بمب افکن راهبردی نسل جدید B-۲۱ احتمالاً از سال ۲۰۲۵ وارد خدمت می‌شود

طرح بمب افکن راهبردی نسل بعد نیروی هوایی ایالات متحده با نام «B-۲۱ Raider» که سه سال از آغاز پروژه طراحی آن می گذرد، به تازگی توسط وزارت دفاع این کشور مورد بررسی فنی و عملکردی قرار گرفته و توانسته از نظر دیزاین و امکان تولید، موافقت های لازم را کسب کند.

بمب افکن راهبردی نسل جدید B-21 احتمالاً از سال 2025 وارد خدمت می‌شود

طرح بمب افکن راهبردی نسل بعد نیروی هوایی ایالات متحده با نام «B-21 Raider» که سه سال از آغاز پروژه طراحی آن می گذرد، به تازگی توسط وزارت دفاع این کشور مورد بررسی فنی و عملکردی قرار گرفته و توانسته از نظر دیزاین و امکان تولید، موافقت های لازم را کسب کند.

ایالات متحده و روسیه تنها کاربران بمب افکن های راهبردی در دنیا هستند

در حال حاضر تنها ایالات متحده و روسیه از بمب افکن های راهبردی برای حمله به مقاصد خود استفاده می کنند و سایر کشورها در این زمینه به بمب افکن های تاکتیکی (با برد کمتر) و انواع موشک های بالستیک و کروز وابسته اند. جالب است بدانید که هر سه بمب افکن سنگین ایالات متحده (B-1 Lancer ،B-52 Stratofortress و B-2 Spirit) در دوران جنگ سرد توسعه یافته اند و روسیه هم از بمب‌افکن های راهبردی دوران شوروی توپولف TU-160 ملقب به "قوی سپید" و توپولف TU-95 ملقب به "خرس" بهره می برد.

بمب افکن

B-52 Stratofortress

بمب افکن

B-1 Lancer

بمب افکن

B-2 Spirit

هرچند بمب‌افکن‌های راهبردی فعلی ایالات متحده تا کنون وظایف خود را به خوبی انجام داده اند و همواره با فناوری های جدید به روزرسانی شده اند، اما با گذشت زمان و تغییر نیازهای ارتش با توجه به تفاوت مأموریت های کنونی، دفتر توانمندسازی نیروی هوایی با تعریف پروژه بمب افکن تهاجمی برد بلند (LRS-B)، طراحی و ساخت B-21 Raider را به کمپانی نام آشنای نورثروپ گرومن سپرده است.

هدف اصلی طراحی B-21، توسعه یک بمب‌افکن راهبردی پنهانکار با برد بلند و بقاپذیری بالا بوده که بتواند با پشتیبانی جنگنده های خودی (مانند F-22)، به حریم هوایی دشمن نفوذ کرده و تسلیحات متعارف یا هسته ای خود را رهاسازی کند.

بمب افکن

Tu-95 بالا و TU-160 پایین

لازم به ذکر است که فعلاً جزئیات زیادی از طرح B-21 منتشر نشده اما شواهد از شباهت کلی آن به B-2 Spirit حکایت دارند و در صورت پیشرفت پروژه بر اساس زمانبندی معین، احتمالاً در سال 2025 شاهد ورود به خدمت بمب افکن پنهانکار نسل جدید ایالات متحده خواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان