در نشست مسابقه طراحی صنایع دستی مطرح شد:

روزآمد شدن، عامل ماندگاری صنایع دستی است

در نشست مسابقه طراحی صنایع دستی معاصر ایران، روزآمد شدن و کاربردی بودن به عنوان دو عامل ماندگاری صنایع دستی مطرح شدند.

روزآمد شدن، عامل ماندگاری صنایع دستی است

به گزارش خبرنگار مهر، علی حاجی شیزری در نشست خبری«نخستین مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران »که امروز 27 فروردین ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، یکی از خلاءهای جدی در حوزه صنایع دستی را بحث طراحی دانست و افزود: ما به واسطه تحریم‌ها طی چند سال اخیر از بازار صنایع دستی دور بوده‌ایم، در نتیجه از سلیقه روز فاصله گرفته و نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید و شاید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم. از این رو بر آن شدیم تا مسابقه‌ای را طراحی و برنامه‌ریزی کنیم و از هنرمندان در بخش طراحی صنعتی بخواهیم به عرصه صنایع دستی راه پیدا کنند.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی همچنین از اختصاص اعتبار به 31 استان کشور در زمینه طراحی صنایع دستی خبر داد و گفت: موضوع طراحی برای ما بسیار قابل اهمیت است، طرح‌ها باید با سلیقه روز همسان باشد چرا که صنایع دستی ما باید به بازارهای جهانی راه پیدا کند چرا که این مسئله موجب افزایش تولید و افزایش فروش می‌شود.

حاجی شیزری بیان کرد: مهرماه سال 1395 فراخوان نخستین مسابقه بزرگ طراحی در حوزه صنایع دستی، منتشر و محورهای محتوایی اعلام شد. ما نمی‌خواستیم حاکمیتی با موضوع برخورد و برای مخاطبان راهکار تعیین کنیم. ما بر آنیم تا فضای گفتمان را فراهم آوریم و هنرمندان را با سلیقه روز آشنا کنیم و زمینه‌های ورود به بازارهای جهانی و تولید انبوه فرآورده‌های برتر دستی را فراهم آوریم. از این رو قرار است صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارزان‌قیمتی را در اختیار تولیدکنندگان برتر بگذارد تا خود به عرضه محصولاتشان در بازار داخلی و پس از آن بازار خارجی بپردازند.

وی با اشاره به ارتباط میان معماری و صنایع دستی گفت: ما در این مسابقه روی معماری تمرکز کرده‌ایم چرا که این بخش با زندگی مردم عجین است و صنایع دستی ما در طراحی داخلی ساختمان‌ها و همچنین هتل‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارتی بر آنیم تا با یک برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم، صنایع دستی را به زندگی روزمره مردم برگردانیم.

حاجی شیزری از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در خارج از کشور خبر داد و افزود: آثار برگزیده نمایشگاه طراحی صنایع دستی سال آینده در خارج از کشور برگزار می‌شود. همچنین مرکز نوآوری شهرداری اصفهان یک بخش ویژه را به هنرمندان این شهر اختصاص داده و از آثار برگزیده هنرمندان اصفهانی حمایت خواهد کرد.

بازاریابی آثار برگزیده برعهده سازمان میراث فرهنگی است

مهران هوشیار دبیر نخستین مسابقه طراحی صنایع دستی هم کاربردی کردن فرآورده‌های دستی را ضرورتی انکارناپذیر دانست و گفت: صنایع دستی با توجه به شاکله‌های فرهنگی که دارد، در جامعه معاصر هم به لحاظ تولید، هم عرضه و هم مخاطب در معرض تهدید است. در صورتی که این فرآورده‌ها به عنوان بخشی از هنرهای سنتی جامعه، شخصیت و هویت فرهنگی ما را تشکیل می‌دهند.

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه سوره همچنین بیان کرد: ما در مسابقه طراحی صنایع دستی از هنرمندان خواستیم دست به خلق آثاری بزنند که با سلیقه نسل جدید هماهنگ است چرا که اگر صنایع دستی با مخاطب امروز همراه نشود، جایگاه خود را از دست می‌دهد و چیزی برای ارائه به عنوان معرفی فرهنگ و هویت ملی باقی نمی‌ماند. بنابراین تلاش ما این بوده که نسل جدید را تشویق کنیم تا در کنار هنرمندان پیشکسوت قرار بگیرد.

هوشیار به نقش و تأثیر مسائل اقتصادی اشاره و بیان کرد: صنایع دستی باید در زندگی روزمره مردم کاربرد داشته باشند؛ پس ما باید بتوانیم از صنعتگران و سرمایه‌گذاران، بهره‌برداری و از آنها بخواهیم تا از تولید صنایع دستی حمایت کنند. همچنین باید تولیدکنندگان را با سلیقه روز آشنا کنیم.

دبیر نخستین مسابقه طراحی صنایع دستی با اشاره به روند داوری آثار گفت: چهار هزار و 854 طرح اولیه به دستمان رسید و ما آثار رادر دو مرحله داوری کردیم؛ در مرحله اول 181 فایل انتخاب و بررسی شد و در مجموع 31 فایل که 78 اثر هنری را دربر می‌گرفتند، به مرحله دوم رسیدند و در نمایشگاه ارائه شدند.

هوشیار، خلاقیت را یکی از ملاک‌های مهم داوری در این مسابقه دانست و افزود: 12 گروه هنری در این نمایشگاه شرکت کردند و مهمترین متر و معیار ما، خلاقیت در طراحی صنایع دستی معاصر ایران بود؛ به این معنی که آثار نباید نمونه مشابه داشتند و اگر نمونه مشابهی برای هر کدام از صنایع دستی وجود داشت، باید قابل رقابت با اثری بود که به مسابقه راه یافته و در نمایشگاه عرضه شده بود.

وی در ادامه بیان کرد: البته این خلاقیت مراحل مختلف تولید تا عرضه صنایع دستی را شامل می‌شد؛ به این معنی که به نحوه تولید، بسته‌بندی و حتی قیمت‌گذاری تعلق می‌گرفت.

هوشیار در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای ورود آثار برگزیده به بازار داخلی و خارجی در نظر گرفته شده، گفت: این رسالت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما ما به عنوان بخش خصوصی از شرکت‌های تولیدی مرتبط با صنایع دستی دعوت کرده‌ایم تا آثار را ببینند و در زمینه تولید و عرضه آن سرمایه‌گذاری کنند. اما ما در این زمینه نقش واسطه را ایفا و تنها بستری فراهم کرده‌ایم که هنرمند با کارفرما ارتباط برقرار کند.

صنایع دستی باید کاربردی شود

همچنین مرضیه ترکمانیان معاون اداره کل آموزش، توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی توجه به سلیقه مخاطب امروز را مهمترین هدف از برگزاری نمایشگاه طراحی در صنایع دستی معاصر ایران دانست و افزود: آنچه در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته، هماهنگ شدن با سلیقه امروز و ارتباطات بین رشته‌ای بوده است، ما برای نخستین بار بین رشته‌های طراحی‌های صنعتی و هنرهای تجسمی با صنایع دستی ارتباط برقرار کرده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: صنایع دستی همیشه مخاطبانی داشته که به لحاظ نوستالژیک با آن ارتباط برقرار کرده‌اند بنابراین یکی از رسالت‌های ما این است که نسل جوان را با داشته‌های فرهنگی خود آشتی دهیم. از سوی دیگر یکی از عمده اهداف ما در این نمایشگاه همکاری گروهی بوده که همیشه معضل فرهنگی ما به شمار می‌آمده است.

ترکمانیان، کاربردی بودن اشیاء را از دیگر ویژگی‌های مسابقه بزرگ طراحی صنایع دستی دانست و افزود: هیچ‌کدام از اشیای برگزیده در این نمایشگاه جنبه دکوراتیو ندارند، همه کاربردی هستند و اتفاق دیگر این نمایشگاه، حضور و مشارکت فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و رسیدن از نظر و تئوری به مرحله عمل بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر