ماهان شبکه ایرانیان

هزینه سنگین استفاده از خودروهای شخصی در مقایسه با تاکسی های اینترنتی

برای تردد با خودروهای شخصی در شهر باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنیم و بر همین اساس استفاده از تاکسی‌های آنلاین به صرفه‌تر خواهد بود

برای تردد با خودروهای شخصی در شهر باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنیم و بر همین اساس استفاده از تاکسی‌های آنلاین به صرفه‌تر خواهد بود. حال شما در نظر بگیرید یه خودروی 206 تیپ 2 با کارکرد پایین و تازه نفس دارید و شما را نیز دائم به تعمیرگاه نمیبرد، با این خودرو شما باید سالانه برای تردد در یک مسیر ثابت حدود 13 و نیم میلیون تومان هزینه کنید. این در حالی است که در صورت استفاده از تاکسی‌های آنلاین این هزینه حدود 8 میلیون تومان خواهد شد و اگر از حمل و نقل عمومی استفاده کنید حدود 2 و نیم میلیون تومان هزینه در سال خواهد داشت. اگر ما بخواهیم زمان از دست رفته در ترافیک را با خودروهای شخصی و تاکسی‌های آنلاین بر این هزینه‌ها اضاف کنیم، خواهید دید که استفاده از خودروی شخصی چقدر برای شما زیان مالی در پی دارد.
خودروی شخصی در یک سال چقدر هزینه دارد
به گزارش خودرو بانک و به نقل از ایران جیب، برای محاسبه هزینه یکسال خودروی شخصی موارد زیادی را باید در نظر گرفت. مهمترین مورد بیمه خودرو است، اعم از بدنه و شخص ثالث. هزینه بیمه شخص ثالث یک خودروی 206 صفر کیلومتر امسال 2 میلیون و 500 هزار تومان بوده است. حال اگر بخواهیم بیمه یک 206 با عمر کمتر از 7 سال را در نظر بگیریم حدود 1 میلیون و 600 هزار تومان می‌شود که ما در محاسبه خود میانگین را 2 میلیون تومان در نظر می‌گیریم. هزینه بیمه بدنه نیز بین 400 تا 700 هزار تومان است که ما میانگین 500 هزار تومان را محاسبه می‌کنیم.
در یک سال هزینه‌های دیگری همچون تعمیر و برخی موارد تصادف، عوارضی و خلافی نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در این محاسبه ما تصادف را در نظر نمی‌گیریم و فرض بر قانونمند بودن شما می‌گذاریم. هزینه عوارض خودروی 206 در سال حدود 50 تا 60 هزار تومان بوده و خلافی خودرو را هم 300 هزار تومان متصور می‌شویم. هزینه‌های تعویض روغن و ضد یخ، فیلترها و سرویس های سالانه و برخی تعمیرات جزئی در سال را 500 هزار تومان فرض می‌کنیم. برای محاسبه هزینه بنزین در یکسال نیز فرض می‌کنیم شما در ماه حدود 100 لیتر بنزین مصرف می‌کنید که در سال مبلغ 1 میلیون 200 هزار تومان هزینه بنزین شما می‌شود. حال با جمع کردن این هزینه‌ها حدود 4 میلیون و 500 هزار تومان هزینه شما می‌شود.
سود پول خودرو شما در بانک چقدر است
حال اگر پولی که صرف خرید خودرو کرده‌اید را به عنوان سپرده در بانک در نظر بگیریم، قیمت 206 تیپ 2 حدود 60 میلیون تومان است. این پول با سپرده یکساله با سود 15 درصد در یکسال حدود 9 میلیون تومان می‌شود. پس شما با خرید خودروی 206، در یکسال حدود 9 میلیون تومان را از دست می‌دهید. حال اگر سود بانکی یکساله و هزینه‌های یکساله خودرو را با هم جمع ببندیم حدود 13 میلیون و 500 هزار تومان در یکسال هزینه رفت و آمد با خودروی شخصی شما می‌شود.


هزینه کمتر تاکسی‌های آنلاین نسبت به خودروی شخصی
حالا اگر با وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های آنلاین برای تردد و رفت‌و‌آمد خود استفاده کنیم چقدر هزینه باید کرد؟ به عنوان مثال اگر شما بخواهید با تاکسی‌های آنلاین از مسیر خیابان انقلاب به سمت صادقیه برویم، حدود 12 هزار تومان پول کرایه می‌شود و اگر این مسیر را برای برگشت نیز در نظر بگیرم، روزانه حدود 22 هزار تومان هزینه شما برای تردد روزانه شما می‌شود. با محاسبه 22 هزار تومان روزانه، حدود 660 هزار تومان در ماه و 7 میلیون و 920 هزار تومان در سال هزینه رفت و آمد شما با تاکسی‌های آنلاین می‌شود.
استفاده از حمل و نقل عمومی مناسب‌ترین مدل تردد است
در نظر بگیریم اگر مسیر خیابان انقلاب تا صادقیه که با تاکسی‌های آنلاین حدود 12 هزار تومان هزینه داشت، اگر با حمل و نقل عمومی و مترو این مسیر تردد شود با یک بلیط تک سفره مترو با قیمت 1000 تومان تردد می‌شود که بسیار به صرفه‌تر است. حال اگر بعد از پیاده شدن در خیابان انقلاب اگر بخواهید یک کورس با تاکسی بروید باید حدود 1200 تومان کرایه پرداخت کنید. با احتساب این دو کرایه، هزینه روزانه شما 6800 تومان می‌شود که در ماه حدود 204 هزار تومان هزینه رفت و برگشت شما در ماه شده و در یکسال حدود 2 میلیون و 450 هزار تومان هزینه یکسال شما می‌شود. همچنین باید گفت که اگر این مسیر با اتوبوس تردد شود این هزینه مشابه مترو خواهد بود.
یک پنجم خودروهای کشور در شهر تهران
حال با این محاسبات ساده که نشان می‌دهد استفاده از خودروهای شخصی به زیان اقتصادی خانواده‌ها بوده و اقتصاد ملی را نیز تهدید می‌کند و استفاده از حمل و نقل عمومی بسیار به صرفه‌تر است، اما با این وجود مردم کشورمان بیشتر علاقمند به استفاده از خودروهای شخصی در ترددهای داخل شهر و مسافرت‌های بین شهری هستند و حمل و نقل عمومی را از نظر مزیت اقتصادی کم اهمیت کرده است و سازمان‌های مرتبط از جمله راه‌آهن و سازمان هواپیمایی کشوری هر ساله از ریزش مسافران خود می‌گویند. بر اساس آمار منتشر شده حدود 20 میلیون خودرو در کشور پلاک شده است که حدود 4 میلیون از این تعداد خودرو یعنی یک پنجم آن در شهر تهران تردد می‌کنند. همچنین بر اساس آمار منتشر شده بانک مرکزی در سال 96 حدود 49.4 درصد خانوارها از خودروی شخصی، 16 درصد موتورسیکلت و 13.1 درصد نیز از دوچرخه برای ترددهای خود استفاده کرده‌اند. بر اساس همین آمار مخارج سال گذشته یک خانوار شهری، حمل و نقل با رقم 44 میلیون و 641 هزار و 156 ریال 10.6 درصد و کالا و خدمات متفرقه با 34 میلیون و 592 هزار ریال، 8.2 درصد را تشکیل داده‌اند.
سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ریلی کشور که در تاریخ یکشنبه 11 آذرماه برگزار شد، اظهار داشت: ما حدود 100 میلیارد نفر سفر حومه‌ای در کشور داریم که کریدورهای ریلی ما قادر به انجام 40 میلیارد نفر سفر هستند، اما سهم ریل در سفرهای مردم زیر 5 درصد بوده که باعث تاسف است. وی در ادامه درباره آلودگی شهر تهران و راهکارهای کاهش این آلودگی بیان داشت: 30 درصد خودروهای ورودی و خروجی به شهر تهران متعلق به خودروهای حومه تهران هستند که اگر بتوانیم این درصد را به خط ریلی منتقل کنیم حجم زیادی از آلودگی شهر تهران کاسته خواهد شد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان