کار ترزا تمام شد؟

خانه شماره ۱۰ بدون می

دنیای اقتصاد : «ترزا می» سخت‌ترین روز نخست‌وزیری خود را تجربه کرد. او از زمانی که دولت را در دست گرفت روزهای سختی را پشت سر گذاشت. روزهای آخر هم دیگر نه توان برش در اتحادیه اروپا را داشت نه در داخل کشورش. اوضاع زمانی بدتر می‌شود که در داخل حزب خود نیز خواهان چندانی نداشت و ندارد.

او روز سه‌شنبه به سه‌کشور اروپایی رفت تا مشکل گره خورده برگزیت را با کمک صدراعظم آلمان حل کند اما دست از پا درازتر بازگشت و حالا باید منتظر تعیین سرنوشت خود از سوی هم‌حزبی‌هایش باشد. به گزارش رویترز، حزب محافظه‌کار انگلیس برای به رای گذاشتن عدم اعتماد به ترزا می و دولتش به توافق رسید. روز چهارشنبه مقامات حزب حاکم محافظه‌کار اعلام کردند که تعداد نمایندگان عضو حزب در مجلس عوام که خواستار رای‌گیری در مورد عدم اعتماد به خانم می بوده‌اند به حد نصاب رسید و طبق مقررات حزبی، این رای‌گیری شب چهارشنبه انجام شد. تا لحظه تنظیم خبر نیز در مورد رای اعتماد یا عدم‌اعتماد به ترزا می، خبری منتشر نشد.

در این شرایط و در واکنش به اعلام تصمیم به رای‌گیری در مورد عدم اعتماد به رهبری حزب، ترزا می گفت که با تمام قوا علیه پیشنهاد رای عدم اعتماد و تلاش برای برکناری خود مبارزه خواهد کرد. وی به نزدیک بودن زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و گزارش مربوط به تعداد نمایندگان موافق و مخالف توافق کنونی او با اتحادیه اروپا در مورد شرایط خروج بریتانیا اشاره کرد و گفت که تغییر رهبری در این زمان برای آینده کشور مخاطره‌آمیز خواهد بود. ترزا می همچنین افزود که نتیجه رای‌گیری در مبانی وضعیت کنونی یا محاسبات پارلمانی در این مورد تغییری نمی‌دهد.

برای به جریان انداختن روند رای اعتماد به رهبر حزب لازم است که دست‌کم 15درصد از نمایندگان مجلس عوام از حزب محافظه‌کار درخواست رای‌گیری را به مقامات حزبی تسلیم کرده باشند. با توجه به تعداد کرسی‌های محافظه‌کاران در مجلس عوام، دست‌کم 48 تن از نمایندگان حزب در مجلس عوام پیشنهاد عدم اعتماد به رهبری ترزا می را امضا کردند. مقامات حزبی گفته‌ بودند که رای‌گیری در این مورد بین ساعات 18 تا 20 دیشب به وقت محلی بود و نتیجه پس از شمارش آرا اعلام  می‌شود. در صورتی که ترزا می نتواند رای اعتماد نمایندگان حزبی را به دست آورد، از سمت رهبری حزب کناره خواهد گرفت و احتمالا فرد دیگری به‌طور موقت رهبری حزب را تا زمان انتخاب رهبر جدید در دست خواهد گرفت. طبق سنت پارلمانی بریتانیا، رهبر حزب اکثریت به نخست‌وزیری منصوب می‌شود و در نتیجه، کناره‌گیری احتمالی می از رهبری حزب حاکم به معنی تغییر نخست‌وزیر هم خواهد بود.

درخواست رای اعتماد به خانم می در هفته‌های اخیر و در پی ارائه متن توافق او و رهبران اروپایی در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا - برگزیت - به پارلمان مطرح شده بود. چندی پیش گفته شد که تعدادی از نمایندگان حزبی مخالف محتوای این توافق، درصدد جمع‌آوری امضا برای درخواست عدم اعتماد به ترزا می هستند. قرار بود این توافق روز سه‌شنبه، در مجلس عوام مطرح شود و در مورد آن مذاکره و رای‌گیری صورت گیرد اما روز دوشنبه، دولت خواستار تغییر در دستور کار جلسه مجلس و تعویق در مذاکره و رای‌گیری در این مورد شد.

دلیل این تصمیم اعلام مخالفت شماری از نمایندگان حزب حاکم با این توافق در کنار احتمال قوی رای مخالف احزاب اپوزیسیون به آن و در نتیجه، رد این توافق بود. در این شرایط ترزا می روز سه‌شنبه برای گفت‌وگو با شماری از رهبران اروپایی عازم این کشورها شد اما مقامات اتحادیه اروپا تاکنون قاطعانه با هرگونه تغییر و تجدیدنظر در این توافق مخالفت کرده‌اند. ترزا می در بیانیه خود در واکنش به پیشنهاد رای عدم اعتماد گفته است توافقی که او و رهبران اروپایی به‌دست آورده‌اند حاوی بهترین شرایط ممکن برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

ترزا می، روز سه‌شنبه دست یاری به سوی صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر هلند دراز کرد تا بتواند آنها را مجاب کند تا تغییراتی در توافق بین بریتانیا و اتحادیه اروپا ایجاد کنند. هدف او این بود که این توافق را برای نمایندگان جذاب‌تر کند. در این راستا ترزا می برای دریافت تضمین‌هایی مبنی بر اینکه تاخیر در مرز باز در ایرلند موقتی است، سه‌شنبه توقف‌های کوتاهی در هلند، آلمان و بروکسل داشت. اما آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، مارک روته نخست‌وزیر هلند، دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در جلسات جداگانه به ترزا می تاکید کردند گرچه موافق شفاف‌سازی معنایی هستند اما حاضر نیستند درباره ابعاد مختلف این توافق مجددا وارد مذاکره شوند. یونکر پیش از نشست با ترزا می در پارلمان اروپایی گفت: توافقی که ما به آن رسیدیم، بهترین توافق ممکن است. این تنها توافق ممکن است. اصلا راهی برای مذاکره مجدد وجود ندارد اما قطعا آمادگی داریم تا شفاف‌سازی بیشتر و تفسیرهای بیشتر ارائه کنیم.

از روزهای سخت تا روز سخت‌تر

احتمالا تاکنون مشخص شده است که ترزا می همچنان ساکن خانه شماره 10 خواهد بود یا نه. ترزا می، وزیر کشور دولت کامرون، پس از همه‌پرسی، سکان هدایت بریتانیا را به‌دست گرفت تا تایتانیک انگلیسی را از بین صخره‌های موجود سالم به بیرون از اتحادیه اروپا هدایت کند. اما 2 سال و نیم تقلای او برای خروج از اتحادیه اروپا موفقیت‌آمیز نبوده است. بریتانیا که با سرعت به روز 29 مارس نزدیک می‌شود، باید زودتر تکلیف خود را برای توافق با اتحادیه اروپا مشخص کند. به همین مناسبت ترزا می ماه گذشته میلادی اعلام کرد که با اروپا بر سر یک پیش‌نویس به توافق رسیده است اما آنگونه که انتظار می‌رفت این پیش‌نویس با استقبال هم‌حزبی‌های او روبه‌رو نشد.

سی‌ان‌ان در گزارشی در این خصوص نوشت: ترزا می پس از توافق به شدت از سوی افراد اروپاهراس حزب خود تحت فشار قرار گرفت. در راس این افراد جیکوب رئیس ماگ قرار دارد. روز چهارشنبه جیکوب رئیس کمیته تحقیقات اروپایی به همراه استیو بیکر، معاون این کمیته با انتشار یک بیانیه از ترزا می خواستند که دولت را تحویل دهد و برود. در بیانیه آنها آمده است: «طرح (پیش‌نویس) ترزا می در صورت پیشروی ممکن است به سقوط دولت بینجامد.» در ادامه بیانیه این دو با هشدار به انتخاب مجدد ترزا می می‌گویند: محافظه‌کاران باید پاسخ دهند که آیا آنها می‌خواهند شاهد برگزاری یک انتخابات دیگر با رهبری ترزا می باشند؟ ترزا می باید برود، آن هم به دلیل منافع ملی.

در این شرایط باید گفت به‌رغم حمایت چند تن از اعضای کابینه ترزا می، چهارشنبه سخت‌ترین روز دوران حکمرانی نخست‌وزیر بریتانیا بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان