روزنامه در شرایطی که تولید خودروسازان بزرگ و نیمهدولتی کشور در 7 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده، آمارها نشان میدهند خودروسازان خصوصی توانستهاند بیش از یک درصد به تیراژ خود در بازه زمانی موردنظر بیفزایند.
طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا پایان مهر امسال، در مجموع 71 هزار و 915 دستگاه محصول سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور به تولید رسیده که نشان از افزایش 04/ 1 درصدی تیراژ نسبت به 7 ماه سال گذشته دارد. با توجه به آمار کل تولید خودروهای سواری در هفت ماه امسال، مشخص میشود سهم محصولات بخش خصوصی از تیراژکل، چیزی حدود 9 درصد است. در بین شرکتهای بخش خصوصی، مدیرانخودرو هرچند کماکان صاحب بیشترین تیراژ است، با این حال تولید آن در هفت ماه امسال 6/ 18 درصد کاهش پیدا کرده است. این شرکت 31 هزار و 647 دستگاه محصول سواری را در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده است.
مدیرانخودرو که محصولات چری چین را در ایران مونتاژ میکند، بیشترین تیراژ 7 ماه امسال خود را به مدل امویام X. 22 اختصاص داده است. همچنین کمترین تیراژ در این شرکت نیز به مدل امویام 110 اختصاص دارد. طبق آمار اعلامی، مدیرانخودرو مونتاژ مدل قدیمی امویام 315 و همچنین امویام 550 را متوقف کرده است.
دیگر شرکت بزرگ بخش خصوصی یعنی کرمانموتور، تیراژی 26 هزار و 279 دستگاهی تا پایان مهر امسال داشته و این آمار سبب شده کرمانیها نسبت به هفت ماه سال گذشته، یک دهم درصد کاهش تیراژ را تجربه کنند. بنابر آمار اعلامی، کرمانموتوریها مونتاژ مدلهایای 10، ای20 و النترا را (بهدلیل نبود قطعات) متوقف کردهاند، با این حال مدل اکسنت همچنان تا پایان مهر در این شرکت مونتاژ شده است. البته به احتمال فراوان، اکسنت نیز با توقف تولید مواجه خواهد شد، زیرا کرهایها ارسال قطعات منفصله خودرو به ایران را بهدلیل تحریمها آمریکا متوقف کردهاند.
در کرمانموتور، اما چند مدل چینی نیز مونتاژ میشود که شامل محصولات شرکت جک است. در این بین، مدل جک S. 5 دارای بیشترین تیراژ در کرمانموتور است، هرچند در مقایسه با 7 ماه سال گذشته افتی 43 درصدی را به خود میبیند. آمار وزارت صنعت میگوید کرمانموتوریها مونتاژ محصولات لیفان را متوقف کرده و گویا دیگر قصد همکاری با این خودروساز چینی را ندارند.
اما از گروه بهمن هم خبر میرسد تیراژ محصولات سواری این شرکت طی 7 ماه امسال روندی رو به صعود داشته است. طبق آمار، گروه بهمن تا پایان مهر امسال شش هزار و 92دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 1/ 57 درصد رشد تیراژ را تجربه کند. در بین محصولات این شرکت، بسترن B. 30 دارای بیشترین تیراژ بوده و مزدا3 هم کمترین تعداد تولید را به خود اختصاص داده است.
با توجه به آنکه مزدای ژاپن در ردیف تحریمکنندگان خودروسازی ایران قرار گرفته، به احتمال فراوان مونتاژ مزدا3 نیز متوقف خواهد شد. طبق آمار، گروه بهمن در مهر امسال فقط 5 دستگاه مزدا3 را مونتاژ کرده که نشان از کمبود قطعات منفصله این محصول دارد. دیگر محصول گروه بهمن، هاوال H. 2 نام دارد که طی 7 ماه امسال، یک هزار و 176 دستگاه تیراژ داشته است.
تیراژ این خودرو در مهر، اما تنها 84 دستگاه بوده و این موضوع نشان میدهد تامین قطعات هاوال هم با مشکلاتی همراه شده است. اخیرا گروه بهمن به ثبتنامکنندگان هاوال پیشنهاد داده بهجای این محصول، بسترن B. 30 را تحویل بگیرند. این موضوع نشان میدهد مونتاژ هاوال طبق روال عادی پیش نمیرود و مشخص نیست گروه بهمن و طرف چینی، چه برنامهای برای آینده این محصول با توجه به تحریمهای آمریکا علیه خودروسازی ایران دارند.
در بین دیگر شرکتهای بخش خصوصی خودروسازی کشور، «صنعت خودرو آذربایجان» توانسته تیراژ خود را از 164دستگاه طی 7 ماه سال گذشته، به پنج هزار و 34 دستگاه در بازه زمانی مشابه امسال برساند. این شرکت تازه وارد به مونتاژ محصولات امجی چین مشغول بوده و در بین خودروسازان خصوصی، بیشترین نرخ رشد را طی هفت ماه امسال داشته است.
همچنین بمخودرو نیز تیراژی یکهزار و 385 دستگاهی را در 7 ماه امسال از خود بهجا گذاشته تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، 2/ 74 درصد رشد کند. این خودروساز قدیمی بخش خصوصی که روزگاری فولکس گل را مونتاژ میکرد، حالا میزبان محصولات جیلی چین شده است. در نهایت ریگان خودرو، دیگر خودروساز تازه وارد بخش خصوصی نیز توانسته طی 7 ماه امسال، 702 دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این شرکت محصولی از چین به نام کوپا را مونتاژ میکند و تمام 702 دستگاه تیراژ 7 ماه امسال آن نیز به همین محصول مربوط میشود.