معرفی و نقد Ralph Breaks the Internet؛ یک دنبالهٔ موفق پس از ۶ سال

برخلاف انتظارها، «رالف اینترنت را خراب می‌کند» دنبالهٔ فیلم اول «رالف خرابکار» Wreck-It Ralph در سال ۲۰۱۲ که فروش ۴۷۱ میلیون دلاری را به دست آورده بود، بسیار موفق ظاهر شده است

برخلاف انتظارها، «رالف اینترنت را خراب می‌کند» دنبالهٔ فیلم اول «رالف خرابکار» Wreck-It Ralph در سال 2012 که فروش 471 میلیون دلاری را به دست آورده بود، بسیار موفق ظاهر شده است. فیلم اول داستانی طنز بر پایه نوستالژی بازی‌های ویدیویی قدیمی داشت و حالا استودیو والت دیزنی بار دیگر با زنده کردن خاطرات خوب، باز هم مخاطب را می‌خنداند.
جان سی ریلی John C. Reilly و سارا سیلورمن Sarah Silverman در دنباله‌ٔ جدید روی نقش‌های پیشین‌شان صداگذاری کرده‌اند. هنرپیشگانی مثل گل گدوت Gal Gadot و تراجی پی. هنسون Taraji P. Henson به آنها ملحق شده‌اند تا احتمالا سلیقه‌ٔ همه نسل‌ها را پوشش دهند.

همچنین بخوانید:
صداپیشگی متفاوت بندیکت کامبربچ در انیمیشن Dr. Seuss. The Grinch

این فیلم پس از دنباله‌ٔ «امدادگران: مأموریت زیرزمینی» The Rescuers Down Under در دهه 90 و «فانتازیا 2000» Fantasia 2000، سومین فیلم تولید شده دیزنی (بدون پیکسار) است. هم‌چنین «رالف 2» اولین دنباله‌ای است که با حضور دوبارهٔ تیم کارگردانی و نویسندگی فیلم پیشین یعنی ریچ مور Rich Moore و فیل جانستون Phil Johnston تولید شده است.

فیلم به نوعی در ادامه‌ٔ داستان اول است. در «رالف 2» رالف (ریلی) و دوست کوچکش ونلوپه Vanellope (سیلورمن) را می‌بینیم که برای پیدا کردن جایگزین برای قسمت ذخیرهٔ بازی ویدیویی ونلوپه به نام شوگر راش Sugar Rush، وارد دنیای عجیب و بزرگ اینترنت می‌شوند.
آنها متوجه شده‌اند که لیتواک Litwack (اد اونیل Ed O’Neill) صاحب گیمنت آنها، بالاخره اتصال وای-فای را راه‌اندازی کرده است و حالا برای حل مشکل‌شان، وارد دنیای حیرت‌آور پرزرق‌وبرق اینترنت و وب جهان گستر (World Wide Web) می‌شوند و حالا با اتفاقات و شخصیت‌های جدیدی مواجه خواهند شد.
زمانی که تماشاچی حس می‌کند طنز داستان در حال کمرنگ شدن است، فیلم‌نامهٔ جانستون و پاملا ریبون Pamela Ribon دوباره با چیزهایی مثل تجمع خنده‌دار پرنسس‌های دیزنی، که نقطه اوج طنز کار است، جان دوباره‌ای می‌دهند.
در حالی‌ که ممکن است ضرب عاطفی انکارناپذیر فیلم (قسمتی که مربوط به پیچیده بودن روابط دوستی می‌شود) به اندازه قسمت‌های طنز آن هوشمندانه نباشد، نمی‌توان به چیزی مثل آموزش‌های آریل Ariel و موانا Moana به ونلوپه برای پیدا کردن آهنگ شخصی موردعلاقه‌اش با نگاه کردن به پهنه آب و گرفتن ایدهٔ جدید، ایراد گرفت.ریچ مور در کنار بایرون هووارد Byron Howard تجربه‌ٔ ساخت «زوتوپیا» Zootopia را داشته و حالا در اثر جدیدش نیز از حالت و انرژی بصری مشابهی استفاده کرده که با دقت در جزئیات و رنگ‌آمیزی‌های خلاقانه نمایان شده است.
هرچند ریلی و سیلورمن باز هم به عنوان شخصیت‌های مهربان این فیلم شناخته می‌شوند، دوستان تازه‌ و دلسوزی مثل شخصیت‌های گدوت و هنسون در کنار آنها قرار گرفته‌اند تا به حل مشکل‌شان کمک کنند. شخصیت آلن تودیک Alan Tudyk  شبیه به تورومن کاپوتی Truman Capote در نقش همه‌چیزدان KnowsAll، که یک موتور جستجوی قوی است و قدرت زیادی دارد، ظاهر شده است.
بدون شک جالب‌ترین قسمت «رالف اینترنت را خراب می‌کند» جایی است که پرنسس‌های دیزنی با طنزی طعنه‌آمیز دور هم جمع شده‌اند و بیشتر آنها با صدای گوینده اصلی‌شان حضور یافته‌اند و پرده از قدرت سرگرم‌کنندگی‌شان برمی‌دارند.
این مقاله برگرفته از نوشتهٔ مایکل رکشافن Michael Rechtshaffen در سایت hollywoodreporter.com است.
نظر سایر منتقدان دربارهٔ این انیمیشن چیست؟
دانا شوارتس Dana Schwartz ؛ اینترتینمنت ویکلی Entertainment Weekly«رالف اینترنت را خراب می‌کند» ساختار زیبا، بلندپرواز و طنز انتقادی هوشمندانه‌ای دارد و برخلاف بیشتر آثاری که هرگز به طور ویژه رشد نمی‌کنند، بسیار آزادانه و عالی ساخته شده است.
تام روسو Tom Russo ؛ بوستون گلوب Boston Globe

ابتکار، تأثیرگذاری و بی‌ملاحظگی‌های این فیلم باعث تولید یک دنباله‌ٔ غنی و وسعت دید بالا شده که به بسیاری از مشکلات این روزهای ما با هوشمندی اشاره می‌کند.
بیلگه ایبری Bilge Ebiri ؛ نیویورک تایمز The New York Times

احتمالا جایی میان شبیه‌سازی‌های پرزرق‌وبرق و طنز هیجان‌زده‌ٔ فیلم، متوجه می‌شویم که در حال تماشای یک طنز صریح و بی‌پرده درباره‌ٔ نوع زندگی آنلاین خودمان و هیولاهایی که به آن تبدیل شده‌ایم، هستیم.
جیم اسلوتک Jim Slotek ؛ اوریجینال سین Original-Cin«رالف 2» همه‌ٔ آن چیزی است که «رالف خرابکار» را به شدت لذت‌بخش کرده بود. حالا با اثری به بزرگی خود دنیای اینترنت روبرو شده‌ایم. طعنه‌های داستان بسیار تند و تیز است و بی‌وقفه می‌تازاند. نمی‌توان به راحتی از تماشای این انیمیشن جذاب با بچه‌ها دست کشید.
جانی الکسینکی Johnny Oleksinski ؛ نیویورک پست New York Post

نقاط اوج، در مفهوم و طراحی هر دو فیلم، برای سلیقه‌ٔ شخصی من کمی عجیب و پیچیده به نظر می‌رسد. اما اثر مشترک فیل جانستون و ریچ مور بسیار هوشمندانه ساخته شده است. ریلی و سیلورمن بار دیگر صداپیشگی پراحساس و گیرایی را ارائه داده‌اند.
جیم وجوودا Jim Vejvoda ؛ آی‌جی‌ان IGN

اگرچه پرداختن به موضوعی مثل اینترنت گزینهٔ زیاد تازه‌ای به حساب نمی‌آید، اما این انیمیشن نه تنها به خاطر فرستادن فیزیکی دو شخصیت اصلی‌اش به دنیای وب موفق ظاهر شده، بلکه تأثیر احساسی این تجربه نیز بسیار خوب از آب در آمده است.
برایان تالریکو Brian Tallerico ؛ راجرایبرت RogerEbert.com«رالف اینترنت را خراب می‌کند» با شجاعت هرچه تمام، کودکان را تشویق می‌کند که نه تنها به آنچه هستند باور داشته باشند، بلکه از دوستان‌شان نیز بخواهند که خود واقعی‌شان را با تمام نیازها و خواسته‌هایشان بپذیرند. دوست شما نباید دقیقا شبیه شما باشد تا بتواند رابطه‌ٔ دوستی‌اش را حفظ کند؛ این پیامی است که در این فیلم سرگرم‌کننده با تیزهوشی به مخاطب داده می‌شود.
کریستن پیج-کربی Kristen Page-Kirby ؛ واشنگتن پست Washington Post

پیشرفت رالف و ونلوپه در قسمت اول چیزی است که آنها را کنار هم قرار داده است. حالا، این همان چیزی است که آنها را مجبور به جدایی می‌کند. در «رالف 2»، آنها تلاش می‌کنند که رابطه‌شان را حفظ کنند، اما در همین حین قصد جدایی از یکدیگر را دارند. روند داستان کشمکش بین این دو شخصیت را با حساسیت و توجه ویژه‌ای (در کنار جوک‌های بی‌پرده) به نمایش می‌گذارد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان