میتواند یک مقدمه برای تحقیق و مطالعه باشد، خاصیت نزدیکی گذشتهی مورد نظر به امروز، میتواند یک سرفصل باشد تا تحقیقات خود را در این زمینه جلو ببریم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با اشاره به وجود یک منبع غنی در سازمان اسناد برای در اختیار قرار دادن آنها به پژوهشگران، افزود: خوشبختانه این آثار دیجیتالی شده و 400 هزار منبع در اختیار داریم، نفیسترین آنها متعلق به دوره قاجار است و تعامل بین دستگاههایی که نگهبان این اسناد هستند، قابل توجه است.
او با تاکید بر لزوم وجود تعامل بین سازمان اسناد و پژوهشکدههای مختلف پژوهشگاه میراث فرهنگی و موزه های بین دو سازمان و تبادل بین موزهها اظهار کرد: این اهمیت دارد که کاری مشترک به عنوان یک رویه در هر دو دستگاه انجام شود.
بروجردی حُسن کار مشترک را در این دانست که غنای بیشتری به مجموعهها میدهد و افزود: با کمک یکدیگر به جامعهی خردمندِ محقق این فرصت را میدهیم تا از همه آثار بهره لازم را ببرند و انتقال آثار به نسلهای بعد انجام شود تا هویتیابی آثار خود را منتقل کنیم و آمادگی لازم را برای در اختیار قرار دادن به محققان و پژوهشگران داریم.
به دلیل بیتوجهیها «هنر ایران در دوره قاجار» برگزار شد
عبدالمجید شریفزاده، دبیر علمی هنری همایش هنر ایران در دوره قاجار نیز علت برگزاری این همایش را بیتوجهیها به هنر ایران در دوره قاجار دانست و گفت: امیدواریم با برگزاری این همایش بتوانیم آن را در سطح جهانی مطرح کنیم.
رییس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه موزههایی مانند موزه لوور فرانسه، موزه ملی گرجستان و حتی ارمیتاژ به این همایش شان بخشیدهاند، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کاخ گلستان، موزه ملی ایران و فرهنگستان هنر نیز در این همایش شرکت دارند.
او با اشاره به ارسال حدود 400 مقاله به دبیرخانه همایش، افزود: از این تعداد 250 مقاله پذیرفته شده و 100 مقاله کامل توسط متخصصان داخلی تایید شده است که هیات داوری 30 نفره با برگزاری بیست نشست تخصصی در حوزه های مختلف نگارگری، خوشنویسی و عکاسی برگزاری بزرگ این همایش را در راس کار قرار دادند.
به گفتهی شریفزاده، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه سیستانوبلوچستان و دانشگاه تربیت مدرس نیز، شأن ملی این همایش را تعیین کردند، بنابراین آن باعث شد تا مقالات تایید شده جایگاه ISC پیدا کنند.
او همچنین برگزاری همایش هنر ایران در دوره قاجار در سطح ملی را فتح بابی برای برپایی این همایش در سطح بینالمللی در آینده دانست.