میثم نیلی در نشست دستاوردهای فرهنگی انقلاب در حوزۀ نشر بیان کرد:

حججی و گردش یک‌میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومانی!

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: درست است که جمهوری اسلامی در حوزۀ فرهنگ و نشر کارهایی را انجام داده و به لحاظ کمیت آمار بالایی را اعلام کرده است؛ اما باید این جریان را با شاخص کیفی هم سنجید.

به گزارش مشرق، میثم نیلی در نشست «دستاوردهای فرهنگی انقلاب در حوزۀ نشر» که در محل فروشگاه «کتاب اندیشه» برگزار شد، با اشاره به دهۀ چهلم انقلاب اسلامی گفت: ما وارد دورۀ نوجوانی و نزدیک به بلوغ یک نظام مبتنی بر ولایت‌ الله شده‌ایم. از سال 57 که به واقع از دورۀ طاغوت به دورۀ ولایت الله مهاجرت کردیم، چهار دهه می‌گذرد. در طی این چهل سال شاهد پیشرفت‌ها بوده‌ایم و امیدواریم باز هم شاهدشان باشیم.

بیشتر بخوانیم:

اعتراف صفار هرندی درباره یک ناشر + عکس

پاسخ کوبنده «امیرخانی» به مجمع ناشران از کجا نشأت گرفت؟

نخبگان درباره نماهنگ «ایستاده‌ایم 2» چه گفتند؟

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: به زعم من مهم‌ترین نعمتی که خداوند می‌تواند به ملتی عطا کند، این است که آنان را از محبت و حاکمیت خودش برخوردار کند؛ همچنان که خداوند بعد از چند قرن به ملت ایران حاکمیت‌ الله را داد تا بلکه مقدمه‌ساز حاکمیت جهانی اسلام باشد.

اعداد و ارقام می‌تواند تودهنی به مخالفان نظام ما باشد

وی با بیان اینکه در واقع خداوند امثال امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای و بقیۀ بزرگان را به ملت ایران هبه کرده است، گفت: ملت ایران شایستۀ داشتن این بزرگان هستند؛ اما مطمئناً در قبال این موهبت الهی و نظام اسلامی نیز مأموریت و وظیفه‌ای خواهند داشت؛ این مأموریت مقدمه‌چینی برای حاکمیت جهانی اسلام و ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.

نیلی با بیان روایتی از دوران حضرت موسی(ع) و قوم بنی‌اسرائیل تصریح کرد: قوم بنی‌اسرائیل رهبر خودشان را رها کردند و به قولی اشک پیغمبرشان را درآوردند؛ این موضوع را دربارۀ ملت ما هم باید مطرح کرد. درست است ملت ما چنین کاری نکردند؛ اما آیا کسانی به دنبال چنین اقداماتی در مورد انقلاب اسلامی نبوده‌اند؟

این فعال حوزۀ نشر تأکید کرد: درست است که جمهوری اسلامی در حوزۀ فرهنگ و نشر کارهایی انجام داده و به لحاظ کمیت آمار بالایی را اعلام کرده است؛ اما باید این جریان را با شاخص کیفی هم سنجید.

به گفتۀ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، جای شک نیست که پس از انقلاب، در بسیاری موارد رشد انکارناپذیری داشته‌ایم؛ چه‌بسا در حوزۀ کمّی نشر و تولید کتاب به کمیت 50برابری رسیده‌ایم. نه‌تنها آمار بازار نشر، بلکه آمار سایر فعالیت‌ها نیز همین گونه است. اینها می‌تواند به قول معروف تودهنی به مخالفان نظام ما باشد؛ اما اصل ماجرا فقط این آمارها نیست.

جمهوری اسلامی، پلۀ حداقلی برای حرکت نهایی اسلام است

نیلی ادامه داد: نباید با شاخص‌های آماری دنیای مدرن، آثار دورۀ انقلاب اسلامی را سنجید. در اصل باید حاصل فعالیت خودمان را با شاخص‌های اسلام محمدی بسنجیم. اینها ابزاری برای به‌رخ‌کشیدن ماحصل انقلاب و قیاس انقلاب با طاغوت است.

وی در این راستا عنوان کرد: توفیقات فرهنگی نظام و حاکمیت اسلامی ما در دستان باکفایت کسانی است که از معدن فرهنگ و حکمت برخوردارند. الان هم به جریانی داده شده است که باید از آن بهره ببریم.

نیلی در خصوص ارزیابی شاخص‌های فرهنگی کلان گفت: باید دید آیا علاقه‌مندی به اولیای خدا و تبری از طاغوت کمتر یا بیشتر شده‌. باید دید فهم ملت ما از دایرۀ مفاهیم قرآن و شهادت‌طلبی و نفرت از آمریکا و اسرائیل و... چگونه قابل سنجش است. این معیارها را با شاخص‌های متداول نمی‌توان سنجید و چه‌بسا این وجدان عمومی است که قابلیت پاسخ به این سؤالات را دارد.

وی در عین حال با اشاره به نواقص و کم‌کاری‌هایی که در حوزۀ مدیریتی کشور وجود دارد، تصریح کرد: همه می‌دانیم که شاهد اتفاقات خوب فرهنگی و رواج موفقیت این حوزه در دورۀ انقلاب اسلامی هستیم؛ حتی اگر ساختار مدیریتی کشور دچار ضعف‌هایی بوده باشد.

نیلی در تحلیل دستاوردهای انقلاب ابراز کرد: یکی تحلیل حداقلی است و اینکه مثلاً جمهوری اسلامی، پلۀ حداقلی برای حرکت نهایی اسلام است. اما در تحلیل حداکثری سراغ این سنجش می‌رویم که آیا همگی برای جلوانداختن حرکت انقلاب تلاش کرده‌ایم و آیا همه ابوذر و سلمان هستند؟ خیر. درواقع قرار هم نیست که همۀ ملت این‌گونه باشند.

کاری که در تولید نوشت‌افزار موسوم به ایرانی‌اسلامی انجام گرفته، مایۀ سربلندی است

وی با این حال در تحلیل حداکثری شاخص‌ها به شهید خلیلی‌ها و حججی‌ها اشاره کرد و گفت: نگاه اسلامی نباید محدود باشد؛ بلکه جریان انقلاب باید آرمان‌خواهی خودش را حفظ کند. چنان‌که رهبر معظم انقلاب در عین اینکه خوشبین‌ترین شخص به انقلاب هستند؛ اما منتقدترین شخصیت به مسائل کشور نیز هستند. پس باید آرمان‌خواهی را دنبال کرد.

نیلی با برشمردن برخی از اقدامات مؤثر فرهنگی که از اقدامات آتش‌به‌اختیار است توضیح داد: کاری که دوستان بدون هیچ کمکی در حرکت به سمت نوشت‌افزار موسوم به ایرانی‌اسلامی انجام می‌دهند، مایۀ سربلندی است؛ به طوری که نزدیک به 15درصد بازار نوشت‌افزار را گرفته‌اند و این درصد قابل توجهی است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: برای موفقیت باید از کمک‌خواهی صرف از دستگاه‌های رسمی مدیریتی عبور کنیم. امکانات و پولی را که تأمینش وظیفۀ آنها است باید گرفت؛ اما نیروهای خودجوش مردمی باید دست‌به‌کار شوند و به این پول و کمیت‌ها تکیه نکنند.

نیلی در این باره با اشاره به طرح فصلی وزارت ارشاد و کمک حدود دومیلیاردی به فروشگاه‌های کتاب اضافه کرد: این طرح‌ها برای این است که مردم کتاب بخرند و در عین حال نظارتی هم بر نحوۀ اجرا نیست؛ اما مردم با برخی از کارهای خودجوش توانسته‌اند موفقیت چشمگیری کسب کند.

میثم نیلی در این رابطه و در پایان سخنان خود گفت: در سال 93 امثال محسن حججی در نجف‌آباد دست به ترویج کتاب «من زنده‌ام» می‌زنند که منتج به حدود یک‌میلیارد و 650 میلیون تومان گردش مالی شد؛ چیزی در حدود هفت‌میلیارد تومان امروز. این از جمله مواردی بود که بچه‌های انقلابی به‌صورت خودجوش انجام دادند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان