هیچکس نمیتواند مانند برادران کوئن شخصیتهای سینمایی خلق کند. آنها از اولین فیلم خود در سال 1984، به نام «دهشتزده» Blood Simple تا به امروز شخصیتهایی بهیادماندنی و چهرههایی فراموشنشدنی را در فیلمهای مختلف، یکی پس از دیگری، به تصویر کشیدهاند.
بسیار سخت است که تنها بیست شخصیت برتر آنها را لیست کنیم، بااینحال به معرفی آنها میپردازیم:
20. لری گاپنیک در A Serious Manدر ابتدا شاید به نظر برسد واضحترین شخصیتی که از میان فیلمهای برادران کوئن باید انتخاب کنیم، سای ایبلمن Sy Ableman است؛ اما داستان و فیلم کاملاً متعلق به مایکل استولبارگ Michael Stuhlbarg در نقش لری گاپنیک Larry Gopnik است. لری نمایندهی ما در دنیای ناعادلانهای است که در مواجهه با چالشها، یکی پس از دیگری، سعی میکند عزت خود را حفظ کند.
19. هابی دویل در Hail, Caesar!این فیلم طرفداران کوئن را دو دسته کرده است، اما همگی بر سر بازی استثنایی آلدن ارنرایک Alden Ehrenreich در فیلم «درود بر سزار!» Hail, Caesar! توافق دارند. بسیاری از شخصیتهای فیلمهای کوئن مسافران بیتجربهای در دنیای خشن هستند و هابی حس این تیپ شخصیتی را در این فیلم که هزلی در مورد عصر طلایی هالیوود است، منتقل میکند.
18. باستر اسکروگز در The Ballad of Buster Scruggsاین فیلم ترکیب ماهرانهی کوئن از شش داستان کوتاه هست که هرکدام شخصیتها و بازیهای بیبدیلی را به نمایش میگذارند و میتوانستند به این لیست راه یابند، اما برجستهترین چهره در میان آنها تیم بلیک نلسون Tim Blake Nelson است. باستر Buster با هماهنگی کامل با ریتم یورتمهی اسبش آواز میخواند و مخالف فرهنگی است که برچسب ضد انسان به او چسبانده است؛ اما این خشونت نهفته در وجود باستر است که تم کلی فیلم را تشکیل میدهد.
17. متی راس در True Gritربودن توجه مخاطبان یک فیلم از بازی جف بریجز Jeff Bridges و مت دمون Matt Damon راحت نیست، اما این دقیقاً کاری است که هیلی استاینفلد Hailee Steinfeld در فیلم بازآفرینی داستان کلاسیک روستر کاگبرن Rooster Cogburn و متی راس Mattie Ross انجام داد. استاینفلد نقش خود را بدون ذرهای خودآگاهی مدرن یا هزلگرایی که امروزه بسیاری از بازیگران در بازیهای خود وارد میکنند، ایفا میکند. نتیجهی آن یک شخصیت فراموشنشدنی و تأثیرگذار است.
16. ایمی آرچر در The Hudsucker Proxyبازیهای اغراقآمیز زیادی در این فیلم به چشم میخورد و بازی جنیفر جیسون لی Jennifer Jason Leigh بهعنوان نقش مکمل بسیار برجسته است و جلبتوجه میکند. تقلید آشکار او از کاترین هپبورن Katharine Hepburn و بازیگران دههی 40 که بسیار سریع صحبت میکردند این کمدی مسخره را به وجود میآورند؛ اما او هر چه بیشتر در نقش خود فرو میرود، حضورش در فیلم پر از جلوههای بصری دلنواز، بهیادماندنیتر میشود.
15. اولیس اورت مکگیل در O Brother, Where Art Thouانتخاب تنها یک نقش از میان نقشهای فیلم «ای برادر، کجا هستی؟» O Brother, Where Art Thou برادران کوئن که برداشتی از ادیسه The Odyssey است، بسیار سخت به نظر میرسد. بااینحال منصفانه نیست اگر حداقل یکی از شخصیتهای جرج کلونی George Clooney را در این لیست نیاوریم، مخصوصاً با توجه به اینکه او در فیلمهای زیادی با برادران کوئن همکاری داشته و اورت Everett همچنان یکی از بهترین آنهاست.
14. بارتون فینک در Barton Finkجان تورتورو John Turturro در این نقش تنها نظارهگر نیست بلکه سعی میکند تا نمایندهی طیف وسیعی از مخاطبان و شخصیتهای مختلف باشد. او در دنیایی زندگی میکند که در ابتدا تنشزا است، اما بهمرور غیرقابلتحمل میشود. تنها نگاه خیرهی بارتون Barton نیست که به یاد ما میماند، بلکه تمام چیزهایی که در پس آن با ما بازگو میکند اهمیت دارد.
13. چاد فلدمایر Burn After Readingبرد پیت Brad Pitt به خاطر خوشتیپ بودنش معمولاً نقش شخصیتهای باحال را بازی میکند و نقش شخصیتهای خنگی مانند چاد فلدمایر معمولاً از او نمیبینیم. این یکی از جذابترین و خندهدارترین نقشآفرینیهای زندگی کاری او است. برد پیت در این نقش از تیپ شخصیتی غالب فیلمهای کوئن، کودنی که با چشمهای دریده به همهچیز نگاه میکند، تقلید کرده و بهخوبی از صورت و بدنش در انتقال آن کمک گرفته است.
12. فردی ریدنشنایدر در The Man Who Wasn’t Thereما سعی کردیم از آوردن نقشهای کوتاه در این لیست خودداری کنیم، اما باید برای شخصیت فردی ریدنشنایدر Freddy Riedenschneider با بازی تونی شالوب Tony Shalhoub استثنا قائل شویم. سخنرانی شالوب در مورد نظریهی عدم قطعیت اولین چیزی است که با فکر کردن در مورد آثار سیاهوسفید کوئن به ذهن خطور میکند. این صحنه بهخوبی، نوشته شده، کارگردانی شده و بازی شده است.
11. لئو اوبنن در Miller’s Crossingاین فیلم پر است از شخصیتهای جذاب، اما آلبرت فینی Albert Finney با بازی لئو اوبنن Leo O’Bannon است که تمام فیلم را تسخیر میکند، چه یک سیگار برگ در دست داشته باشد چه یک مسلسل. لئو و برادران کوئن میدانند که اوبنن باید در تمام صحنههای فیلم سایه بیندازد، حتی صحنههایی که در آنها حضور ندارد.
این مطلب برگرفته از نوشتهی Brian Tallerico در وبسایت Vulture است.
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
Post Views:
5