چینی‌ها از کدام صنایع‌دستی ایران خوششان می‌آید؟/ تقدیر ضرغامی از نون خ

تهران جایگاه مهمی در بخش صنایع دستی دارد و حدود ١۵ هزار صنعتگر صنایع دستی شناسنامه دار در استان تهران فعالیت می‌کنند. موضوع صنایع دستی در استان تهران به لحاظ فروش و تولید حائز اهمیت است.

مراسم شصتمین سالگرد تاسیس شورای جهانی صنایع دستی، صبح شنبه، ١٩ خرداد در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی برگزار شد. 

به گزارش ایسنا، مراسم شصتمین سالگرد این شورا با شعار «صنایع‌دستی؛ مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید» همراه شده بود. 

در این مراسم سید عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، مریم جلالی (معاون صنایع دستی) و پرهام جانفشان (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران) حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم از سوی مجری برنامه که مژده لواسانی بود اعلام شد که از فردا بیش از 45٠ مراسم در حوزه صنایع دستی در سطح کشور برگزار خواهد شد؛ ضمن اینکه در پنج استان نیز پروژه‌هایی افتتاح خواهد شد.

سپس ضمن پخش کلیپی از گزارش عملکرد این وزارتخانه، به موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره شد که در بخشی از آن درباره بسترسازی برای فروش صنایع دستی و دستور ریاست جمهوری برای رفع مشکلاتی که بر سر راه ١٠ هزار نفر از فعالان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری، سخن گفته شد. ضمن اینکه مجری برنامه به ابلاغ دستور بیمه فعالان صنایع دستی نیز اشاره کرد.

همچنین با توجه به اینکه در پایان این مراسم از کتاب هنر دست تهران رونمایی خواهد شد، ویدیو کلیپی نیز در همین رابطه به نمایش درآمد.

یک سوم صادرات صنایع دستی ایران متعلق به استان تهران است

در این مراسم پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اهمیت تهران در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی تقاطع و تلفیق هنر و صنعت است که در اشتغال خانگی و در بخش اشتغال جامع کشور نقش‌آفرین است.

استان تهران به ظاهر صنعتی به معنی ماشینی است و شاید کمتر کسی باور کند که بیش از ١٧٠ رشته صنایع دستی به صورت فاخر در تهران وجود دارد. یک سوم صادرات صنایع دستی متعلق به استان تهران است.

تهران جایگاه مهمی در بخش صنایع دستی دارد و حدود ١5 هزار صنعتگر صنایع دستی شناسنامه دار در استان تهران فعالیت می‌کنند. موضوع صنایع دستی در استان تهران به لحاظ فروش و تولید حائز اهمیت است.

او گفت: طی هزار روزی که از دولت سیزدهم می‌گذرد سعی کردیم کارهای جدیدتری را در استان تهران صورت دهیم که در همین رابطه پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان ارایه شده است؛ سه هزار میلیارد ریال در سال ١4٠٣ از محل تبصره ١٨ نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته او قرار است تعدادی بازارچه صنایع دستی نیز سطح شهر تهران افتتاح شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: خانه‌ای در تهران در محله فردوسی جنوبی بود که سال‌های سال توسط کلارا آبکار به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اهدا شده بود؛ نیت ایشان این بود که این خانه به یک مرکز آموزشی هنرهای سنتی تبدیل شود. با مشورتی که صورت گرفت بودجه‌ای اختصاص داده شد و به مرکز آموزش‌های مستضرفه تبدیل شده است. 

او به قصه انتشار کتاب هنر دست تهران اشاره کرد و گفت: در استان تهران در سال ١4٠١ کتابی به نام راهنمای سفرهای گردشگری تهران را منتشر کردیم؛ به عنوان یک هندبوک گردشگری معرفی شد. در حقیقت میراث تهران، ری و شمیران را در کتاب اول آوردیم.

کتاب اول منتشر شد و مورد استقبال قرار کرد. کتاب دوم را به موضوع کوهنوردی و طبیعت‌گردی اختصاص دادیم که دارای نقشه‌های گردشگری طبیعی است. کتاب سوم که در سال ١4٠٣ منتشر شده است به صنایع دستی اختصاص داده شده است؛ یک سال گذشته چهارچوب این کتاب بسته شده است که فقط معرفی اثر نیست، معرفی موزه‌هایی است که به معرفی اثر پرداختند. در چاپ اول آثار ١5٠ هنرمند برجسته تهران به نمایش درآمده است.

صنایع دستی در این مدت صدا یافت

مریم جلالی، معاون صنایع دستی نیز سخنرانی کرد و در همین رابطه گفت: خانواده صنایع دستی برای ما محور است و در آستانه روز جهانی صنایع دستی، همیشه شاکر یادگیری‌ام و زنده به آموختن. در دومین سال خدمتم از همه هنرمندانی که معلم من بودند تشکر می‌کنم.

هر روز که دست آفریده‌های هنرمندان این دیار را می‌بینم مسئولیتی خطیر به من گوشزد می‌شود. به بهانه هزارمین روز دولت سیزدهم باید به اقتصاد هویت بنیان و توجه به نسل جدید تاکید کنیم. پیوند نسلی در پاسداشت هویت وظیفه ماست. 

او ادامه داد: صنایع‌دستی به مثابه یک نهاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و این مهم محقق نمی‌شد مگر با تلاش همه دست‌ها و همه کسانی که در این جمع گرد آمدند. من مدیون محبت تک تک شما هستم. صنایع دستی در ستاد سفرهای نوروزی و پایگاه‌های میراث فرهنگی جای گرفت. 

جلالی افزود: صنایع دستی طی این مدت حرفی برای گفتن پیدا کرد، صدا یافت و ثمربخش شد. صنایع دستی به توسعه و کسب و کار منجر شد و همکاری قابل توجهی با نهاد و دستگاه‌های متفاوت داشت. امروز که اینجا هستیم صنایع‌دستی در حیاط دولت حیات دوباره‌ای پیدا کرد و اقدامات بسیاری در این رابطه صورت گرفت که همه آن‌ها خاطرات خانواده صنایع است.

او ضمن اشاره به مختصری از اقدامات صورت گرفته، برگزاری ٣٢ نمایشگاه ملی و منطقه‌ای، گذراندن دو جشنواره سرو سیمین، پوشش ١٠ هزار بیمه، افزوده شدن ١5٠ هزار نفر به اشتغال، رتبه اول ثبت جهانی با اضافه شدن دو شهر و ... را برخی از آن‌ها عنوان کرد.

جلالی افزود: نهضت ایجاد خانه‌های صنایع دستی و بافت تاریخی به مدد صنایع دستی زنده شد. تمام امید من به همراهی و همدلی هنرمندان صنایع دستی و پیوند نسلی و پاسداشت هنر بر پهنه جهانی است.

پس از آن ضمن برقراری ارتباطی برخط با استانداری آذربایجان شرقی به بخشی از اقدامات صورت گرفته در این استان اشاره شد. ضمن اینکه توضیحاتی درباره پروژه‌ای که به تازگی در این استان انجام شده ارایه و به صورت برخط افتتاح شد.

طی این پروژه کارگاه شیشه‌گری فوتی در آذربایجان شرقی افتتاح خواهد شد؛ این پروژه 1200 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشته و حدود 200 نفر ظرفیت اشتغال‌زایی دارد.

از پروژه بازارچه دائمی صنایع دستی گذر قدیم تهران نیز رونمایی شد و ضمن اعلام نام شرکت تجارت ایران مال به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از افتتاح این پروژه خبر داد.

در این پروژه 1500 میلیارد سرمایه‌گذاری شده و برای 36 نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد.

پس از آن به صورت برخط از پروژه صنایع دستی خانه رئوفی قزوین نیز رونمایی شد که 20 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داشته و ظرفیت اشتغال‌زایی برای 10 نفر را دارد.

سپس ارتباط دیگری به صورت برخط با سمنان برگزار شد که طی آن نیز به افتتاح پروژه خانه صنایع دستی خیرآباد اشاره شد.

طی این پروژه که در روستای خیرآباد افتتاح خواهد شد، برای 10 نفر شغل ایجاد می‌شود. این پروژه با 20 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به مرحله افتتاحیه رسیده است.

سپس از پروژه دیگری در استان یزد رونمایی شد؛ در همین راستا پروژه کارگاه بسته بندی صنایع دستی نیز افتتاح شد. این پروژه 70 میلیارد ریال سرمایه گذاری داشته و ظرفیت اشتغالزایی 12 نفر به صورت مستقیم را ایجاد خواهد کرد.

نمایشگاه شکوه ایران باستان در چین

سپس سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی کرد. او گفت: در روز جهانی صنایع دستی با همه وجود تبریک عرض می‌کنم به همه شما عزیزان و برای همگی آرزوی موفقیت دارم.  

او به تنوع بالا صنایع دستی در حدود ٣٠٠ رشته اشاره کرد و گفت: فردا عازم سفر چین هستم که به بهانه نمایشگاه شکوه ایران باستان است؛ داشتم فکر می‌کردم که صنایع دستی برای آن‌ها چه چیزی ببرم. گفتم از سفیر چین بپرسید ببینید چینی ها از کدام صنایع دستی ما بیشتر خوششان می آید. در جواب گفتند که سفیر می گوید هر چه که از صنایع دستی ایران بیاورید اینجا مورد استقبال است. 

او گفت: داشتن این حق انتخاب بسیار مهم است که ما تعدد صنایع دستی را داریم. 

تقدیر از عوامل «نون خ» 

رییس اسبق سازمان صداوسیما با اشاره به عوامل «نون خ» و حضور بعضی از آن‌ها در این سریال به فعالیتشان در زمینه شناساندن صنایع دستی اشاره کرد.

در بخشی از مراسم از مهدی فرجی ـ تهیه‌کننده سریال «نون خ» ـ صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و جمعی دیگر از عوامل این سریال تقدیر شد.

فرجی تهیه کننده این سریال گفت: سازمان صدا و سیما اثرسنجی از این سریال انجام داده و این را از کسانی که سریال را ندیدند و از کسانی که دیدند. میان کسانی که سریال را دیدند 6٨ درصد معتقد بودند که از ظرفیت صنایع دستی در پیشرفت کشور استفاده نشده است. آن هایی که سریال را دیده بودند ٧٢ درصد اعلام کرده بودند که میل هستند از استان سیستان و بلوچستان به ویژه چهارمحال بختیاری دیدن کنند.

خاطرات ضرغامی از رییس جمهور شهیدا

ضرغامی سپس گفت: تنوع صنایع‌دستی ما فوق‌العاده است. تقریبا در دنیا منحصر بفرد هستیم و به لحاظ تنوع نمره اول هستیم. 

او گفت: جا دارد از توجه ویژه رییس جمهور شهیدمان نیز یاد کنیم؛ ایشان به صنایع‌دستی بسیار توجه می‌کردند. ایشان در این رابطه دستورات ویژه می‌دادند؛ تحول در یک حوزه، تحول در نگاه است. هم در زمینه صنایع دستی، گردشگری و هم میراث فرهنگی توجه بسیاری داشتند و کار مهمشان این بود که تحول و توجه در نگاه را ایجاد کرد. چند بار به شوخی به من می‌گفت شما که شعارت این بود که فلان جا زیر میز بزنی برو و جای دیگری هم زیر میز بزن.

وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی افزود: در یک نمونه گفتم آقای رییس جمهور می‌خواهید صنایع دستی رونق بگیرد؟ باید زمینه صادرات را باز کنیم که هر کس از هر کجای کشور هر میزان صنایع دستی خواست ببرد هر کجای دنیا بفروشد و به ایشان گفتم هر بار می‌خواهیم کاری انجام دهیم، این در حالی است که می‌گویند این کار نیازمند پیمان‌سپاری ارزی است. آقای رییس جمهور بسیار از حوزه صنایع دستی حمایت کرد و در دولت دفاع کرد که هر کس که به دنبال صادرات صنایع دستی است با مشکلی مواجه نشود.

ضرغامی در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: یک روز به ایشان عرض کردم اگر می‌خواهید گردشگری ایران رونف بگیرد، باید سخت‌گیری را در حوزه صدور روادید برطرف کنیم. بیاید روادید را یک‌طرفه برداریم که ایشان قبول کردند.

ابتدای کار از یک کشور شروع کردیم؛ البته به اتفاق آرا دولت رأی منفی داد و دلیلشان این بود که عزت ملی ما ممکن است زیر سوال برود. به نظر من بحث عزت ملی اینجا مطرح نیست. اگر ترکیه جایگاه گردشگری‌اش اینچنین است، بیش از ٨٠ کشور را لغو یک طرفه روادید کردند.

سپس بنده برای ایشان توضیح دادم در نهایت به جای یک کشور ٣٠ کشور را پیشنهاد دادیم؛ آنجا توضیح دادیم و استدلال کردیم که ما می‌خواهیم درهای جمهوری اسلامی را به روی مردم دنیا باز کنیم و می‌خواهیم بگوییم اینجا انقلاب شده است مردم دنیا بیایید ایران را ببینید.

نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که علیرغم اینکه مشکلاتی داریم اما هر گردشگری که به ایران وارد می‌شود داخل نگاهش به ایران عوض می‌شود. امروز با بیش از سه و نیم میلیارد مردم دنیا لغو روادید داریم. در حوزه صنایع دستی شروع کردیم که کارهای خوبی صورت گرفته است اما اول راه دیگه صناع دستی هستیم اما خوشبختانه این تحول در نگاه ایجاد شده است.

ضرغامی اظهار کرد: در مورد بیمه نیز که تصویب شد، اقدامات بسیاری صورت گرفت که البته در میان یک میلیون و نیم فعال صنایع دستی، عدد فعلی چندان قابل توجه نیست. 
این بخش باید آنقدر رونق گیرد که لازم نباشد دولت بیمه یک‌طرفه انجام دهد. اصل کار، رونقِ تولید است. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: بر اساس آسیب شناسی که انجام دادیم، چند آسیب مهم داریم. یکی از آسیب‌های مهم ما بسته‌بندی است. با بسته‌بندی خوب است که کالا عرضه می‌شود. ضمن اینکه تمام دستگاه‌ها که می‌خواهند به خارجی‌ها هدیه دهند باید صنایع دستی هدیه دهند. در نظر گرفتن تنوع، رنگ، سلیقه جوانان و ... مهم است. 

باید حرف و سلیقه جوانان را بفهمیم

ضرغامی با اشاره به اهمیت توجه به سلیقه جوانان در طراح صنایع دستی ایرانی، خاطرنشان کرد: شعار این دوره جشنواره ما پیوند نسلی است. پیوند نسلی دیگر این است که ببینیم سلایق جوانان چیست. در حال حاضر این رابطه قطع شده و امثال ضرغامی در این سن بلد نیست با دهه هشتادی‌ها حرف بزنند.

بعد با هم درگیر می‌شویم چون زبان هم را نمی‌فهمیم. صنایع دستی باید در زندگی جوانان و نوجوانان بیاید و حالا از سبد خرید بسیاری خانواده‌ها حذف شده است. باید از سوی دیگر کمی کاربردی نیز بشود. 

او ادامه داد: رییس جمهور شهید بر ضرورت توجه به عرضه درست صنایع دستی، بسیار تاکید کردند؛ ایشان تأکید کردند که در ورودی همه شهرها باید بازارچه صنایع دستی ایجاد شود. 

ضرغامی گفت: ما باید صنایع دستی را به خوبی به دست مردم برسانیم. جا دارد که از ابتکار خانه صنایع دستی نیز تشکر کنم. امروز ١٣ خانه صنایع دستی افتتاح خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان